Angajatorii, tot mai zgarciti cu beneficiile
Companiile nu dau inca semne ca ar intentiona sa le ofere din nou angajatilor pachete salariale cu beneficii consistente, este de parere Beatrice Barbu, Senior Consultant in cadrul Total Business Solutions. “In general toate beneficiile au fost afectate: bonusurile au fost micsorate, a fost impusa o anumita cantitate de combustibil pentru masina de serviciu si un anumit numar de minute in ceea ce priveste telefonul, iar noilor angajati nu li s-au oferit pachete care sa contina si certificari”, afirma aceasta.
Momentul in care aceste beneficii vor reincepe sa creasca este prematur de previzionat, sustine si Catalin Ilie, consultant la agentia de resurse umane Professional. “In cazul abonamentelor la clinici particulare, companiile au inclus doar o parte din serviciile medicale prezente in ofertele acestora sau au preferat sa le acorde individual, nu si pentru membrii familiei beneficiarului. In privinta masinilor de serviciu, s-au orientat catre autovehicule a caror intretinere este mai putin solicitanta financiar. De asemenea, laptopurile si masinile au fost acordate doar angajatilor pentru care constituie instrumente strict necesare in desfasurarea activitatii”, spune el.
Fara traininguri si bonusuri de performanta
Potrivit Mihaelei Stoenescu, director executiv Loyalia Romania, reducerile cele mai importante au vizat trainingurile, bonusurile de performanta si bonurile de masa. “Sunt companii unde, spre a preveni situatia de restructurare a posturilor, managementul a decis reducerea salariilor la nivelurile de middle si top management”, spune Mihaela Stoenescu, precizand ca aceasta nu este o tendinta a pietei. “In ciuda situatiei economice actuale, sunt companii care au pastrat intregul sistem de beneficii si companii care, pana in prezent, au operat modificari ce nu afecteaza semnificativ pachetul de compensatii si beneficii per ansamblu”, afirma Mihaela Stoenescu.
Reduceri
Entry Level
Majoritatea angajatorilor au pastrat beneficiile, valoarea acestora fiind redusa pentru entry level: tichete de masa, servicii medicale de baza, zile de concediu suplimentare si telefon.
Middle Management
S-a renuntat la abonamente pentru activitati sportive, Asigurare de viata, serviciilor medicale pentru membrii familiei angajatului, precum si la schimbarea periodica a telefoanelor. De asemenea, s-a recurs la limitarea apelurilor telefonice.
Top Management
Beneficiile au fost afectate mai putin pentru cei de la conducerea superioara a companiilor. “Sunt posturi importante pentru organizatie si pentru afacere in ansamblu, iar angajatorii doresc retentia pentru o perioada cat mai indelungata a ocupantilor acestora”, spune Catalin Ilie.