2021 – Anul relansării sau al precauției?
Imagine de StockSnap de la Pixabay
Cum va fi anul de business 2021? Un an bun? Un an plin de provocări? Un an al relansării sau al precauției? La aceste întrebări, dar și la multe altele legate de modul în care coronacriza a afectat mediul de business românesc sau lecțiile pe care pandemia ne-a obligat să le învățăm pe repede înainte răspunde cel de al doilea barometru Moneycorp, realizat cu sprijinul firmei de consultanță Frames, în ultima lună a anului trecut. Sondajul a fost efectuat pe un grup de peste 1000 de companii din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente Industriale, FMGC sau Turism, parteneri și colaboratori ai Moneycorp România.
Profilul respondenților a fost reprezentat de middle și top management, cu studii superioare, 63% bărbați și 37% femei, cu o vârstă medie de 41 de ani.
Estimări
Revenirea economică în România după pandemia COVID va fi una asimetrică, cu sectoare care vor înregistra o creștere susținută și altele care vor continua să se confrunte cu dificultăți semnificative. Este una dintre primele concluzii ale sondajului, conform căruia, peste 60% dintre companiile chestionate estimează că vor atinge cifra de afaceri din 2019 abia în 2022. Pentru 2021 însă, capacitatea țărilor de a depăși criza va fi determinată de eficiența programelor de susținere a economiilor, în care autoritățile vor juca un rol important.
Potrivit experților de la Moneycorp, pentru România perspectivele sunt, în general, pozitive, un optimism moderat ce se bazează, în primul rând, pe apariția vaccinurilor anti COVID, dar și pe faptul că țara noastră urmează să beneficieze de un pachet fără precedent de finanțare, din partea UE, de peste 80 de miliarde de euro.
,,Pe lista sectoarelor care vor înregistra un avans semnificativ în 2021 se află, în principal, cele care au performat și în condițiile lockdown-ului generat de pandemie, de la comerțul online la serviciile de curierat, construcții, bricolaj și electro-retail. Alături de acestea, ne așteptăm să vedem și segmentul HORECA, odată cu progresul campaniei de vaccinare și ridicarea restricțiilor sanitare existente. Pe lista sectoarelor care vor înregistra o revenire ceva mai temperată se află business-urile din sectorul industrial, agricol (grav afectat de secetă în 2020), sectorul de evenimente, turismul și transporturile, unde vor exista în continuare probleme, iar dinamica din aceste sectoare va fi influențată de evoluția comenzilor, de accesul la finanțare, de gestionarea a blocajului financiar etc.’’, a declarat Cosmin Bucur, Managing Director Moneycorp România.
Potrivit rezultatelor barometrului, în condițiile optimismului moderat privind perspectivele economiei, cele mai multe companii (61%) se așteaptă ca abia în 2022 să atingă nivelul cifrei de afaceri din 2019. 15% estimează că vor recupera în 2021 cifra de afaceri din 2020, în timp ce 23% estimează că afacerile, în 2021, vor urma un trend stabil, nefiind influențate de efectele pandemiei (în general companii care au avut de câștigat de pe urma pandemiei).
Consecințe
Lista problemelor generate de pandemie la nivel de business este dechisă detașat de scăderea vânzărilor, situație menționată de 64% dintre cei intervievați. Urmează creșterea costurilor cu aprovizionarea și logistica, identificată de 48% dintre respondenți, apoi creșterea duratei medii de încasare a facturilor (43%). Topul principalelor consecințe ale coronacrizei economice este completat de problemele de eficiență operațională – munca de acasă, modul de interacțiune cu clienții – 37%, managementul resurselor umane (pierdere de resurse umane, dificultăți în atragerea de personal) – 33% și întreruperea totală a activității din cauza stării de urgență/lockdown (31%).
Întrebați care au fost soluțiile adoptate pentru a gestiona efectele economice generate de pandemie, toate companiile au menționat o serie de măsuri luate simultan, cele mai importante fiind reducerea investițiilor ( 63%), iar 50% au mizat pe reducerea costurilor operaționale fixe (chirii, leasing-uri etc.). În ceea ce privește măsurile luate pentru diminuarea efectelor respondenții au mai identificat: optimizarea costurilor de schimb valutar și plăți internaționale (58%), externalizarea serviciilor non-esențiale (41%), reducerea salariilor pentru o perioadă de timp determinată (21%), șomajul tehnic (19%) și reducerea numărului de angajați, în linie cu scăderea activității (13%).
Interesant de menționat este că numai 17% dintre firmele intrevievate au apelat la ajutorul financiar al statului, iar în ceea ce privește impactul programelor de relansare, doar 5% le-au considerat ca având impact semnificativ în dinamica business-ului.
Bugete
Bugetarea cifrei de afaceri a companiei în 2021 față de 2020 a fost o altă întrebare adresată de inițiatorii studiului. La acest capitol, cei mai mulți respondenți, 61%, au afirmat că o vor menține la nivelul anului 2020, 19% că estimează o creștere a cifrei de afaceri de 25%, în timp ce 18% se așteaptă la un avans de până la 10 procente.
,,Conform barometrului, anul 2021 va fi mai bun din punct de vedere economic decât 2020. Asta nu înseamnă că, odată cu depășirea crizei sanitare, economia își va reveni rapid. Va dura o perioadă, pentru că multe dintre circuitele de aprovizionare s-au deteriorat în acest an, iar blocajul financiar s-a accentuat. Așa se explică și faptul că cele mai multe firme (61%) estimează că vor ajunge la nivelul cifrei de afaceri din 2019 abia în 2022’’, a declarat Claudiu Ghebaru, Senior Corporate Dealer în cadrul companiei.
Totuși, atenționează specialiștii, un rol semnificativ în dinamica economiei îl va juca și evoluția cursului valutar, rezultatele studiului confirmând că în anul 2020, 36% dintre companii au transferat costurile deprecierii leului în prețul final către consumator.
,,Firmele vor fi mai atente la cursul valutar, la evoluția monedei naționale în raport cu euro și dolarul, mai cu seamă că cei mai mulți anticipează o continuare a deprecierii monedei naționale’’, a concluzionat Sebastian Bacioiu, Head of Dealing Moneycorp România.
Concluzii
În consecință, 2021 va fi însă un an în care programele de relansare economică vor avea o importanță cu adevărat strategică, fapt menționat de peste 60% dintre companiile chestionate.
,,Accesul la fondurile europene, granturile pentru capitalul de lucru și investiții, măsurile de ordin fiscal se află în prim-plan. Într-o economie slab capitalizată cum este cea românească, cu peste 90% dintre firme activând în sectorul IMM, asigurarea unor astfel de programe va fi extrem de importantă pentru conturarea revenirii economice’’, a încheiat Cosmin Bucur.