2018 – Anul angajatului și a luptei pentru talente
Raportul The Worldcom Confidence Index este format din trei părți. Prima parte este despre Aspecte care cer atenție în 2018. Liderii de afaceri planifică să se concentreze asupra atragerii, menținerii și energizării angajaților în 2018. Răspunsurile liderilor afacerilor arată că implicarea angajaților într-o „luptă” pentru talent și preocupările legate de amenințările la adresa planurilor vor face ca anul 2018 să fie „Anul angajatului”.
Angajații sunt singurii audienți care vor primi mai multă atenție în 2018 decât în 2017. În 2017, 14% dintre lideri au acordat angajaților cea mai mare atenție – o treime la nivelul clienților și doar 1% peste acționari. În 2018, această valoare va depăși 20%. Această valoare este acum la jumătate din nivelul clienților și aproape dublă față de nivelul acționarilor. Acest accent sporit asupra angajaților pare să fie determinat de primele trei amenințări ale liderilor de a realiza planurile organizației lor. Prima amenințare vorbește despre schimbările guvernamentale sau legislative; a doua este lipsa de talente disponibile, iar a treia este crima cibernetică.
Toate acestea au contribuit la dezvoltarea comportamentului angajaților în vederea asumării rolului acestora în asigurarea conformității cu reglementările și cu practicile esențiale de protecție cibernetică. Scandalul Facebook / Cambridge Analytica a creat o preocupare sporită față de protecția datelor și confidențialitatea acestora. GDPR – care afectează orice companie care comunică cu un cetățean UE – este un bun exemplu de schimbare legislativă care impune angajaților să-și schimbe comportamentul. Sancțiunile pentru neconformitate sunt o amenințare pentru întreprinderi. Angajații sunt văzuți ca fiind cea mai slabă legătură în apărarea cibernetică – este nevoie doar de un singur angajat să facă clic pe o legătură de phishing pentru a deschide ușa infractorilor cibernetici.
În a doua parte a raportului se vorbește despre indicele de confidențialitate. Rezultatele sondajului au descoperit diferențe interesante în nivelurile de încredere dintre liderii unui rol diferit, vârstă, sex, mărimea afacerii, prezența geografică și locul în care își are sediul afacerea. Scorul indexului este calculat prin adăugarea procentelor pentru clasamentul extrem de încrezător al fiecărei categorii demografice și împărțind-o pe baza numărului de categorii demografice.
A treia parte a raportului este compusă din 11 recomandări pentru creșterea ratei de succes a organizației.
I. Aspecte care cer atenție în 2018
În urma tendinței globale, liderii ECE intenționează să-și concentreze atenția asupra Angajaților în 2018. În 2017, 50% din companiile din Europa Centrală și de Est au acordat cea mai mare atenție salariaților comparativ cu omologii lor globali. În 2018, diferența se mărește și mai mult, numărul liderilor care acordă cea mai mare atenție angajaților crește la 29% față de 20% la nivel global. De fapt, în anul 2018, Europa Centrală și de Est se situează mai sus decât orice altă regiune pentru a acorda cea mai mare atenție angajaților.
Lipsa talentului disponibil este considerată cea mai mare amenințare la adresa realizării planurilor organizaționale în Europa Centrală și de Est
Aproape trei sferturi dintre lideri (71%) consideră că lipsa de talente este cea mai mare amenințare la adresa planurilor organizațiilor. Aceasta lipsă de talente este mai mult decât dublul numărului de lideri la nivel mondial, care văd dimensiunea bazei de talente drept o amenințare. În Slovacia, de exemplu, firmele se îndreaptă spre muncitorii mai în vârstă pentru a încerca să rezolve problema unei forțe de muncă necalificate.
Liderii din Europa Centrală și de Est (ECE) văd calitatea brandului angajator având o mare influență asupra succesului
Aproape de patru ori mai mulți lideri din ECE consideră abilitatea de a atrage cele mai bune talente datorită calității brandului lor angajator ca una dintre cele mai mari influențe asupra succesului în 2018. Aceasta înseamnă de peste trei ori mai mulți lideri decât cei care văd puterea economică globală având cea mai mare influență asupra succesului. Cu țări precum Republica Cehă care oferă locuri de muncă și oportunități profesioniștilor din afara pieței locale, organizațiile din Europa Centrală și de Est vor trebui să analizeze dezvoltarea unui brand atractiv pentru angajatori pentru a atrage noi talente din străinătate.
Liderii din Europa Centrală și de Est sunt mai mult concentrați asupra clienților decât media globală. Satisfacția clienților este cea mai mare sursă de optimism în Europa Centrală și de Est. Ca și în raportul mondial, audiența numărul unu o reprezintă clienții. De fapt, două treimi dintre lideri vor acorda clienților cea mai mare atenție în 2018. Deși acest lucru este în scădere de la 75% în 2017, acesta este încă cu 63% mai mare decât scorul global de 41%. Interesant este faptul că mai puțin de 1% din liderii din ECE intenționează să ofere cea mai mare atenție guvernului / legislatorilor, furnizorilor sau influențatorilor. Cu un accent deosebit pe clienți în 2018, 50% dintre liderii din ECE văd satisfacția clienților ca cea mai mare sursă de optimism. De asemenea, aceasta este de aproape de trei ori mai mare decât media globală de 17% și aproape de trei ori mai mare decât cea din următorul an – capacitatea de a îmbunătăți performanța prin energizarea și responsabilizarea angajaților.
Contrar rezultatelor globale, criminalitatea cibernetică nu este considerată o amenințare de vârf pentru planurile din Europa Centrală și de Est
Criminalitatea informatică s-a plasat pe locul trei în sondajul global, fiind cea mai mare amenințare la adresa realizării planurilor de afaceri. Cu toate acestea, în Europa Centrală și de Est, criminalitatea informatică a fost clasată pe locul șapte la doar 17% – cu 46% mai mică decât media globală de 32%. Bazându-ne pe cercetarea Cisco, credem că organizațiile de toate dimensiunile pot subestima riscurile pentru viitorul lor din cauza criminalității organizate și industrializate. Și angajații pot fi una dintre principalele conducte folosite de infractorii cibernetici. FBI estimează că brevetele de e-mail pentru companii au costat companiile 5,3 miliarde USD la nivel global. Ca urmare, una dintre recomandările principale în această situație este ca toate organizațiile să investească într-un program de comunicare internă pentru a încuraja angajații să adopte practici mai sigure de securitate cibernetică.
Raportul privind securitatea informatică Cisco 2017 Midyear Cybersecurity din iulie 2017 a prezis noi atacuri și că amploarea și impactul amenințărilor vor continua să crească. Steve Martino, vicepreședinte și șef responsabil cu securitatea informațiilor, la Cisco, a declarant următoarele: "Pe măsură ce incidentele recente precum WannaCry și Nyetya ilustrează, adversarii noștri devin din ce în ce mai creativi în modul în care își instrumentează atacurile. În timp ce majoritatea organizațiilor au luat măsuri pentru a îmbunătăți securitatea în urma unei încălcări de reguli, întreprinderile din toate industriile se află într-o cursă constantă împotriva atacatorilor. Eficiența securității începe cu închiderea lacunelor evidente și transformarea securității într-o prioritate de afaceri. "
"Știrile false" ar putea afecta mass-media și influența care nu este văzută ca o prioritate în Europa Centrală și de Est
La fel ca restul lumii, CEE nu este protejată de fenomenul "știrilor false". Povestile false pot submina credibilitatea mijloacelor media și a altor canale media. Se pare că știrile false pot avea un impact asupra atitudinilor față de mass-media și de alți factori de influență. De fapt, liderii din Europa Centrală și de Est intenționează să acorde puțină atenție și influențelor în 2018. Nici liderii ECE nu sunt pozitivi cu privire la mediul media. Mai puțin de 1% din liderii din CEE văd acest lucru ca o sursă de optimism.
Companiile din Europa Centrală și de Est se vor concentra mai mult pe economia regională
Schimbarea principală din 2017 este o creștere a celor care văd că economia regională are cel mai mare impact. Aceasta a crescut de la 16% la 21% și poate reflecta o concentrare crescândă asupra unei lumi PostBrexit. Economia țării rămâne cea mai importantă, dar a înregistrat un declin de la 58% la 54%. În mod evident, toți factorii economici vor fi importanți, astfel încât organizațiile ar putea dori să aibă o viziune globală și mai largă asupra planificării lor – în special în lumina schimbărilor referitoare la tarifele comerciale anunțate de președintele Trump și a impactului Brexit asupra comerțului global.
Mai mult, atunci când li se cere să evalueze impactul abordării comunicării luate de liderii politici asupra optimismului lor în ceea ce privește afacerea și potențialul lor de creștere, niciun lider din CEE nu a văzut acest lucru ca având un impact foarte pozitiv. Acest lucru este foarte diferit de rezultatul global, unde 19% dintre lideri au considerat că au avut un impact pozitiv.