„David şi Goliath” sau despre cărţile spa
În scriitura lui Gladwell rămâne remarcabilă maniera în care mixează anecdote şi documentaţie academică asemenea unui DJ new-yorkez cu specializare în „intellectual adventure stories”, pentru a livra tiparului o viziune cu magnetism garantat, poate nu neapărat nouă, dar definitv interesantă şi savuros lecturabilă, despre ceea ce asumăm că sunt clişeele lumii noastre.
S-a spus şi răspus – „David şi Goliath” nu este cea mai reuşită dintre cărţile lui Gladwell. Recenziile pe care mi-au căzut ochii îl suspectează de semidoctism în decupajul surselor academice, de diluţie a subiectului, de supradoză narativă în detrimentul esenţei şi de reluare a unei tematici pe care diverşi autori o tratează în game variate de peste 300 de ani: „puternicii nu sunt invincibili; extraordinarul performanţei în cazul neinteresanţilor este la fel de previzibil ca mutaţiile genetice şi fix ca în cazul acestora, o sursă de evoluţie”.
Dacă aş fi fost cititorul cu nesaţ al lui „David şi Goliath” în urmă cu 15 ani, m-aş fi oprit probabil la nivelul constatărilor de mai sus, căci ele nu sunt lipsite de relevanţă. Din fericire, volumul de faţă vorbeşte puţin despre autor (aşa se şi cuvine) şi mult despre cititor (de unde şi succesul). Cititorul încercat, fie el învins sau învingător. Cel care a avut propria experienţă de tip David versus Goliath.
Pentru practicanţii lecturii printre rânduri, volumul e o formă de coaching, un teritoriu de evadare şi-un instrument de validare pentru „Underdogs / Misfits”, care îşi găsesc în sfârşit, în această „apologie a dezavantajaţilor”, necesara zonă de confort. Pentru trăitorii principiului „I shall either find a way or make one”, colecţia exemplelor de aici sunt oxigen curat. Toţi „inadecvaţii” şi „suciţii” cu rezultat pe care mi-a fost dat să-i cunosc au încăpăţânări istorice şi îndoieli legendare. E tandemul (uneori strangulant) care îi face totuşi să deschidă pioniereşte teritorii şi să meargă mai departe decât oricine altcineva. Pentru fiecare dintre ei, cartea e lectură obligatorie. Ea serveşte drept masaj, hidratare, încurajare, reset şi „go get them”, trimiţându-i înapoi în ring cu muşchii pregătiţi şi necesara reîncărcare pentru o nouă, spectaculoasă rundă.
La peste zece ani de la lansarea campaniei Apple – „Think Different” –, America celebra alegerea primului preşedinte american de culoare. Lumea catolică trăia experienţe unice: primul papă demisionar şi instalarea unuia neconvenţional, care nu crede în excludere şi dă pedeapsa pe iubire. Noua ordine mondială postulează la toate nivelurile – politică, business sau religie – că lozul cel mare se află în mâinile celor care au viziune, determinare şi nesmintită credinţă în vocaţia lor. Puterea, banii, convenţiile şi moştenirile genetice devin contextuale şi, de multe ori, irelevante.
Mulţi au văzut în cartea lui Gladwell semnul unei revoluţii în mentalitatea contemporană. Cu ochii la „Think Different”, ea doar închide briliant un ciclu şi devine, de aceea, o piesă clasică.