Kit-ul liderilor de succes: 5 principii NLP
Paul Valery spunea că știința este un set de rețete reușite. Concret, știința este cunoașterea prin care se poate ajunge la înțelegerea funcționalității lumii în care trăim. Considerată ca fiind știință, Programarea Neuro-Lingvistică tratează o serie de preocupări care au ca scop principal modelarea excelenței umane. În fond, NLP este o colecție de strategii de gândire și comportament ce urmăresc atingerea succesului – indiferent de domeniu. Una dintre „legile” acestei științe spune: imitarea unei acțiuni reușite duce ea însăși la reușită.
Pentru a putea imita cât mai exact și corect o acțiune, se cer o serie de abilități, cum ar fi: un foarte bun simț al observației, excelente aptitudini de comunicare, o reală capacitate de analiză și, bineînțeles, putere fizică și mentală.
NLP are la bază o serie de presupoziții, care sunt suport pentru aceste cerințe. În același timp însă, aceste principii de funcționare ale NLP pot fi înțelese ca fiind strategii pentru atingerea succesului de către liderii din mediul corporatist (și nu numai).
1.Oamenii reacționează la experiențele lor, nu la realitatea în sine
Știm, desigur, că percepția personală este realitatea fiecăruia. Un lider știe că, pentru a ajunge la succes, este nevoie să înțeleagă foarte bine percepția/ realitatea fiecărui om din echipă. În acest fel, va fi capabil să găsească cele mai potrivite căi de conducere și influențare. Principiul de management – nu trata egal pe inegali – are în vedere aceeași idee. Acțiunea de conducere – a se citi leadership – se va face ținând seama de experiențele și dezvoltarea profesională și personală a fiecărui om în parte.
2.A avea cel puțin o alternativă este mai bine decât a nu avea alternativă
Referitor la situațiile-limită, în viața profesională a unui lider nu se pune întrebarea dacă, ci doar când se va lovi de o astfel de situație. Este clar că în munca de zi cu zi a unui lider apar situații critice de business. Se pierde din vedere uneori faptul că există cel puțin o alternativă de rezolvare. Un lider va ști întotdeauna să scoată maximumul din situațiile date. Din păcate, atunci când apare demotivarea, din cauza șanselor mici de reușită, unii oameni aflați în funcții de conducere tind să piardă din vedere și alternativa pe care o au (poate singura). Acest principiu NLP cere să acordăm toată energia și puterea fiecărei șanse pe care o avem – chiar dacă această alternativă este ultima și unica.
3.Oamenii fac cea mai bună alegere pe care o pot face la un moment dat
Unul dintre instrumentele cele mai importante ale liderului este decizia. Dacă vreodată v-ați întrebat de ce ați luat o decizie care s-a dovedit a fi mai puțin bună, să știți că răspunsul NLP este unul simplu și eficient: ați luat cea mai bună decizie pe care o puteați lua la acel moment. Dacă ați fi știut care era decizia perfectă, ați fi luat-o! Așadar, cea mai bună decizie este cea luată în concordanță cu tot ce ni s-a părut adecvat la momentul deciziei. Este adevărat că uneori, imediat după ce am luat decizia nepotrivită, ne dăm seama de greșeală. Adevărul e că nu ne-am fi dat seama de eroare, dacă nu am fi luat decizia. Așadar, fiecare decizie luată are un beneficiu – cel puțin în cunoaștere. Știm ce e de făcut în situațiile viitoare. Liderul autentic știe să tragă concluziile necesare și să înregistreze ceea ce este de învățat. Luam cele mai bune decizii de care suntem în stare la un moment dat. Indiferent de rezultat, este foarte importantă învățarea. Învățăm să luăm deciziile cele mai bune asumând deciziile deja luate.
4.Sensul comunicării nu rezidă doar în ceea ce intenționezi să transmiți, ci și în reacția pe care o primești ca răspuns
Acest principiu face parte din setul de axiome al școlii de Palo Alto – unul dintre cele mai importante centre de cercetare în comunicare din lume. Este subliniat faptul că răspunsul pe care îl primim în procesul de comunicare este cel puțin la fel de important ca emiterea mesajului în sine. Liderul va înțelege că fiecare răspuns primit este marca a ceea ce a transmis. Așadar, în momentul în care un lider nu primește feedback-ul urmărit, în primul rând va cauta să reorganizeze/ să schimbe propriul mesaj.
5.Dacă vrei să înțelegi, acționează
În NLP verbul a ști este direct conectat cu a face. Experiența practică rămâne cea mai clară și eficientă metodă de cunoaștere și învățare. Leadership înseamnă acțiune. Alături de echipă, liderul obține rezultatele căutând mereu cele mai potrivite structuri și strategii pentru a ajunge la succes. Acest principiu de programare neuro-lingvistică este de fapt un îndemn pe care liderii îl pot folosi ori de câte ori se află într-un impas. Acțiunea aduce cunoaștere – în felul acesta poți înțelege ce e bine să faci în continuare – respectiv ce anume trebuie să eviți pe viitor.
Cu trainerul Alin Comșa, autorul acestui articol, te poți întâlni la atelierul Comunicarea eficientă şi TEHNICILE NLP, organizat din 9 septembrie de Fundația Calea Victoriei.