Despre inteligență și originalitate
„Copiii minune rareori ajung să schimbe lumea, se pare. Studiindu-i pe oamenii eminenți și influenți, psihologii constată că mulți dintre ei nu au fost deosebit de înzestrați pe când erau copii. Iar dacă aduni un grup semnificativ de copii minune și îi monitorizezi de-a lungul vieții, vei constata că aceștia nu-i eclipsează pe semenii lor mai puțin precoce, care provin din familii cu mijloace similare.” Cu această frază mi-a captat Adam Grant atenția pentru cartea sa, „Originals: How Non-conformists Change the World”.
Am observat și eu acest fenomen și am încercat să-l înțeleg. Mi-l explicam prin aceea că un copil precoce suferă din cauza diferențelor dintre el și ceilalți și sfârșește prin a atenua aceste diferențe din dorința de a se integra. Am mai luat în considerare și una din explicațiile pe care și Adam Grant o menționează în cartea sa: un copil precoce, pasionat și consumat fiind de talentul său, nu mai apucă să înțeleagă suficient viața și lumea pentru a funcționa pe cât de optim și de eficient ar fi necesar ca să schimbe lumea sau să aibă succese răsunătoare.
Dar cartea mai propune o explicație: „Deși copiii minune sunt adeseori foarte dotați – atât cu talent, cât și cu ambiție – ceea ce le îngrădește dezvoltarea este că ei nu învață să fie originali.” „Practice makes perfect, but it doesn’t make new” („Practica te învață, dar nu (te) înnoiește”), spune Adam Grant. Cel mai adesea, copilul-minune se concentrează pe asimilarea și consumarea cunoștințelor deja existente, nu pe generarea de cunoștințe noi. Va cânta perfect Mozart, dar nu va fi Mozart.
DESPRE INTELIGENȚĂ ȘI ORIGINALITATE
Status quo-ul este comod. „Funcționează ca un calmant emoțional”, spune Adam Grant. Numai că prea multă supunere și asentiment te lipsesc de „curajul moral de a acționa împotriva a ceea ce nu este drept și te lipsesc de voința creativă necesară pentru a lua în considerare și alte moduri de funcționare”.
Atributul originalității este respingerea status quo-ului și dorința de a explora. Poți fi original dacă iei în considerare posibilitatea existenței altor opțiuni și dacă ai curajul de a le căuta, asumându-ți eventualele riscuri aferente. Instrumentul vital necesar este curiozitatea.
Sistemul educațional, însă, răsplătește mai ales supunerea și conformitatea. Copiii cei mai creativi sunt adeseori considerați o problemă și suferă de discriminare. Mulți dintre ei renunță să-și mai exprime ideile și nu-și mai urmează chemarea. Puțini sunt cei care reușesc să treacă de furcile caudine, să exceleze și, mai ales, să revoluționeze domeniul în care activează.
De asemenea, goana după succes este un obstacol important în calea originalității, pentru că explorarea terenurilor noi înseamnă și nesiguranță, și eșecuri. Succesul nu este garantat și adeseori se lasă așteptat. Așadar, este importantă nu numai motivația, ci și calitatea motivației.
Oamenii originali, care acționează creativ și schimbă lumea, sunt făcuți tot din carne și oase. Dar pe ei nu îi sperie necunoscutul, incertitudinea, lipsa aprobării celorlalți, lor nu le este teamă de ridicol. Ei sunt entuziasmați de nou, sunt încântați de explorare, le place să descopere noi elemente și apoi să facă legături între ele sau să meargă pe firul unei legături ca să vadă unde duce. Le place să dezvăluie și să construiască noi lumi și sunt fascinați de ele.
Inteligența este capacitatea de a dobândi și de a utiliza cunoștințe.
Creativitatea este capacitatea de a veni cu idei noi prin procesul mental de conectare a unor idei existente.
Originalitatea înseamnă a crea ceva nou, dar și unic; capacitatea de a produce ceva diferit, prin gândire independentă.
Tot ce este original este inteligent, dar nu tot ce este inteligent este original.
Tot ce este original este creativ, dar nu tot ce este creativ este original.
CUM CONSTRUIEȘTI O CULTURĂ OPTIMĂ PENTRU ORIGINALITATE
Sunt mulți liderii care cred că originalitatea se externalizează. Sigur că nu este adevărat. Ideile valoroase și originale există peste tot, trebuie doar să li se asigure un teren fertil. Dacă organizația nu oferă un teren optim, și ideile externe vor muri înainte de a da rod.
Adam Grant propune câteva soluții interesante și în acest sens.
1.Angajează oameni care să-ți îmbogățească cultura organizațională, nu numai să i se potrivească.
Înainte de a organiza interviurile de angajare, identifică abilitățile, trăsăturile de personalitate, valorile care lipsesc din mixul companiei tale și acordă-le întâietate la interviu.
2.Mută în interviul de angajare întrebările din interviul de plecare.
Întreabă-i pe oameni, de la început, ce i-a atras către compania ta, ce-i va face să rămână, ce nevoi au, ce-și doresc de la tine, în ce fel își doresc să contribuie la cultura organizației. Pune preț pe ce îți spun. Nu numai că vei obține informații relevante, dar îi vei face și să se simtă utili, puși în valoare, importanți, bine primiți.
3.Solicită probleme, nu soluții.
Sondează experiența și înțelepciunea oamenilor tăi dincolo de rezolvarea de probleme. Invită-i să observe, să îmbunătățească, să schimbe, să dezvolte, să inoveze. Invită-i să creeze probleme noi, nu numai să le rezolve pe cele vechi.
4.În loc să desemnezi „avocați ai diavolului”, găsește opinii minoritare autentice.
Un rol jucat de dragul de a contrazice este, adeseori, lipsit de substanță și de consistență. Așadar, sondează ideile pe care oamenii le au cu adevărat și creează un spațiu de încredere în care acestea să poată fi exprimate. Creează condiții pentru dezbatere, nu pentru contrazicere.
5.Acceptă critica, exprimată corect, din motivele corecte și bine intenționat.
Bob Dylan vorbește, într-un interviu, despre cât de important este, pentru originalitate, mediul de lucru. El spune că mediul în care lucrezi trebuie să fie propice contemplării, reflecției. Trebuie să fie liniștit și învigorant, să te însuflețească, să te stimuleze. Pentru a crea, „mediul în care mă aflu trebuie să scoată din mine ceea ce vrea să iasă din mine”, spune Bob Dylan.
Așadar, creează pentru originalii tăi un mediu de lucru propice, stimulativ, adaptat la ceea ce dorești ca ei să creeze. Pentru asta, solicită părerea celor care vor trebui să lucreze și să creeze acolo.
Asigură un program de lucru flexibil, pentru că inspirația nu lucrează după program, iar tu nu-ți poți permite să pierzi idei bune și nici oameni buni.
Pune-ți echipa pe primul loc, pentru că atunci și clienții tăi vor fi bine deserviți.
Oferă autonomie și inspiră responsabilitate.
Cum creezi condiții pentru originalitate? Gândește original.
Foto: Pixabay