“Vaccinul” HR, soluția anti-Covid a celor de la Europharm
Photo by freestocks on Unsplash
Situația de criză prin care trece România, alături de aproape întreaga lume, a determinat companiile să găsească soluții acolo unde părea să nu mai existe nicio speranță, pentru a-și proteja deopotrivă angajații și businessul. Pentru Europharm cea mai mare provocare în contextul pandemiei a fost, ca pentru multe alte companii, adaptarea la noua paradigmă. Peste noapte, realitatea s-a schimbat. Au fost nevoiți să găsească soluții rapid, pe de-o parte pentru că schimbarea direcției și a vitezei acțiunilor sunt esențiale în momente de criză și, pe de altă parte, pentru că se află “în linia întâi”.
„Clienții noștri, farmaciile, și prin intermediul lor și pacienții, au nevoie de noi. Ca urmare, plecând de la aceste adevăruri, ne-am dat seama că trebuie să schimbăm filozofia de lucru”, explică Eduard Stanov (foto), Director HR Europharm.
Angajații sănătoși într-o firmă sănătoasă
Principala preocupare a fost aceea de a proteja angajații. Astfel, au implementat de-a lungul timpului scurs din martie și până acum toate soluțiile eficiente și inovative. Mai exact, bună parte din departamentele suport lucrează remote, au implementat filtre eficiente de verificare a stării de sănătate a angajaților, în toate punctele de lucru. „Am reușit astfel să limităm răspândirea cazurilor, iar atunci când, inevitabil, am avut și colegi pozitivi, am sprijinit în totalitate DSP în efectuarea anchetei epidemiologice, am testat angajații care erau contacți direcți, decontând efectuarea testelor PCR”, mai spune Eduard Stanov.
În acest moment, angajații Europharm nu mai folosesc transportul în comun pentru a ajunge la serviciu sau pentru a pleca spre casa. Au fost găsite soluții alternative, prin care a fost eliminat și acest risc. Pe lângă preocuparea de a avea angajați sănătoși, au existat și schimbări în modul de lucru cu clienții. Unii dintre ei, de exemplu, preferă acum să discute online sau telefonic cu oamenii de vânzări, în detrimentul vizitelor față în față. Din acest motiv a fost nevoie să se adapteze și să schimbe strategia de vânzări, ținând cont și de acest aspect.
Flexibilitatea și adaptarea – comportamente-cheie în pandemie
Ținând cont că Europharm activează într-un sector strategic, acela al distribuției produselor farmaceutice, restricțiile impuse la nivel național nu au avut un impact major asupra modului lor de lucru. Cu toate acestea, preocuparea companiei a fost aceea de a implementa măsuri de prevenire și protecție, astfel încât să poată asigura continuitatea distribuției. Astfel, au fost menținute funcționale toate cele opt depozite regionale, din martie și până acum. „Și pentru că vorbim despre standarde de calitate, pot să vă spun că, până în acest moment, în ciuda circumstanțelor în care ne desfășurăm activitatea, Europharm Distribuție a reușit cu succes să respecte toate termenele de livrare convenite cu clienții săi.”
Au fost multe momente în care farmaciile rămâneau cu rafturi goale în cazul unor produse. Eduard Stanov spune însă că acest lucru s-a întâmplat în perioada martie – aprilie, atunci când cererea în piață precum și comportamentul pacienților era atipic și greu de previzionat. „Țin minte că au fost două luni complicate, în timpul cărora Europharm Distribuție a suplimentat rutele de livrare, asta însemnând că ajungeam cu o frecvență mai mare la clienți, am prelungit programul de lucru în așa fel încât colegii mei din depozite au lucrat atât cât a fost necesar, în încercarea de a asigura livrarea completă și la timp.”
20.000 de cutii pe oră sunt livrate de Europharm către clienții săi
Comunicarea online a devenit un loc comun
Întâlnirile față în față au fost limitate și la nivel de companie, dar păstrând o comunicare eficientă. Cum? Au început să folosească intens platformele de comunicare online, organizează regulat ședințe cu echipele de lucru, meeting-uri cu partenerii, cu clienții etc. În ceea ce privește activitatea de recrutare, acum totul se desfășoară online: de la discuțiile cu agențiile de recrutare, până la intervievarea candidaților recomandați.
„Aș spune că toate formalitățile de angajare se desfășoară online și cred că am devenit aproape experți în genul acesta de interacțiuni. Desigur că această situație are plusuri și minusuri. Reușim să “salvăm” sume importante de bani, fiind obligați să renunțăm la ședințele tradiționale de vânzări, la sesiunile de curs față în față, la deplasări și cazări, care erau impuse de astfel de reuniuni. Ceea ce nu-i deloc rău, nu-i așa?”, completează Eduard Stanov. Pe de altă parte, interacțiunea online i-a adus în situația în care să facă o recrutare “de la distanță” la Timișoara, să zicem, iar acum, după 6-7 luni, încă să nu fi avut ocazia să-l întâlnească pe noul coleg. O situație frustrantă, cel puțin pentru oamenii din HR.
De asemenea, în acest moment, toate activitățile departamentului intern de pregătire a personalului se desfășoară online. Folosesc platforma internă de e-learning “Iknow”, iar programele de training au fost customizate pentru genul de interacțiune care să nu presupună prezența fizică într-o sală de curs. „Nu pot să nu amintesc cât de mult ne lipsește interacțiunea cu colegii noștri, în sala de curs!… Imaginați-vă că facem role-play-uri via Skype sau Teams!… Cine s-ar fi gândit la asta acum 1 an de zile?”
Și totuși, cu interacțiune, recrutare și vânzări online, compania a reușit să dețină controlul într-o vreme în care nimic în jur nu mai pare previzibil/ planificabil. Eduard Stanov spune că au construit planuri de acțiune plecând de la scenarii posibile. „Astăzi putem să spunem, fără teama de a greși, că nimic nu ne mai poate surprinde.” Au planuri cu măsuri aplicabile în funcție de fiecare scenariu, pornind de la cel optimist, până la cel mai puțin fericit. Iar angajații știu exact ce au de făcut, deoarece a fost îmbunătățită semnificativ și comunicarea, prin toate canalele și metodele posibile. „Așa cum spuneam, colegii mei din departamentul Training livrează intern cursuri către toți angajații, care au ca temă inclusiv folosirea eficientă a platformelor de comunicare online.”
Acum, când privesc în urmă, îmi amintesc provocările cărora a trebuit să le facem față: acomodarea cu o nouă cultură organizațională, schimbări de structură decise din rațiuni care țin de eficientizare și de optimizarea proceselor, pandemie, lockdown în martie, aproape 100 de angajați din departamentele suport care lucrează remote, negocieri intense cu finanțatorii, care au înțeles că suntem niște învingători și că nu ne speriem de nimic etc., etc. Nu cred că am avut nici măcar o săptămâna “liniștită” din cele 50, câte au trecut de la începutul anului! Și cu toate acestea, suntem în picioare, zâmbitori! Dacă am reușit să facem atât de multe lucruri bune, într-un an atât de complicat, precum 2020, imaginați-vă ce am putea realiza în condiții normale de lucru!… De-abia așteptăm să treacă pandemia!
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 269
Pentru abonare, click aici