Top Employers: de la recrutare până la programe de dezvoltare
Anual, Institutul Independent Top Employers recunoaște angajatorii de top din întreaga lume în urma unei cercetări aprofundate cu privire la strategia, procesele și practicile de resurse umane, grupate în câteva categorii mari: strategia cu privire la managementul talentelor; planificarea forței de muncă; procesul de integrare în companie a noilor angajaţi; învățare și dezvoltare; managementul performanței; dezvoltarea leadershipului; carieră și managementul succesiunii; compensații și beneficii și cultură organizațională.
În urma unui audit independent, ale cărui rezultate au validat practicile de resurse umane implementate de-a lungul timpului, Grupul Saint-Gobain din România a primit certificarea exclusivă Top Employers în România și Europa pentru anul 2017.
Pentru a înțelege mai bine procesul prin care un angajator devine de top, vom urmări traseul unui angajat din primele zile în companie până la poziții înalte în firmă.
Integrarea în companie
La Saint-Gobain, procesul de integrare a noilor angajaţi se desfășoară într-o manieră personalizată. Înainte de sosirea noului angajat, șeful de departament organizează planul primelor săptămâni de lucru, care include întâlniri cu reprezentanți din toate celelalte departamente, astfel că, din prima zi, noul coleg are deja o agendă de întâlniri bine definită. De asemenea, sunt pregătite toate echipamentele de lucru necesare, setarea adresei de e-mail, mesajul de bun venit etc.
„O componentă importantă a planului de integrare o constituie partea de eLearning: într-o manieră amuzantă și interactivă, angajatul primește informații despre istoria Grupului, organizare, reguli de bază de funcționare şi despre valorile Saint-Gobain (Principiile de Conduită şi Acţiune), ce sunt puse în aplicare de angajaţii săi, ca o condiţie de apartenenţă la Grup”, spune Cristina Paveliu, Director de Resurse Umane al Grupului Saint-Gobain din România (foto).
De asemenea, încă din primele zile, fiecare nou angajat beneficiază de sesiuni de training intensiv pentru sănătate şi siguranţă în muncă.
După ce angajatul trece de această primă etapă de integrare, există diverse programe de dezvoltare și management al talentelor. Astfel, la nivel de Grup există o curriculă numită School of Management, al cărei scop principal este acela de a-i pregăti pe manageri în linie cu valorile Saint-Gobain. „Tematicile abordate în aceste programe contribuie în același timp la îmbogățirea experiențelor participanților, sprijinindu-i astfel în dezvoltarea propriilor cariere, în cadrul Saint-Gobain”, spune Cristina Paveliu.
Nu în ultimul rând, aceste programe sunt o bună ocazie de networking între persoane din țări, funcțiuni și linii de business diferite.
Managementul talentelor
La nivel local, compania a dezvoltat un program special dedicat tinerelor talente din organizație, denumit „Young Talent”. Programul se bazează pe nominalizări făcute de managementul fiecărui business, în baza unor criterii bine prestabilite.Nominalizarea nu înseamnă însă acceptarea automată în program; ulterior, candidații sunt trecuți printr-un centru de dezvoltare, în cadrul căruia se face selecția finală și includerea în program. Toți participanții la aceste centre de dezvoltare, indiferent dacă sunt acceptați sau nu în program, primesc feedback de la facilitatori-consultanții externi și au șansa de a-și identifica zonele pe care le au de îmbunătățit, odată cu sugestiile de acțiuni posibile în vederea realizării acestor îmbunătățiri.
Candidații incluși în Young Talent Program gestionează, pe parcursul a aproximativ un an, un proiect important pentru organizația din care provin, în calitate de lideri de proiect, având șansa să coordoneze o echipă multifuncțională asupra căreia, de cele mai multe ori, nu au autoritate organizațională, ci doar pe proiectul ales. Pe parcurs, participanții sunt expuși la diferite intervenții de dezvoltare a managementului de proiect, la sesiuni de mentoring (organizate cu un partener extern), simulări de business, cursuri de abilități de prezentare etc.
Programul se finalizează cu prezentarea rezultatelor proiectului, atât din perspectiva de business, cât și de dezvoltare personală și de gestiune a echipei, în fața directorilor generali ai filialelor din regiune, precum și a directorului regional responsabil de Polonia, România, Bulgaria și Turcia.
„Ajunşi la cea de-a treia ediție a programului, ne bucurăm să spunem că avem deja manageri promovați din intern, participanți din prima sau a doua ediție”, completează Cristina Paveliu.
Dezvoltare personală
În ceea ce privește programele de dezvoltare personală a angajaților, acestea sunt întotdeauna abordate din perspectiva nevoilor individuale. „În procesul de evaluare anuală, un capitol aparte este dedicat dezvoltării personale, dar și planului de carieră, astfel încât să poată fi identificate în mod real viitoarele nevoi de dezvoltare. Acestea se concretizează într-un așa numit Plan Individual de Dezvoltare, în care acțiunile se concentrează pe activități on-the-job, și mai puțin pe training formal”, spune Cristina Paveliu.
Desigur, nu sunt uitate nici cursurile de pregătire formale, organizate în funcție de nevoile identificate. Nu în ultimul rând, compania dispune de o platformă de e-learning, care găzduiește multe programe de pregătire, accesibile tuturor angajaților care dispun de o adresă de e-mail de companie și pot accesa un calculator în rețeaua Saint-Gobain. Tematicile sunt diverse, de la leadership la competențe tehnice, programe EHS, programe tehnice de Marketing, Resurse Umane, de tip Financiar etc.
Compensații și beneficii
În ceea ce privește pachetul de beneficii, preocuparea permanentă pentru sănătatea angajaților a condus la implementarea unui pachet de beneficii în strânsă legătură cu acest aspect. Compania a acordat acces angajaților la facilitățile medicale ale unei clinici private, dar, în același timp, a pus la dispoziția angajaților săi un pachet de asigurări (de viață și de călătorie), care are din nou componenta medicală în prim plan.
Tichetele de masă și tichetele-cadou cu diferite ocazii sunt, de asemenea, beneficii importante pentru anumite categorii de angajați.
Planuri de viitor
În acest moment, compania se pregătește pentru deschiderea unei noi investiții la Călărași, care presupune o serie de angajări în primul trimestru al anului următor. Mai mult, în toate unitățile de business există în prezent posturi deschise, fie prin înlocuire, fie posturi noi în structura companiei.
Un angajator de top își îmbunătățește constant procesele de resurse umane, ascultă în permanență mesajele venite de la angajații săi și încearcă să rezolve situațiile expuse de aceștia, are ambiția de a deveni și mai bun.
Saint-Gobain în cifre
Grupul operează în 67 de ţări şi are peste 170.000 de angajaţi la nivel global. În România are 1.400 de angajaţi, în 11 unităţi de producţie din opt situri industriale situate în: Brăneşti, Călăraşi, Ploieşti, Satu-Mare, Tulcea, Turda, Suceava şi Vălenii de Munte.