Simona ȘERBAN: „Cred că realitatea nu este definită doar de dihotomii ca alb-negru, masculin-feminin”
A avut norocul de a lucra într-o combinație foarte interesantă: echipele pe care le coordonează direct sunt compuse din persoane de sex feminin sută la sută, iar echipele de tehnologie au mai degrabă o componentă masculină. Simona Șerban este People&Organisation Director, Platforms&Technology la eMAG și a vorbit în interviul pentru Revista Cariere, despre ce o ajută să rămână conectată și cu zona umană a organizației, nu doar cu cea „hard”!
Lucrezi în industria de tech de 10 ani, în echipe cross-regionale și cross-funcționale. Este foarte clar că ne poți spune câteva „secrete” despre grijă, empatie, răbdare, smerenie, compasiune… Cât de importante au fost și sunt toate acestea în munca ta?
Mă feresc să spun că am secrete pentru niște zone atât de profunde și personale ca empatia, răbdarea și smerenia. Cred că într-o anumită măsură te nașți cu aceste „competențe”, într-o alta le exersezi pe parcursul vieții, prin două căi: prin natura întâmplărilor, oamenilor și experiențelor care îți marchează parcursul și printr-un proces de cunoaștere și dezvoltare personală, ce completează extrem de bine celelalte experiențe și te ajută să înțelegi mai bine cum influențezi tu și cum te-au influențat anumite evenimente, care sunt butoanele care îți sunt apăsate, de unde vin niște lucruri și cum te ajută să fii mai conștient de ele. La a doua parte, contribuie foarte mult terapia și coaching-ul.
Din perspectiva unui om care are câțiva ani de terapie în spate și o formare în coaching, cred cu tărie că astfel de procese au succes numai în momentul în care persoana în cauza e deschisă, iar dorința de a depune acel efort constant pentru ea vine din interiorul ei și nu din presiuni externe. Acela e punctul în care începe conștientizarea.
Sunt de părere că transformările care se întâmplă în momentul în care înțelegi mai bine ce e cu ține te ajută să ai o nouă perspectiva asupra interacțiunii cu ceilalți, să înțelegi că toți avem traume, dureri, nevoi și niște bagaje emoționale pe care le aducem cu noi în viața profesională. Pe mine m-a ajutat să mă gândesc la dinamicile de echipă dintr-o altă perspectivă, să realizez cât de important este un astfel de proces de cunoaștere pentru niște oameni care devin people managers și sunt la rândul lor responsabili de alți oameni, fiecare cu un istoric diferit.
Lecția cu răbdarea nu o consider încheiată încă, sunt o persoană căreia îi place să fie activă, care își ia energie din dinamism și rapiditatea cu care se întâmplă niște lucruri, dar și din a lucra direct cu cât mai mulți oameni. Asta vine însă la pachet cu faptul că deseori vreau să fac cât mai multe și am așteptarea ca ceilalți să țină pasul. Însă ultimii ani mi-au adus experiențe care m-au ajutat mult să-mi exersez răbdarea, să apreciez rezultatele care vin atunci când nu grăbeșți niște lucruri și să accept că fiecare om are propriul ritm.
Cum ai defini leadershipul feminin și cum te vezi pe tine în cadrul acestei paradigme?
Eu tind mai degrabă spre un stil de leadership mai echilibrat și cred că relitatea nu este definită doar de dihotomii că alb-negru, masculin-feminin, ci mai degrabă de un mix. Suntem oameni, suntem diferiți. Știu despre mine că am multe trăsături masculine, am o forță de a împinge lucrurile, de a veni cu o structura în proiecte, echipe și activitatea de zi cu zi și sunt foarte orientată spre rezultate finale și impact macro. Dar știu și că apreciez enorm calitatea relațiilor umane, mă hrănesc cu tot ce învăț de la colegii mei și tot ce reușesc să le ofer la rândul meu. Sunt deschisă să înțeleg cum pot contribui eu la nevoile lor de echipa și individuale și fac eforturi să petrec timp cu people managerii, fiindcă știu că o investiție de timp în dezvoltarea lor, e o investiție în binele oamenilor din echipele lor.
Însă acest mix nu este neapărat caracteristic mie ca femeie, am văzut și numeroși bărbați care îl au. Este clar că poate prin natura noastră și mediul în care am crescut, suntem înclinați mai mult spre una sau spre alta, dar marea valoare vine din cum ne exersăm „mușchiul” de-a rămâne deschiși către tot ce mai avem de învățat de la cei din jur. Eu în eMAG am avut norocul de a lucra într-o combinație de echipă foarte interesantă: echipele pe care le coordonez direct sunt compuse din persoane de sex feminin 100%, iar echipele de tehnologie pentru care construim lucruri au mai degrabă o componentă masculină. De aici și înclinația mea spre un stil echilibrat, în care încerci să împaci și să iei ce e mai bun din ambele lumi.
Se vorbește mult despre cât de greu le este femeilor într-o lume a bărbaților, dar eu mă simt datoare să vorbesc și despre cât de recunoscută și apreciată te poți simți într-o echipă majoritar masculină, tocmai pentru energia și viziunea feminină, care ajută întreaga echipă să mai echilibreze balanță.
Care este cea mai mare provocare pe care o ai tu, ca femeie, în tot ceea ce întreprinzi la nivel profesional? Te-a doborât sau, dimpotrivă, te-a ridicat?
Mi-am luat ceva timp să mă gândesc la întrebarea asta, am vrut să verific dacă primul gând se confirmă. Nu știu dacă e cea mai mare provocare, însă una dintre zonele pentru care trebuie să depun efort conștient este să rămân conectată și la energia mea feminină. Îmi vine extrem de natural să mă duc în ceea ce are relevanță la nivel de business: planuri, cifre, soluții pentru atingerea obiectivelor și monitorizarea lor.
Felul în care mă străduiesc să rămân echilibrată este să am întâlniri constante, pe cât posibil, cu oameni din organizația de tehnologie, fără o agendă anume – vreau să văd care sunt lucrurile pe care ei le aduc, în materie de nevoi. Asta mă ajută să rămân conectată și cu zona umană a organizației, nu doar cu cea „hard” și să îmi concentrez din eforturi și pentru adresarea zonelor care fac diferența pe termen lung pentru colegii mei. Aș spune că încerc să rămân om, pentru oameni, fiindcă asta este unul dintre cei mai importanți diferețtiatori pe care îi poate avea o companie.
Cât la sută reprezintă noroc și cât la sută șansă în tot ceea ce realizezi?
La cum văd eu lucrurile, aș spune că șansa este poziționată deasupra norocului, dar mult sub efortul pe care fiecare îl depune. Concret spus, cred că fără șansa de a ajunge într-un loc în care competențele și munca ta să aducă valoare și să poți crește și tu în continuare e destul de dificil să ai o evoluție frumoasă. Dar șansele sunt și create, prin cât de mult te expui, încerci să faci mai mult și mai bine. Deci le văd cumva interconectate.
Acum câțiva ani, mi-a zis terapeutul meu ceva ce mi-a rămas în minte și care mi se pare că se aplică în multe situații: „când tu nu poți, contextul te ajută”. Altfel spus, nu e suficient să stai să aștepți să ți se întâmple niște lucruri, dar sunt și momente în care lucrurile se aliniază pentru direcția pe care tu ai pornit, indiferent că este un nou proiect, un nou job, o relație personală.
Se spune tot mai des „A patra revoluție industrială este aici!”, pentru a marca noul drum al societății. În ce mod vezi viitorul, raportat la profilul companiei în care îți desfășori activitatea?
Ca întotdeauna, în momentul în care evaluăm compania sau țara în care trăim ori ne desfășurăm activitatea, pornim de la imaginea macro. Suntem dependenți de niște tendințe și fenomene mult mai mari decât noi.
Este vizibilă deja tranziția spre o lume în care tehnologia ocupă din ce în ce mai mult loc în viețile noastre. Cu atât mai mult pentru noi la eMAG, un business care se bazează pe tehnologie creată în-house, cu ajutorul căreia am reușit să scalăm și să oferim servicii din ce în ce mai bune clienților, care le ușurează viață personală și profesională, aducând deopotrivă eficientă și plăcere.
În același timp, asta ne aduce și noi provocări: din ce în ce mai multe companii devin conștiente de puterea online-ului, a tehnologiei și de nevoia de a investi în astfel de echipe, iar asta crește competiția într-o piață de talent deja subdimensionată.
Economia viitorului va avea nevoie de specialiști în tehnologie, în dezvoltarea de software, în cybersecurity și dată science pentru optimizarea proceselor, reducerea blocajelor și creșterea randamentului. Datele, înțelegerea și utilizarea lor vor fi un diferențiator vital. Pentru noi, e clar că trebuie să continuăm să investim în aceste direcții, problema talentului și a creșterii calității echipelor noastre este în top priorități la nivel de strategie.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 276
Pentru abonare, click aici