Rolul CFO‑ului în implementarea proceselor de digitalizare
Sursa foto: Pixabay
Digitalizarea ne‑a revoluționat economia și mediul de afaceri ‑ este o transformare socială declanșată de adoptarea masivă a tehnologiilor digitale care generează, procesează și tranzacționează informațiile lumii, spune Irina Munteanu, CFO Veolia România.
„Eu susțin proiectele de digitalizare pe toate palierele de business, mai ales în cel financiar, deoarece ne permit noi niveluri de transparență, oferă conectivitate omniprezentă, acces la informații oricând și oriunde și creativitate. Ne permite să eliminăm acțiunile repetitive și să ne concentrăm pe inovație”, explică Irina Munteanu.
Însă pentru a le implementa, este foarte important să existe un cadru legislativ favorabil progresului, dar și un grad crescut de încredere și cunoaștere a sistemelor financiare inovatoare în rândul oamenilor. De asemenea, este nevoie ca această schimbare să fie ușor de înțeles de fiecare angajat și client al companiei. Motivul? În centrul tuturor acestor transformări se află oamenii, care înțeleg această schimbare și o apreciază, susține Irina Munteanu.
PROIECTE DE DIGITALIZARE ȘI ROBOTIZARE
Cel mai recent proiect de digitalizare implementat de Apa Nova, în zona financiară, este o aplicație de înregistrare și validare automată a facturilor furnizorilor. Aceasta folosește concomitent tehnologii puternice de Optical Character Recognition (OCR), care elimină înregistrările manuale din cuprinsul facturii, precum și instrumente Robot Process Automatization (RPA), care generează înregistrările contabile pe baza unor reguli prestabilite sau propuse de sistem, în funcție de datele istorice.
„Vorbim practic despre Inteligența Artificială care contribuie la auto‑reglarea continuă și automată a sistemului RPA prin controlul și eliminarea erorilor de interpretare și înregistrare. Cum se traduc toate acestea în mod practic? Simplu: o factură poate fi introdusă și validată în sistem fără introducerea manuală de informații, intervenția umană apărând doar la nivel de validare. Și nu ne oprim aici! Suntem în proces de mapare și standardizare a proceselor la nivelul companiilor Veolia ceea ce ne permite să începem analiza pentru a introduce câte un robot pentru fiecare acțiune repetitivă din zona financiară”, spune Irina Munteanu, care ne‑a enumerat și alte proiecte de digitalizare implementate de companiile Veolia în România.
În octombrie 2017, în București au inaugurat noul centru de relaţii cu clienţii, dezvoltat după conceptul „one stop‑shop”. „În acest caz, digitalizarea ne‑a ajutat în dezvoltarea unei infrastructuri performante ce presupune reducerea la jumătate a timpilor de aşteptare şi de răspuns la solicitări. De exemplu, oferă posibilitatea reducerii timpului de intervenţie al echipelor tehnice de la 24 la 6 ore (de la vizita clientului) şi a timpului de încheiere a contractelor de la trei zile la 30 de minute, dacă documentaţia este completă. De asemenea, timpul de prelevare a probelor de apă din alte surse, pentru analiza calităţii, se reduce cu 24 de ore”, spune Irina Munteanu.
Mai mult, cu ajutorul digitalizării am perfecționat sistemul automatizat pentru suport decizional, compus dintr‑o serie de aplicaţii software, interconectate cu scopul de a asigura funcţionarea optimă a infrastructurii generale. Practic, funcționarea întregului sistem de alimentare cu apă este monitorizată în timp real dintr‑un centru de comandă în care sunt colectate, prin sistemul SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition), date relevante din teren (presiuni, debite, indicatori privind calitatea apei).
În plus, cu ocazia ediției 2019 a OPEX Week Business Transformation World, eveniment important al industriei, desfășurat anual la Orlando, Florida, compania a primit premiul Best Business Transformation Project.
„De asemenea, trebuie să ne adaptăm generațiilor tinere care‑și doresc un program de lucru cât mai flexibil și cu atât mai mult digitalizarea este importantă”, explică Irina Munteanu.
CARE TREBUIE SĂ FIE ROLUL UNUI CFO IN STRATEGIA DE IMPLEMENTARE A PROIECTELOR DE TRANSFORMARE DIGITALĂ?
Directorul financiar (Chief Financial Officer) este elementul-cheie în arhitectura companiei într-o economie cu reguli noi, acesta având responsabilități mult mai complexe faţă de cele tradiționale, legate în principal de rolul de contabil, spune Irina Munteanu. Astfel, ea consideră că CFO-ul trebuie să participe la strategia companiei, să asigure eficiența funcției financiare, calitatea informațiilor, dezvoltarea personalului, managementul performanței, să dețină o înţelegere profundă a companiei, precum şi competenţe profesionale şi de management avansate.
CUM REUȘIȚI SĂ VĂ MENȚINEȚI OAMENII MOTIVAȚI ȘI IMPLICAȚI?
Atât managerii, cât și angajații trebuie să se simtă împuterniciți să provoace o schimbare semnificativă în mediul lor. Astfel, lucrez îndeaproape cu echipa mea pentru a identifica orice obstacol în calea implicării lor. Avem un mediu de lucru pozitiv, oamenii sunt ajutați să se dezvolte profesional, sunt sprijiniți în echipe interdisciplinare când sunt proiecte dificile și recunoscuți la scenă deschisă pentru rezultatele bune pe care le obțin. În plus, avem un sistem de bonusare apreciat intern care încurajează performanța și implicarea tuturor în derularea activității zilnice.
CARE ESTE PRINCIPIUL DE LEADERSHIP DUPĂ CARE VĂ GHIDAȚI ACTIVITATEA (ȘI DE CE)?
Îmi place să formez oameni și să crească alături de mine. Stilul meu de leadership este unul delegativ, deoarece îmi doresc să împart cu ceilalți activitățile mele zilnice, să‑i implic în munca de manager și să le explic de fiecare dată strategia din spatele fiecărui task pe care trebuie să‑l îndeplinească. Oamenii se simt mult mai motivați dacă știu scopul final al fiecărei sarcini, iar acest lucru le permite să interacționeze și cu ceilalți pentru a ajunge la rezultatul dorit.
VORBIȚI‑NE PUȚIN DESPRE ROLUL EDUCAȚIEI ÎN SOCIETATE ȘI ÎN PREGĂTIREA TINERILOR PENTRU VIITORUL INCERT.
Educația este șansa noastră de a progresa ca popor și ca țară. Mă implic și susțin o serie de proiecte ale asociației EduPerformance Star, o platformă educațională dedicată modului în care părinții gestionează relația cu copiii. De asemenea, mi‑ar plăcea să văd acțiuni la nivel național, așa cum există „noi facem un spital” să existe și „noi clădim educația de mâine”. Avem nevoie de cât mai multe investiții în educație: să mărim numărul de școli, profesorii să fie plătiți foarte bine și să rămână în învățământ doar cei care sunt competenți, să lucrăm la programe pentru a crește nivelul mediu din școli și să încercăm să impunem un număr de maximum 20 de copii într‑o clasă.
CARE ESTE SFATUL PE CARE VĂ BUCURAȚI CĂ NU L‑AȚI URMAT?
Părinții mei și‑au dorit să lucrez în domeniul militar, însă profesia de astăzi mi se potrivește mult mai bine și‑mi permite să fiu eu însămi, să fiu creativă și să‑mi pun în practică ideile ce pot duce la dezvoltarea unei companii.
CARE ESTE GÂNDUL CU CARE VĂ ÎNCHEIAȚI ZIUA DE MUNCĂ, DE OBICEI?
De cele mai multe ori, cu satisfacția că nu a fost o zi pierdută, că am învățat ceva și că a doua zi voi fi mai bună decât astăzi.
Articol preluat din numărul 263, decembrie 2019/ianuarie 2020, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.