Provocările extinderii unui business în România
Regionalizarea este un fenomen care s-a intensificat în ultima perioadă în România, fie că vorbim despre firme cu sediul central în București care s-au extins prin deschiderea de filiale în țară, fie că ne raportăm la companii care au pornit businessul în provincie.
Una dintre principalele provocări în orașele din țară era găsirea de candidați potriviți, mai ales în cazul businessurilor foarte specializate.
Totuși, așa cum precizează Ștefan Vâju, CEO la EVW Holding, recrutarea se face acum mai ușor, datorită tehnologiei.
„O afacere nu depinde de proximitatea unei capitale”
EVW Holding, un business construit de peste 25 de ani, oferă servicii integrate transportatorilor, prin cele cinci divizii de business: vânzări vehicule noi, vânzări vehicule rulate, service camioane, vânzări piese camioane și vânzări anvelope camioane și producție anvelope reșapate.
Compania, care activează pe plan național și are clienți și parteneri în toate colțurile țării, are puternice rădăcini locale.
Clujul este casa a doi dintre acționarii businessului, iar acționarul olandez provine, de asemenea, dintr-un oraș de provincie, unde a dezvoltat o afacere de succes, care apoi s-a extins la nivel european. „Credem că un business de succes nu depinde de proximitatea unei capitale ori instituții centrale. Se poate dezvolta acolo unde își are originile”, afirmă Ștefan Vâju.
Filiale din Arad până în Republica Moldova
Spre exemplu, EVW Holding, cu sediul central în Gilău, Cluj, are filiale în Cluj-Napoca, Arad, Bacău, Brașov, București, Constanța, Craiova, Iași și Chișinău.
Prima filială din apropierea Bucureștiului, aflată la Chiajna, a fost deschisă în anul 2001. În acest an urmează extinderi și în partea de nord-est a Capitalei, cu un nou dealership, respectiv zona Pantelimon. De asemenea, sunt prezenți în Chișinău, Republica Moldova, încă din 2007, iar acum, la zece ani mai târziu, pregătesc extinderea și construcția unui centru nou.
„Din punctul nostru de vedere, extinderea către Republica Moldova a fost una firească, dacă luăm în considerare domeniile de business în care activăm. Considerăm că piața din Republica Moldova a început să facă pași spre a deveni o economie de piață modernă și competitivă”, mai spune Ștefan Vâju.
De altfel, el explică faptul că businessul a crescut și s-a extins organic, urmărind îndeaproape dezvoltarea nevoilor pieței de transport. Când au observat că existau anumite regiuni ale țării cu o concentrație mai mare a firmelor care desfășoară activități de transport sau unele conexe, au decis deschiderea de filiale acolo, deoarece sunt un furnizor „one stop shop” pentru toți cei care se folosesc de camioane în activitatea curentă.
Mai exact, zonele selectate pentru extindere au fost analizate din prisma potențialului economic, cât și din prisma poziționării față de principalele rute de acces.
Ulterior, s-au făcut pași în angajarea de personal la nivel local sau închirierea de spațiu. Pe măsura dezvoltării businessului, pașii următori au fost achiziționarea de suprafețe de teren, construirea de facilități/dealeri – spații de birouri, truck service și depozitare.
„În prezent, suntem în plin proces de modernizare și de extindere a unor centre noi, pentru a răspunde cererii în creștere.”, explică Ștefan Vâju.
Provocările recrutării în provincie
Compania este mereu în căutare de personal calificat, și de profesioniști. Una dintre provocările permanente cu care se confruntă este atragerea și retenția angajaților bine pregătiți.
Internetul și dezvoltarea tehnologiei îi ajută să recruteze mai ușor decât la începutul businessului. De asemenea, recomandările colegilor sunt mereu o sursă utilă de candidați. O altă soluție este orientarea spre parteneriate cu școlile vocaționale, cu cele de ucenici și cu universitățile tehnice, pentru a contribui la pregătirea resursei umane și la creșterea nivelului de angajabilitate.
Un alt aspect este legat de construirea unei rețele de dealeri profesioniști. Este vorba despre o gamă largă de cerințe, de la achiziția de terenuri sau găsirea de parteneri până la proceduri și norme specifice ori certificări tehnice.
„Deschiderea unui nou centru este un proces strategic, care necesită o planificare minuțioasă. Ținem cont de potențialul curent al pieței și de perspectivele de extindere, de parteneriatele la nivel local și de posibilitățile de achiziție terenuri ori de închiriere. Monitorizăm permanent piața și evoluțiile și analizăm următoarele oportunități de extindere”, completează Ștefan Vâju.
Programe de retenție
Deoarece pentru anumite categorii de meserii există mereu concurență, compania a decis să dezvolte programe de pregătire și să ofere condiții de dezvoltare profesională pentru angajați. Atât cei din domeniul tehnic cât și cei din vânzări ori din funcții de suport beneficiază de provocări și oportunități de avansare și dezvoltare.
De asemenea, pentru că se observă o schimbare de perspectivă a unor roluri – de la electrician la electronist, de la mecanică la mecatronica –, abilitățile de operare pe PC sunt acum o cerință de bază: camioanele sunt tot mai mult în vârful de lance atât al mecanicii, cât și al electronicii și tehnologiei informației. În acest sens, compania are programe de pregătire în domeniul operațiilor pe calculator, programe de testare și certificare, precum și un sistem de mentorat, în fiecare locație, pentru ajutarea noilor angajați.
„Un business de succes nu depinde de proximitatea unei capitale ori instituții centrale, ci se poate dezvolta acolo unde își are originile.” – Ștefan Vâju
- Compania are 474 de angajați, dintre care 175 în sediul central din Gilău, județul Cluj.
- Forța de vânzări este alcătuită din aproximativ 70 de consultanți profesioniști.
- Există, în acest moment, 20 de poziții deschise la nivelul țării, atât specializări tehnice (mecanici, tinichigii, vopsitori etc.), cât și roluri administrative și de management.
Articol preluat din numărul 238/iunie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.