PhilipMorris – prima companie din România care a obținut certificarea privind egalitatea salariilor indiferent de gen
Philip Morris International a devenit, de curând, prima companie multinațională certificată la nivel global de către Fundația EQUAL-SALARY privind egalitatea salariilor indiferent de gen, iar Philip Morris în România este prima companie care obține această certificare la nivel local.
Ce presupune această certificare? Metodologia EQUAL-SALARY verifică faptul că Philip Morris își plătește toți angajații în mod egal, pentru munca egală, indiferent de gen, în peste 90 de țări din întreaga lume. Mai exact, procesul de certificare include o analiză statistică a tuturor salariilor angajaților, urmate de audituri locale ale afiliaților PMI realizate de către compania de consultanță PwC, auditorul extern al fundației.
Auditorii discută cu managementul companiei pentru a confirma angajamentul lor privind egalitatea salarială între femei și bărbați, organizează focus grupuri cu angajații pentru a înțelege percepția acestora și revizuiesc politicile și practicile de HR pentru a identifica discrimi–narea de gen, recomandând, totodată, acțiuni corective, dacă este necesar. Acest proces s-a desfășurat pe parcursul a 18 luni și a implicat toți angajații, indiferent de poziția avută în cadrul companiei.
„Faptul că Philip Morris International în România este prima companie care obține această certificare și la nivel local este un motiv de mare mândrie. Certificarea confirmă angajamentul companiei noastre în ceea ce privește egalitatea de șanse“, spune Luminița Florea, Director People & Culture Philip Morris în România. Ea conduce echipa locală de resurse umane din februarie 2018.
Diversitate și incluziune
Cum se obține, concret, egalitatea de șanse? Incluziunea și Diversitatea sunt în centrul strategiei companiei. În primul rând se lucrează constant pentru construirea unei culturi care să exprime egalitatea de șanse, corectitudinea și respectul pentru toți. Fiecare angajat este ascultat și, astfel, devine capabil să se dezvolte la cel mai înalt nivel, să își atingă potențialul maxim atât la nivel individual, cât și în cadrul echipei. În al doilea rând, prioritar este îmbunătățirea echilibrului între genuri în echipele de management ale companiei.
„Din păcate, prejudecățile și stereotipurile, barierele sistemice (cum ar fi conflictul dintre echilibrul dintre viață profesională și profesională) și lipsa de sprijin pot împiedica sau îngreuna procesul de angajare sau promovare a unor angajați. Astfel, scopul nostru nu este de a promova diversitatea în detrimentul altora, ci de a ne adapta pentru a ne asigura că oferim aceleași oportunități de avansare și dezvoltare tuturor angajaților noștri“, explică Luminița Florea.
Mai mult decât salarii egale
Egalitatea de gen nu se rezumă, însă, doar la drepturi salariale egale. Reprezintă un pas extrem de important pentru companie, dar și pentru respectul și valorizarea fiecărui angajat la adevăratul său potențial. Egalitatea înseamnă însă și accesul facil la toate pozițiile din cadrul companiei. Mai mult decât atât, compania a implementat și continuă să lucreze la o serie de alte programe care vizează îmbunătățirea modului în care angajații pot avea aceleași șanse în cadrul companiei.
Câteva exemple ar fi:
✓ urmărirea felului în care progresează echilibrul între genuri al persoanelor din pozițiile de conducere, pentru a atinge obiectivul ca până în 2022, 40% dintre acestea să fie ocupate de femei;
✓identificarea și abordarea prejudecăților de gen în procesul de management al talentelor – în ceea ce privește recrutarea, managementul performanței sau oportunitățile de promovare;
✓crearea de ocazii pentru a comunica exemple de femei cu o carieră de succes în cadrul companiei;
✓dezvoltarea talentelor feminine prin intermediul grupurilor interne de femei, care pot oferi șansa de a construi conexiuni valoroase pentru sprijin, învățare și îndrumare și dezvoltarea de programe flexibile de lucru.
CIFRE
La nivel local, compania are o echipă formată din aproape 1000 de profesioniști. În organizația comercială, 40% dintre angajați sunt femei.
Un Angajator de Top este acea companie care îi are ca punct de plecare, pentru orice acțiune, pe angajații săi. Noi ne mândrim cu faptul că am obținut pentru al patrulea an la rând certificarea internațională Top Employer. Această certificare presupune evaluarea riguroasă a practicilor noastre de resurse umane, de la modul în care recrutăm și integrăm noii angajați, la ofertele de compensații și beneficii, oportunitățile de dezvoltare în carieră, managementul performanței, condițiile de muncă, formarea și dezvoltarea profesională, cultura organizației etc.
Egalitatea de gen începe cu recrutarea
Una dintre provocările majore cu care se confruntă compania este aceea de a identifica potențiali candidați care au profilul potrivit, atât ca experiență și cunoștințe tehnice și funcționale, cât și ca soft skills. „E destul de dificil să găsim profiluri care să îmbine ambele cerințe“, spune Luminița Florea.
Astfel, în procesul de recrutare se ține cont de faptul că mixul de oameni poate fi îmbunătățit continuu. „Structurile noastre trebuie să evolueze pentru o mai bună integrare și dezvoltare a generațiilor viitoare de talente care au nevoi și așteptări diferite. De exemplu, 50% dintre clienții noștri sunt femei, însă împărțirea de gen în cadrul organizației nu reflectă această realitate“, mai spune Luminița Florea. Astfel, deși în fiecare an, 50% dintre absolvenții de școală sunt femei, raportul companiei de angajare pentru femei nu este la fel de echilibrat. De aceea, Directorul de Resurse Umane crede că dacă nu poate asigura echilibrul corect la momentul angajării, va fi destul de greu să îl calibreze mai târziu, fiindcă meritele individuale vor fi întotdeauna principiul călăuzitor pentru companie, indiferent de genul, etnia și istoricul angajaților. Tocmai din acest considerent, încearcă să aibă în vedere, în mod egal, atât candidați femei, cât și bărbați în momentul recrutării.
În ceea ce privește procesul de retenție în Philip Morris, acesta este definit de o arie largă de strategii și activități. Pornește de la procesul de onboarding al noilor angajați și are în vedere, printre altele, oportunități de dezvoltare și de construire a unei cariere adaptate la nevoile individuale, monitorizare constantă a modului în care se pun în aplicare planurile agreate pentru fiecare individ, programe de mentoring și coaching etc. Retenția înseamnă în egală măsură acordarea de pachete salariale motivante, precum și programe de acordare de bonusuri și o gamă variată de beneficii.
Articol preluat din numărul 256/aprilie 2019 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.