Pentru şefii români, călătoriile de afaceri reprezintă un cost necesar şi nu o investiţie – studiu
Studiul a acoperit câteva țări central și est-europene: Republica Cehă, Polonia, Ungaria, Letonia, Lituania și România.
Astfel, faţă de restul regiunii, se pare că zonei călătoriilor de afaceri nu i se acorda deocamdată un interes major de către companiile romanești. Firmele percep adesea astfel de călătorii de afaceri drept un cost necesar, mai degrabă decât o investiție.
Acesta ar putea fi motivul pentru care zona managementului călătoriilor de afaceri din companiile românești este adesea nestructurată, fapt care se reflectă în lipsa unor politici de călătorii în peste 50% dintre companii, lipsa de soluții IT în 60% dintre firme și popularitatea unor site-uri Internet externe.
Pe de altă parte, modelul outsourcing este destul de popular, jumătate dintre companii utilizând serviciilor unor agenții de turism.
În ciuda acestui fapt, companiile sunt în mare parte satisfăcute de soluțiile existente în sfera managementului călătoriilor de afaceri, marea majoritate a lor așteptându-se la schimbări în maniera de organizare a călătoriilor de afaceri.
Studiul e realizat de Amadeus, o companie ce se ocupă cu furnizarea de soluții de tehnologie și de distribuție pentru industria de turism. Eșantionul folosit a inclus 1.002 organizații din ţările menţionate anterior, cu peste 50 de angajați, care cheltuie cel puțin 50.000 euro anual pe călătorii de afaceri sau care organizează cel puțin 250 de călătorii de afaceri pe an.
Respondenții au fost angajații responsabili pentru organizarea și gestionarea călătoriilor de afaceri sau persoane care au fost indicate ca știind cele mai multe lucruri în această zonă de activitate a companiei.
Călătoriile de afaceri – date cheie
- Deciziile legate de organizarea și gestionarea călătoriilor de afacerilor se iau în majoritatea companiilor de către Consiliul Director.
- Aproape jumătate dintre companiile cercetate în România dispun de o politică de călătorii de afaceri. Cel mai adesea, companiile care dispun de o politică de călătorii de afaceri rezervă camere de hotel și bilete de zbor în conformitate cu această politică; aproape trei sferturi dintre companii achiziționează asigurări.
- Cele mai multe companii din România plătesc biletele de avion prin transfer bancar; alte forme de plată sunt folosite mult mai rar pentru plata unui zbor. Numerarul și plățile prin transfer sunt cele mai folosite forme de plată pentru bilete de tren.
- Mai bine de jumătate dintre companiile din România care se așteaptă la schimbări legate de organizarea călătoriilor de afaceri ar dori ca angajații lor să se conformeze politicii de călătorii de afaceri; în al doilea rând, ele se așteaptă la reducerea timpului alocat planificării călătoriilor de afaceri.
- Majoritatea companiilor este înclinată să coopereze cu agențiile de turism, în vreme ce beneficiile menționate cel mai des de întreprinzătorii români includ servicii 24/7, oferte ajustate la nevoile individuale ale companiei, precum și o persoană de contact dedicată.
Pe drumul schimbării
Peste 45% dintre companiile din CEE au declarat că se așteaptă la schimbări în ceea ce privește maniera existentă de organizare a călătoriilor de afaceri.
La nivel local, 72% dintre companiile care operează pe piața românească se așteaptă cel mai frecvent la schimbări ale modului curent de organizare a călătoriilor de afaceri.
Atât în România, cât și în alte țări CEE, cele mai așteptate schimbări se referă la conformarea angajaților cu politica de călătorii și la reducerea birocrației, potrivit studiului.
Plățile prin transfer bancar se aplică cel mai frecvent în România (88%). Cardul de credit al companiei este utilizat mai des în Republica Cehă și în Ungaria decât în alte țări, în vreme ce în Polonia el este utilizat mai rar (28%).