Parcursul profesional al unui om de HR devenit vizionar în domeniul social
M-am alăturat echipei CONCORDIA în anul 2013, după mai mult de 12 ani de muncă în mediul business, în companii în care mi-am parcurs traseul profesional în resurse umane, dezvoltare organizațională și management organizațional. Acest shift la nivel profesional a fost desigur provocat de nevoia de a găsi o nouă semnificație în munca mea. Odată intrată în organizație, temerea vanitoasă a fost că am pierdut contextul familiar care îmi facilita performanța, însă lucrul care m-a surprins a fost similitudinea competențelor și capabilităților pe care a fost necesar să le activez să îmi pot îndeplini responsabilitățile.
Am descoperit că managementul organizațional în non-profit necesită aceleași tipuri de competențe care-mi ofereau siguranța familiarității, doar că transpuse într-un context diferit, nu numai din perspectiva obiectivelor organizației, cât mai cu seama din perspectiva echipei și a dinamicii relaționale. Am mai aflat și că oamenii dedicați muncii sociale, implicați direct în relații cu cei aflați într-o situație de vulnerabilitate, muncesc cu o determinare și motivație incredibile, care ar fi putut să mute munții din loc. Așa mi-a devenit limpede ce aveam nevoie să învăț și să dezvolt la mine, în ce direcție urma să merg. Am învățat despre o altă perspectivă a agilității organizaționale, cea care dă dimensiunea flexibilității și adaptabilității organismului organizației nu numai pentru a proteja poziția pe piață, brand ul, imaginea acestuia, ci mai ales pentru a proteja oamenii.
Dimensiunea umană este autentic valorizată, nu doar pentru că ideologia contemporană a leadership-ului recomandă în mod consistent acest lucru. Am învățat să văd reziliența nu doar ca o antifragilitate din perspectiva poziționării pe piață, dar mai cu seama ca efort comun, de echipă, pentru înfruntarea adversității/ dificultății și generarea unui nou drum de dezvoltare. O dezvoltare care este în același timp organizațională și personală, atât timp cât ești puternic afiliat (a se citi crezi „cu adevărat”) în organizația ta.
Am înțeles că reziliența nu e doar un mijloc prin care ești pregătit pentru schimbare și prin urmare poți alege rapid comportamente generatoare de soluții care să te păstreze puternic, bine poziționat și de succes, ci și un mod prin care gestionezi, cu o frecvență cotidiană, fragilitate, imperfecțiune, inadaptabilitate și dezadaptabilitate, inadecvare. Pentru că despre toate acestea vorbesc nevoile clienților, ale beneficiarilor, în social. Am mai înțeles și despre cât este de important să integrezi eșecul tău și să îl înțelegi ca pe o oportunitate de învățare.
În primii cinci ani în CONCORDIA, responsabilitatea mea principală a fost concentrată pe „people and culture”. Îmi place mult să cred că focusul meu a rămas acolo, chiar dacă într-un mod diferit, și de când conduc CONCORDIA Academia. Au fost ani în care am descoperit că este la fel de provocator să faci retenție și management al performanței ca la carte în social, ca și în business. Profesioniștii din social sunt incredibil de motivați și determinați și au avantajul imens al unei puternice orientări vocaționale, fără îndoială, cu rădăcini în emoționalitatea profundă și în elementele care definesc identitatea. Dorința de a contribui semnificativ la creșterea calității vieții celor din jur îi aduce însă de cele mai multe ori în situații limită pentru care nu sunt încă antrenați (în special cei mai tineri) sau pentru care devin uzați, epuizați emoțional sau profesional (în cazul celor cu mai multă experiență).
Cum arată realitatea muncii în domeniul social
Îmi amintesc de situații concrete ale unor tineri asistenți sociali care se alăturau echipei adăpostului de noapte și lucrau cu așa numiții „oameni ai străzii” ce sufereau de cele mai multe ori de boli incurabile, având comportamente greu de acceptat în ochii societății, marcă a traumelor repetate și a unui istoric profund tulburat, cum ar fi dependențe grave de substanțe psihoactive, pattern-uri de relaționare disfuncțională, abrutizată de dinamica permanentă victimă-agresor. Dorința de a face concret munca pentru care se pregătiseră în ultimii ani și entuziasmul naiv al tânărului care crede cu toată tăria că poate schimba lumea se loveau de o realitate
Accesul la formări dedicate și programe de suport profesional permite o capacitate mai mare de a gestiona relaționarea cu persoanele abuzate sau dependente, de a forma relații sănătoase cu copiii abandonați, bazate pe atașament sănătos, de a evita repetarea traumelor, de a dezvolta deprinderi sustenabile de viață independentă, de a lucra într-o echipa multidisciplinară, de a interveni în comunitate, de a crește impactul muncii, făcând intervetia socială durabilă și respectând principiile deontologiei profesionale. Toate acestea, în timp ce profesionistul se poate proteja pe sine, rămâne întreg sufletește, își sporește energia și determinarea pentru muncă, într-un mediu de lucru solicitant.
Această complexitate a muncii în social este foarte bine exprimată de un prieten al CONCORDIA Academia și unul dintre oamenii care ne-au susținut de la început, prof. Bernhard Gut. Psihoterapeut și asistent social la bază, coordonator al Departamentului de Științe Sociale al Centrului Academic Științific și Educațional Schloss Hofen al Universității de Științe Aplicate Vorarlberg (Austria), el spune: „Foarte puțini oameni rezistă să muncească ani mulți în social. Munca socială este nu doar o profesie, este și o atitudine”.
CONCORDIA Academia–ambiția de a forma specialiști în domeniul social și de a-i ajuta să înfrunte dificultatea job-ului lor
Așa a început, în 2015, povestea CONCORDIA Academiei – www.concordia-academia.ro. Astăzi conduc un centru regional de excelență în formarea și dezvoltarea profesioniștilor din social, socio-medical și educațional, care la finele anului 2020 număra peste 850 de participanți la cursuri și programe de formare, din peste 300 de organizații.
Obiectivul principal al CONCORDIA Academia este acela de a susține creșterea calității serviciilor sociale la nivel național. Este, prin urmare, un obiectiv sistemic și curajos, care se traduce în creșterea impactului intervenției sociale și în întărirea capacității oamenilor care fac această muncă posibilă. Pentru noi acest lucru înseamnă nevoia constantă de transformare și îmbunătățire a muncii noastre, fie că este vorba de introducerea serviciilor de coaching, mentoring și supervizare ca modalitate de susținere și consolidare a proceselor de învățare, fie că ne referim la noi modalități de organizare și derulare a formării.
Abordarea este una integrată, Academia adresându-se profesioniștilor din social, socio-medical și educațional. Portofoliul de produse de formare este structurat pe trei programe principale: (1) programe de formare în management/leadership, destinate profesoniștilor care coordonează echipe, programe, proiecte, organizații; (2) programe de formare adresate profesioniștilor care lucrează în contact direct cu beneficiarii; (3) programe de formare în supervizare. Mai puțin cunoscut poate, conceptul de supervizare descrie, în contextul serviciilor sociale și socio-medicale acel instrument care, pus la dispoziția practicianului, îi oferă acestuia cadrul securizat și securizant în care să își gestioneze încărcătura emoțională a muncii sale, sub ghidajul unui profesionist (supervizor).
Dezvoltarea acestor programe de formare de lungă durată (între 5-12 luni) a fost posibilă cu sprijinul unor instituții academice și non-academice din țări vesteuropene, profilate pe învățare aplicată de tip experiențial și schimb de bune practici. Un aport foarte important a venit din partea Universității de Științe Aplicate din Vorarlberg, a Academiei de Management Social din Viena, a Asociației Supervizorilor din România, a Erste Foundation. Ne-a ajutat mult și colaborarea constantă cu echipa Colegiului Național al Asistenților Sociali din România, dar și cu toți profesioniștii și specialiștii implicați în susținerea și consolidarea proceselor de învățare, serviciilor de coaching, mentoring și supervizare.
În 2021, testăm două inovații în formare – programele tandem (în care implicăm câte un manager și un practician de la nivelul fiecărei organizații pentru a crea astfel binoame care să conducă la creșterea sustenabilității organizațiilor) dublate de servicii de coaching și supervizare, dar și formarea unor echipe multidisciplinare care să sprijine incluziunea școlară a copiilor din grupurile vulnerabile, echipe ce reunesc specialiști de la nivelul diferitelor organizații și instituții prezente în comunitate (școală, organizații neguvernamenale, administrație locală etc). Proiectul este implementat la nivel regional și ne străduim ca, la finele lui, să putem conta pe o politică de incluziune, bazată pe o metodică validată și accesibilă echipelor din educațional și social, ce poate fi replicată la scară națională. Aceste inovații nu ar fi fost posibile fără încrederea finanțatorilor noștri, care ne-au permis să mergem pe căi încă nebătute și ne-au încurajat să privim în viitor.
Provocarea pandemiei ne-a potențat să transferăm toate activitățile de formare în mediul online. Am descoperit curând că e o altă lume și avem nevoie de învățare continuă și actualizare de informații și metodologii, așa că am decis, cu sprijinul unor organizații din Italia și Olanda, să punem bazele unui parteneriat care să susțină formarea blended și în care să integrăm subiecte precum drepturile omului și competențe globale. Ne bucurăm că am primit în acest demers sprijinul finanțatorului proiectului, Agenția Națională Erasmus+.
Capacitată pentru procese de formare blended, CONCORDIA Academia livrează în prezent preponderent online, în portofoliu regăsindu-se și teme care, prin importanța pe care o au în înțelegerea dinamicii relației eu-organizația mea, provoacă și stârnesc interes: reziliența, self-leadership, management de caz, management strategic, servant leadership.
O problematică importantă care ne provoacă continuu să găsim soluții potrivite este costul programelor de formare de calitate. Din păcate, nivelul salarial accesat în social și pârghiile de finanțare existente în prezent nu permit încă profesioniștilor în domeniu să acopere din fonduri personale aceste costuri, cel puțin nu în totalitate. De multe ori nici organizațiile nu au ajuns încă la conștientizarea deplină a importanței acestor programe și le alocă fonduri insuficiente, forțate fiind de multe ori în a alege între asigurarea continuității serviciilor către beneficiari (copii, familii în dificultate, bătrâni vulnerabili, victime ale violenței etc) și cheltuielile pentru formarea și sprijinirea echipei. De aici și ideea constituirii unui program de burse de studiu, care să faciliteze accesul practicienilor din social la programe de formare care să facă diferența între o muncă valoroasă și epuizantă, și o muncă valoroasă, sustenabilă și perfect gestionabilă. Ne dorim să atragem în acest program cât mai multe companii care vor nu numai să își demonstreze legitimitatea și impactul în comunitatea căreia îi aparțin, dar și să contribuie, pe termen lung, la capacitarea sistemului social și investiția în educație.
Ca o dovadă în plus că dificultățile adresate de sistemul social ne aparțin nouă, tuturor, pentru că suferința, dizabilitatea, inadecvarea, marginalizarea, toate se întâmplă în lumea în care noi trăim și implică responsabilitatea noastră, pentru că este lumea în care vrem să ne creștem copiii frumos, în spiritul valorilor de adevăr, iubire, cunoaștere, dreptate. Prin urmare este nevoie de noi toți și de fiecare dintre noi.
FOCUS – Forward Looking Social Europe Skills: un program de formare a specialiștilor în domeniul social pentru 2030
FOCUS este unul dintre cele mai importante proiecte pe care Academia le implementează în prezent, proiect cofinanțat în cadrul aceluiași program Erasmus+. Preocuparea constantă de a susține sistemul pe termen lung își găsește aici poate unul dintre cele mai puternice lianturi: FOCUS – Forward Looking Social Europe Skills, se concentrează pe competențele necesare profesionistului din social în perspectiva 2030. Pentru că proiectul este dezvoltat în parteneriat cu organizații cu expertiză notabilă în inovație, future thinking și foresight, precum și cu organizații experimentate în muncă socială și în pregătirea profesioniștilor din acest domeniu, valorificăm multiculturalitatea, diversitatea și practicile noi validate în alte sisteme, ale căror contexte au permis o experimentare mai rapidă a metodologiilor intervenționale.
FOCUS își propune ca livrabile politici de formare a specialiștilor, dar și programe de formare a profesioniștilor în resurse umane din domeniul social, care să știe să recunoască, cultive și încurajeze competențele cheie descoperite, prin procese de recrutare, orientare, formare și motivare. Consultările desfășurate în Austria, Danemarca, Italia și România cu sprijinul unui Foresight Strategist și participarea a peste 170 de profesioniști, angajatori, factori de decizie au scos la iveală necesitatea abordării acestor competențe dintr-o triplă perspectiva: (1) perspectiva individuală, care implică nevoia profesionistului de a fi conștient în raport cu viitorul muncii sale și de a fi responsabil cu felul în care se pregătește pentru a putea fi / rămâne competent, securizat, etic, relevant și motivat; (2) perspectiva organizațională, care evidențiază faptul că organizațiile pot fi îndreptățite să își dorească cei mai buni profesioniști în echipa lor atât timp cât sunt pregătite să îi acceseze, să îi motiveze și păstreze, să îi afilieze puternic prin împărtășirea misiunii și viziunii lor și dezvoltarea unei culturi organizaționale în care angajatul valoros să se simtă apreciat, valorificat, cointeresat să rămână și să performeze; (3) perspectiva socială, care marchează în fapt societatea ca macro-sistem bazat pe relații și responsabilitatea față de binele comun.
Mult mai multe despre similaritatea notabilă a profilului de competențe al profesionistului în social și al celui din business, competențe transversale, modalități de dezvoltare a leadershipului în cadrul unor programe inovative intersectoriale și viitorul unei societății pe care cu toții ne-o dorim mai bună, vă invit să aflați participând la evenimentul „Lead the change: Competențe ale viitorului între social și business”, pe care CONCORDIA Academia îl va găzdui în format online în data de 17 iunie 2021. CONCORDIA Academia își propune să vorbească oamenilor din companii despre programul „Parteneriate de învățare social – business pentru antrenarea leadership-ului”, program ce pornește de la premiza intereselor comune în antrenarea competențelor viitorului.
Detalii la [email protected] și pe pagina de Facebook CONCORDIA Academia.
IRINA ADĂSCĂLIȚEI este specialist în dezvoltare umană, coach și profesionist expertizat în dezvoltare și management organizaţional. De formaţie psiholog și psihopedagog, psihologia organizaţională i-a determinat alegerea profesională definitorie, Irina intrând în lumea capitalului uman în anul 2000, parte din echipa unei companii multinaţionale. Din 2013 revine însă în social ca international director HR & OD, mai apoi membru în executive board pentru CONCORDIA Social Projects, organizaţie internaţională ce servește mai bine de 9000 persoane vulnerabile din 6 ţări cu ajutorul a peste 500 angajaţi, profesioniști în domeniul social. Începând cu anul 2015, cu sprijinul managementului CONCORDIA Internațional, Irina a fondat CONCORDIA Academia, centru regional de learning & development dedicat profesioniștilor din social, având ca principal obiectiv creșterea calității serviciilor sociale. În ultimii ani, CONCORDIA Academia a contribuit la dezvoltarea a peste 800 profesioniști din 300 organizații.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 272
Pentru abonare, click aici