„Good Food, Good Life”. Cu respect pentru oameni, business și viitor
Încredere, performanță, respect. Grijă față de oameni și business, față de mediu, comunitate și viitor. Principii și valori ancorate în istorie, devenite far pentru o organizație care, la nivel global, navighează de peste 150 de ani, indiferent de vreme și vremuri, ducându-și, zi de zi, către succes misiunea: Nestlé – „Good Food, Good Life”.
Cât de provocatoare a fost pentru această organizație călătoria prin apele tulburi ale anului 2020, de ce abilități au avut nevoie ”ofițerii” din cabina de comandă și cum au reușit să mențină corabia în echilibru și întregul echipaj sănătos, am aflat de la Loredana Gîlmeanu, SEM HR Business Partner&Country Lead Nestlé România.
În arhitectura sănătății organizației tale, care sunt principalii piloni de sprijin?
Nestlé este lider mondial în industria alimentară, fiind prezent în 191 de țări și având 328.000 de angajați. Prin misiunea companiei, „Good Food, Good Life”, Nestlé și-a luat angajamentul să îmbunătățească calitatea vieții consumatorilor în fiecare zi, în întreaga lume, oferindu-le o varietate de produse, ca parte a unui stil de viață sănătos.
În România ne-am început activitatea în anul 1995, iar în prezent suntem unul dintre cei mai importanți jucători din industria alimentară, atât prin cota de piață, cât și prin succesul brandurilor noastre – majoritatea fiind în fruntea categoriei lor.
În cadrul Nestlé, zi de zi ne ghidăm după valorile noastre, care sunt ancorate în respect. Aceste valori au fost întotdeauna definitorii pentru compania și cultura organizației noastre, ne-au îndrumat de-a lungul ultimilor 150 de ani și vor continua să ne ghideze în viitor.
Respect pentru noi înșine – Respectul începe cu fiecare dintre noi, cu respectul și onestitatea față de noi înșine și se continuă printr-un comportament integru, corect și autentic.
Respect pentru ceilalți – Respectul față de oamenii din jurul nostru, care creează o atmosfera de încredere reciprocă. Ne respectăm promisiunile și suntem mândri de acest lucru.
Respect pentru diversitate – Respectul față de diferite convingeri, culturi și dimensiuni ale societății ne face să fim deschiși în interacțiunile noastre din interiorul și din afara companiei.
Respect pentru viitor – Respectul pentru viitorul societății și generațiile următoare ne obligă să acționăm cu responsabilitate și curaj, chiar și atunci când este dificil.
Tot referitor la sănătatea organizației, promovăm o cultură a performanței bazată pe diversitate, inovare și progres, încurajăm angajații să se dezvolte în plan profesional și social. În calitate de angajator la nivel mondial, avem un rol important de jucat în asigurarea unui loc de muncă în care angajații sunt tratați cu demnitate și respect. Aceasta înseamnă asigurarea egalității de șanse de la angajare și pe tot parcursul carierei profesionale, acordarea perspectivelor de dezvoltare, libertatea de a-și exprima părerea, de a se implica și de a participa la deciziile luate în cadrul organizației. Oferim anual oportunități tinerilor aflați la începutul carierei în cadrul unui program lansat în 2013, Alliance for YOUth ce sprijină dezvoltarea abilităților în vederea creșterii șanselor de angajare. Astfel, focusul Nestlé este să creeze valoare adăugată pentru societate, pentru viitor.
Ce a schimbat criza în tot acest eșafod?
Ca orice altă corporație, încă de la începutul pandemiei a trebuit să ne adaptăm rapid la schimbările și restricțiile impuse de noua realitate. Sănătatea angajaților a fost și rămâne prioritatea noastră majoră. Proiectele pe digitalizare, agilitate, reziliență și dezvoltare durabilă demarate anterior au devenit prim plan. Pandemia a accelerat “viitorul”; viitorul a devenit prezent comunicând instantaneu indiferent de distanță, lucrând în echipe virtuale fără limite ierarhice sau funcționale. Singurul mod în care o afacere poate funcționa în timpul unei crize este reacția rapidă și permanenta corectare a cursului.
Aș caracteriza 2020 ca pe un an extraordinar ca agilitate de business, dar și agilitate personală manifestată de fiecare angajat. Am înregistrat pierderi pe ambele planuri, dar faptul că am devenit mai adaptabili, mai flexibili, constituie avantajul nostru competitiv pe termen lung.
În relațiile interumane, ce ar trebui să conțină dieta unei organizații sănătoase?
Comunicarea este rețeta universală pentru relații interumane sănătoase! În pandemie am intensificat comunicarea internă: de la ședințe virtuale “All hands on deck”, în care prezentăm rezultatele de business și noii colegi, până la ședințe formale în echipe mici în care împărtășim experiențe, ne consultăm și învățăm unii de la alții. Interacțiunea față în față ne lipsește tuturor, de aceea utilizăm des camera video în întâlniri, știind că zâmbetul poate fi molipsitor și ne poate îmbunătăți starea de bine pe termen lung.
Așa cum telemedicina are niște limite în relația medic-pacient și servicii, ce este cel mai greu de realizat în menținerea sănătății organizaționale în telemuncă?
Trecerea la telemuncă s-a realizat rapid utilizând diverse tehnologii. Dat fiind contextul, întâlnirile virtuale au crescut semnificativ, iar beneficiile și avantajele apreciate inițial ne-au arătat și reversul medaliei. De aceea, pe parcurs, am încercat să ajustăm durata și frecvența ședințelor și să fim mai pregătiți și mai eficienți.
Chiar dacă întâlnirile operaționale au ponderea cea mai mare, echipele au ales să se întâlnească și informal, să împărtășească rețete, glume, planuri de viitor, chiar să prezinte colegilor membrii familiei (copii, părinți sau chiar animale de companie).
Indiferent cât de dificil a resimțit fiecare efectele acestei perioade, am știut mereu că suntem împreună și că împreună vom trece peste provocări.
Restricțiile pe termen lung, impuse de pandemie, au obligat companiile să găsească soluții reale pentru a menține motivația angajaților și pentru a avea mai multă grijă de sănătatea lor emoțională și fizică. În acest sens, în cadrul Nestlé România, am lansat două programe pilot: “Suport Psihologic on line” și “Platforma digitală pentru pauze active”, care conține scurte înregistrări video cu exerciții pentru diferite părți ale corpului, yoga, dar și exerciții de relaxare inclusiv pentru copii, concepute pentru a oferi sprijin colegilor noștri în timpul și în afara programului de lucru.
Așază, ipotetic, o radiografie a organizației tale din februarie 2020 lângă una nouă, din februarie 2021. Care sunt diferențele?
Într-un an am învățat că în același timp putem munci de la distanță și putem livra rezultate, că putem fi părinți și educatori, că putem reacționa mai rapid decât ne-am fi închipuit, toate acestea cu un efort susținut, dar greu de anticipat.
Epidemia ne-a adus oportunități pe care nu le-am fi luat în considerare fără să fim puși la încercare. Lipsa interacțiunii sociale s-a acutizat în timp, dar privim cu optimism spre un viitor în care ne vom întâlni în siguranță în biroul renovat, modern, creat pentru a stimula colaborarea și inovația.
“Solidaritatea” a fost cuvântul cheie în 2020. Ne-am sprijinit unii pe alții, atât pe plan profesional, cât și personal și acest sentiment ne face să apreciem și mai mult că suntem parte din familia Nestlé.
Gândindu-te la sănătatea organizației tale, ca lider, care sunt cele trei principii/valori de la care n-ai face rabat niciodată?
Cele trei valori de la care nu facem niciodată rabat în cadrul Nestlé sunt: respect, respect, respect 😊
Care este decizia cea mai importantă luată în ultimul an?
Știm că abordarea “one-size-fits- all” nu funcționează, mai ales în momentele dificile prin care fiecare departament sau coleg au trecut, de aceea ne-am străduit mereu să adaptăm măsurile luate situației date, să înțelegem nevoile specifice și să tratăm diferențiat fiecare caz unic în felul său. Flexibilitatea aduce cu sine complexitate (pe care ne-am asumat-o), motivați să ajutăm, pasionați fiind de misiunea pe care o avem ca departament în organizație: lucrăm cu oameni pentru oameni și pentru succesul afacerii.
Cât de importantă ți se pare acum întoarcerea la birou? Ce scenarii de lucru are compania în calcul?
Păstrăm încă abordarea “monitorizare și adaptare” și analizăm, de asemenea, inputul angajaților, dar și noile tendințele referitoare la telemuncă. Spre exemplu, un scenariu ar putea fi: 3-2-2, în care angajații pot opta să lucreze trei zile la birou, două de acasă și restul fiind zile libere. Accentul se va pune în continuare pe flexibilitate, pe nevoile individuale și specificul fiecărui departament.
foto: Loredana Gîlmeanu, SEM HR Business Partner&Country Lead Nestlé România
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 271
Pentru abonare, click aici