Din Brazilia în România, ca vicepreședinte al companiei
„A fost o potrivire perfectă, deoarece pentru mine România este o țară frumoasă, îmi place foarte mult Bucureștiul și îi cunoșteam deja pe unii oameni din ADC dintr-o experiență anterioară”.
Farlei Kothe, Vicepreședinte ADC Stefanini EMEA, este responsabil pentru zona de servicii de dezvoltare de aplicații, de la începutul până la finalul procesului. Are o echipă de manageri de vânzări responsabili de zona de identificare și contactare a potențialilor clienți, precum și o altă echipă de prevânzări, responsabilă pentru sprijinirea acestora și găsirea celor mai bune soluții de arhitectură, tehnologie și metodologie pentru clienți. În plus, el mai gestionează o echipă de livrare, responsabilă pentru implementarea propriu-zisă a serviciilor.
„Acum, cea mai mare provocare a mea, începând din iunie 2017, este coordonarea tuturor centrelor de dezvoltare de aplicații din regiunea EMEA. Stefanini își dorește în continuare să crească cu 20% pe an, dar avem șansa de a furniza mare parte dintre aceste servicii din România”, spune Farlei Kothe. Până în 2018, vrea să crească echipa de la 330 la 500 de persoane doar în zona de Application Development Services.
Pasionat de IT din liceu
Farlei Kothe s-a familiarizat cu zona IT încă dinainte de a merge la universitate. Primul lui curs a fost unul de DOS. Consilierul său academic din acea vreme i-a spus că este pasionat și trebuie să urmeze un curs de development. Avea 16 ani, termina liceul, era în căutarea următoarei etape în formarea sa și a luat decizia de a studia Analiza de Sistem la universitate. Mulți ani a studiat în profunzime diferite limbaje de programare, lucrând în paralel. „Asta a fost cea mai importantă decizie din cariera mea, deoarece experiența reală, atunci când ai nevoie de ea pentru a combina cunoștințele academice și a găsi o soluție pentru problemele reale cu care companiile se confruntă în mod real, nu poate fi înlocuită cu nimic”.
Când a absolvit facultatea, avea deja propria companie, cu 20 de angajați. Cu toate acestea, spune că domeniul era „prea tehnic”. A obținut o diplomă postuniversitară dintr-un domeniu opus, din Marketing. Iar acesta a fost doar primul pas către un nou drum.
Ulterior, pe parcursul anilor, a urmat o mulțime de cursuri legate mai mult de mediul de afaceri și de oameni și mai puțin de domeniile tehnice. O altă decizie importantă a fost aceea de a urma un MBA la cea mai bună școală din Brazilia, iar asta i-a deschis și mai mult mintea. „A fost momentul clar în care am simțit că mă mut din zona tehnică în cea de business”.
Antreprenor sau angajat?
Când avea 20 de ani, a înființat prima companie, un start-up, apoi al doilea, al treilea. Timp de 12 ani a fost antreprenor. La 32 ani, după unele cursuri, cu diploma de master în Marketing și cea de MBA, a simțit contrariul, voia să știe cum este să lucrezi pentru o corporație mare. „Voiam să lucrez pentru o companie puternică, cu echipe mari, provocări, rezultate importante și proiecte internaționale. Mai multe persoane mi-au spus că lucrez bine cu oamenii și că aș putea să gestionez echipe de 50, 100, 200, 500 de oameni, lucru care ar fi fost destul de greu de realizat în propria mea companie de anvergură locală”.
Totuși, decizia de a migra din zona tehnică într-o zonă de afaceri și management nu a fost simplă. În principal, pentru că este genul de alegere în urma căreia nu mai poți da înapoi. Mediul IT se schimbă atât de repede, încât nu mai ai timp să te întorci la el și să te pui la curent. În plus, era vorba despre decizia de a părăsi propria companie și partenerii de business, după atâția ani. „Am pus punct unui contract bun de consultanță ca să mă duc să studiez limba engleză în Canada timp de câteva luni. Acesta a fost cel mai important pas care mi-a permis apoi să încep căutarea pentru o poziție de management într-o companie internațională mare”.
În 2009 s-a alăturat companiei Stefanini ca manager într-un centru de dezvoltare de aplicații (ADC) în Brazilia. A fost primul în acea echipă și a fost responsabil pentru construirea echipei de la zero. După trei ani, a devenit cea mai mare echipă ADC din Brazilia, recunoscută atât de clienți, cât și în interiorul companiei.
2013 a venit cu o nouă provocare, ca director regional a ajuns într-o nouă postură, fiind responsabil pentru mai multe centre ADC, din mai multe orașe cum ar fi: Curitiba, Florianopolis, Brasilia, Juiz de Fora și Rio de Janeiro.
Provocările industriei nu mai sunt însă legate de un loc anume. Transformarea digitală afectează businessurile la nivel global. Mai mult ca oricând, oamenii sunt online, conectați, cumpără, vând, caută și, în general, își duc viața în acest mediu digital. Nu contează despre cine vorbim – copii, mame, bunici, companii mici și mari, factori de decizie din mediul privat și guvernamental –, totul se petrece atât de repede, încât zi de zi descoperim ceva nou, ceva ce nu ne-am fi imaginat că ar putea exista înainte. Întrebarea lui Farlei Kothe este: „Cum pot companiile mari și puternice, cum ar fi cele din industria IT, să gestioneze acest moment epic?”
Pentru el, cea mai mare provocare este să păstrezi tempoul (operațiunile și serviciile curente) și, în același timp, să-ți pregătești terenul pentru a oferi cel mai bun suport pentru clienți – să-i ajuți și pe ei să facă față acestui moment de tranziție.
Printre pasiunile lui se numără sportul, muzica, filmele, gătitul. Este, de asemenea, berar-amator. Face sport, merge de două ori pe săptămână la sală şi este un jucător de Padel de peste 12 ani. „Din fericire, Padel există şi în România. Cât despre muzică, eu sunt baterist, aşa că aici duc dorul tobelor mele, dar în scurt timp le voi aduce, pentru că sunt o soluţie bună de a elimina surplusul de energie”. De câte ori este posibil, îi place să se uite la filme. De asemenea, îi place foarte mult să gătească, iar în România încă îi lipseşte berea sa, pe care o produce singur de mulţi ani.
„Cred sincer că un manager de top trebuie să aibă un background tehnic puternic, dar mai ales să fie un bun manager de oameni. În domeniul serviciilor pe care le vindem noi, dezvoltarea de aplicații software de la zero, elementul-cheie îl constituie oamenii. O altă abilitate-cheie este aceea de a fi foarte bine conectat, de a oferi cel mai bun exemplu personal, de a face întotdeauna mai mult decât media, fiind de ajutor celor din jur, înfruntând direct provocările și problemele atunci când nimeni nu dorește să o facă”.-
Farlei Kothe, Vicepreședinte ADC Stefanini EMEA
Articol preluat din numărul 239/iulie-august 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici