De la inginer de vânzări la CEO-ul companiei
Drumul lui Răzvan Stoica spre rolul de CEO a pornit când a ales să lucreze în vânzări. Formarea tehnică pe care o avea i-a permis să asimileze repede diferențiatorii produselor sau serviciilor high-tech. „Faptul că am avut mereu acces direct la client, la impresiile și așteptările lui m-a făcut să mă organizez, apoi să îi organizez pe alții, ca să îndeplinim așteptările. M-a motivat fie să îi livrez clientului ce aștepta într-un timp mai bun sau la o calitate superioară, fie să îi depășesc așteptările, adică să anticipez ce avea nevoie”, spune Răzvan Stoica.
Înainte de a aplica pentru un job la GTS, Răzvan Stoica a lucrat în zona de sisteme radio profesionale. Telefonia mobilă era vedetă la vremea aceea și ar fi fost pasul firesc pentru el. A ales însă industria de internet, care era la începuturile sale în România.
CITEŞTE ŞI: Povestea lui Mihai Lungeanu, milenialul pentru care antreprenoriatul e un hobby
„Apartenența la o firmă internațională mi-a adus beneficiile recunoscute din punctul de vedere al proceselor și cunoștințelor. Aplicarea lor imediată și antrenamentul utilizării lor, din ce în ce mai ramificate, m-au format în ceea ce sunt astăzi”.
Inginerie și vânzări
Din inginer de vânzări a progresat, treptat, la nivel de manager de vânzări, având de-a face și cu partea operațională (financiară, logistică). A fost implicat în vânzări indirecte, apoi directe, apoi în zona de wholesale.
A fost manager timp de nouă ani, perioadă în care a avut ocazia să acumuleze experiență operațională, într-o vreme când în România nu se lucra cu KPI și procese standardizate. În același timp, spune că practica a fost cea care l-a învățat să-și optimizeze activitatea: „Dacă ai dorință și energie, nici astăzi nu te oprește procedura sau birocrația”. A activat în zona serviciilor profesionale, mai întâi în vânzarea de echipamente, sisteme, și mai apoi de servicii. De altfel, a rămas fidel, până în prezent, sferei serviciilor.
Complexitatea acestora și, mai ales, a sistemelor din spate, precum și expunerea la proiecte interfuncționale l-au rodat și pregătit pentru a prelua rolul de director de departament, pentru alți șapte ani. Pasul spre directoratul general l-a făcut acum patru ani, în martie 2013.
MBA-ul
Răzvan Stoica deține o diplomă MBA, obținută la Universitatea din Sheffield, și una universitară în Electronică și Telecomunicații, la Universitatea Politehnică din București. Pentru el, MBA-ul a reprezentat un mare ajutor. Era proaspăt numit director de departament tehnico-operațional și avea multe dileme și frământări după primul an de directorat. „Au fost provocările acelea la care nu poți răspunde decât tu singur, chiar dacă toți îți oferă variante și opinii”. Programul MBA a fost, în acest context, un prilej de rodaj la job, de învățare și translatare a ideilor de la curs, dar, cel mai adesea, de validare și de șlefuire a celor de la birou. „Era o perioadă când credeam că știu, și știam, dar nu aveam coerența, nu înțelegeam exact toate conexiunile și determinările”. Programul MBA l-a luminat, i-a așezat piesele pe tablă în ordinea corectă, i-a lămurit dilemele și l-a liniștit din punct de vedere profesional.
Provocările industriei și ale echipei
Cu toate acestea, jobul lui nu a fost lipsit de provocări. La nivel de industrie, prețurile au reprezentat principala provocare. Piața este extrem de competitivă, însă raportarea permanentă la liderii de preț coboară, în final, calitatea serviciilor. Incertitudinea legislativă a fost, de asemenea, un factor de stres important, în ultimii șapte ani. Lipsa normelor de aplicare pe alocuri sau lipsa aplicării normelor în mod uniform și constant au modelat industria spre direcții bizare, după cum le numește Răzvan Stoica. Faptul că se caută și se găsesc breșe sau oportunități de interpretare în cadrul legislativ, și de-aici un nou mod de operare mai departe, nu e prea normal.
În ceea ce privește poziția lui în cadrul GTS Telecom, s-a confruntat cu provocări legate de bugete limitate, de strategie comercială, de opinii diferite față de cele de la headquarter. După cum spune, fiecare etapă din carieră a avut provocările sale, însă cele legate de oameni au fost întotdeauna cele mai dificile.
Acum, GTS are 120 de angajați, care lucrează în București și Cluj-Napoca. „Deși suntem o echipă relativ mică, atuul nostru a fost întotdeauna comunicarea foarte bună între angajați și echipe, dar și faptul că, de-a lungul timpului, am învățat să ne completăm atunci când anumite situații au cerut-o”, mărturisește Răzvan Stoica.
CITEŞTE ŞI: De la tânăr fără direcţie la lider recunoscut
El vorbește despre un raport al dependenței gradului de implicare atât de individ, cât și de organizație, prin șeful individului. „Ceea ce încercăm permanent este să creștem calitatea interacțiunii dintre ei. Să stimulăm un leadership autentic, transformațional în toți managerii. Ne iese mereu? Nu. Dar rata de turnover ne indică faptul că suntem în direcția bună”.
În timpul liber, Răzvan Stoica iese în natură ori de câte ori este posibil. „Chiar şi simpla contemplare a naturii mi se pare un dar”. În rest, este foarte orientat spre pregătirea şcolară solidă a copiilor, aşa că le iese lor în întâmpinare pe toate planurile.
Din acest motiv, a reuşit să împace viaţa profesională cu cea personală destul de simplu: a făcut alegeri. Au fost destule momente când urgenţa de acasă a amânat activităţile unei jumătăţi de zi la serviciu, de exemplu, după cum au fost şi destule situaţii când, spre exemplu, petrecerea unei seri cu familia reunită s-a amânat din cauza unei urgenţe profesionale – o prezentare, un raport, o întâlnire importantă care trebuia pregătită in extremis.
„Apartenența la o firmă internațională mi-a adus beneficiile recunoscute din punctul de vedere al proceselor și cunoștințelor. Aplicarea lor imediată și antrenamentul utilizării lor, din ce în ce mai ramificate, m-au format în ceea ce sunt astăzi. Restul este o poveste despre oameni și oportunități, despre greșeli și învățăminte, la capătul cărora, cu dorință și, de multe ori, cu umilință, stă succesul de carieră.” – Răzvan Stoica, CEO GTS Telecom
„Multe lucruri sunt definitorii pentru succesul ca manager. Dacă ar trebui să rezum, un manager de top ar fi acela care, împreună cu echipa sa, reușește să obțină cele mai bune rezultate în prezent, fără să sacrifice viitorul”- Răzvan Stoica, CEO GTS Telecom
„M-a motivat fie să îi livrez clientului ce aștepta într-un timp mai bun sau la o calitate superioară, fie să îi depășesc așteptările, adică să anticipez ce avea nevoie.”- Răzvan Stoica, CEO GTS Telecom
Articol preluat din numărul 239/august 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici