Cum ne putem antrena mintea pentru a accepta schimbarea?
Trimiterea angajaților la un training pleacă de la nevoia identificată de companie de a schimba ceva în setul lor de abilități sau comportamente sau de a-i pregăti pentru anumite schimbări prin care urmează să treacă organizația sau ei. Problema este că, după training, oamenii aplică foarte puțin sau deloc ceea ce au învățat și pe perioade foarte scurte de timp. Deci schimbarea dorită nu este de durată, așa cum a constatat Laura Andronescu, creatoarea unui program de training special conceput pentru a înțelege și accepta schimbarea.
De altfel, Laura Andronescu, Chief of Neuro-Changing Training la alternative TRAINING, spune că a observat această rezistență la schimbare nu numai din discuțiile frecvente cu clienții ei (directori de HR sau de departamente), ci chiar în propriul ei proces de schimbare de stil de viață și paradigme. Asta a determinat-o să vrea să afle mai multe.
În ultimii opt ani, a testat diverse tehnici și metode, a observat ce anume a funcționat foarte bine și de ce și-a dat seama că ar fi instrumente extrem de utile în zona de training de business. Anul trecut, a inclus cele mai bune tehnici și metode într-un proces și a creat acest program – Neuroplasticity, care a primit feedbackuri excelente de la cei care l-au experimentat deja ca participanți.
„În programul «Neuroplasticitate – Joaca de-a schimbarea» înțelegem ce se întâmplă fizic și chimic la nivelul creierului atunci când suntem confruntați cu o schimbare, ce este și din ce este alcătuită la fiecare dintre noi zona de confort, ce trebuie să facem pentru a accepta și a implementa schimbarea, care sunt barierele cu care ne vom confrunta în acest proces (și care tot din minte vin – de exemplu, teama de necunoscut) și cum să le depășim“, explică Laura Andronescu.
Putem înțelege, practic, cum învățăm și felul în care creierul ne permite să învățăm la orice vârstă. Putem vedea, efectiv, cum se consolidează ceea ce învățăm la nivel de neuron și ce avem de făcut mai departe pentru a păstra și folosi în cel mai bun scop informațiile învățate.
”Indiferent de unde vine schimbarea, din exterior (de la partenerul de viață, copii, șef, prieteni etc.) sau de la noi înșine (vrem să schimbăm un obicei care nu ne mai place, vrem să ne schimbăm stilul de viață cu unul mai sănătos), mintea se va opune și schimbarea nu va fi de durată până când nu vom înțelege și nu vom acționa diferit, atent la nivelul conexiunilor neuronale. partea bună a lucrurilor – și asta este ceea ce își propune acest program să facă – este că ne putem educa mintea să accepte schimbarea, să vadă beneficiile ei și să ne comportăm diferit, fără a mai opune rezistența care ne aduce, practic, și mai mult disconfort.” – Laura Andronescu
Training prin joacă
De ce joaca de-a schimbarea? Așa cum spune Laura Andronescu, fiindcă nu există practic nici un program alternative TRAINING fără joacă. Adulții învață la fel de mult prin joacă, precum fac copiii. Oamenilor mari le place să descopere lucruri noi într-o manieră interactivă bazată pe joc, la fel ca și celor mici.
Principalul instrument, dar nu singurul, pe care îl folosește Laura este setul de jocuri Points of You©, ea fiind trainer certificat internațional pentru această metodă. Mai sunt folosite ilustrarea de concepte de training prin creație, implicând astfel emisfera dreaptă a creierului și stimulând găsirea de soluții out-of-the-box.
Prin urmare, programul este extrem de interactiv: fiecare concept este dezbătut, se organizează jocuri și exerciții și se așteaptă feedback de la participanți. În plus, totul se raportează la experiențe anterioare și la ce se poate face diferit pe viitor.
Instrumente pentru viitor
Astfel, programul oferă înțelegerea, instrumentele, procesul și planul de acțiune pe care angajații le pot folosi apoi după orice alt training la care participă, pentru a lua de acolo ideile și conceptele pe care vor să le pună în practică și să își dezvolte abilități și comportamente noi.
„Învățăm împreună că schimbarea e o stare de normalitate și că, deși privim schimbarea ca pe o ușă care se închide, ea este de fapt o fereastră deschisă spre foarte multe alte oportunități. Trebuie doar să înțelegem că ele sunt doar la un pas în afara zonei de confort“, completează Laura.
Cu alte cuvinte, programul este gândit să fie un instrument suplimentar, ajutător pentru organizațiile care vor să vadă mai multă returnare a investiției pe care o fac în trainingul angajaților lor, fie el tehnic sau non-tehnic.
Practic, se adresează oricui dorește să înțeleagă de ce vrea, dar nu poate implementa ușor o schimbare în viața profesională sau personală; oricui dorește să facă o schimbare către mai bine sau să înțeleagă ce anume îl ține pe loc și cum poate depăși acea barieră.
„Experiența proprie, dar și cea a celor care au participat deja la acest program, ne arată că se schimbă, uneori chiar dramatic, atitudinea reticentă față de schimbare, nou, necunoscut. Dorința de a experimenta a participanților, cât și rezultatele vizibile aproape imediat în comportamentul nostru au dus la această schimbare de atitudine, iar schimbările sunt de durată“, mai spune Laura.
Evident, condiția necesară și suficientă este ca participanții să se auto-observe în aplicarea procesului și a planului de acțiune cu care pleacă de la curs. Dacă nu au încă acest obicei de a se auto-observa, funcționează foarte bine și metoda lucrului pe perechi: doi participanți pot fi coach unul pentru celălalt și se monitorizează și ajută reciproc.
Laura Andronescu este creatoarea și trainerul programului. Până la vârsta de 31 de ani, când a apărut alternative TRAINING, Laura a fost cel mai reticent om la schimbare, după cum ea însăși susține.
Având 20 de ani de experiență în design și livrare de programe de training (soft skills, leadership și vânzări), face asta din 1999 cu pasiune și cu enorme satisfacții.
În ultimii opt ani, de când a apărut fiul ei, învață și observă zilnic că fără schimbare și învățare nu se poate – de la a învăța să mergi pe bicicletă la 42 de ani, trecând prin ceea ce învață de la clienții și de la participanții la cursurile ei, și ajungând la a învăța în fiecare zi de la un puști de 8 ani că uneori avem nevoie de perspectiva de copil pentru a ne reaminti să ne bucurăm de prezent și pentru a renunța să credem că știm deja suficient.
Credit foto: Florentina Rafaila – RafaStudio
Revista CARIERE (nr. 254/februarie 2019) se găsește în rețeaua InMedio și în aeroporturi. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!