Creștem Talente, programul care motivează și valorizează #oameniiPatria
„Valorizarea angajaților și o cultură organizațională în care ei să poată performa într-o colaborare sănătoasă cu colegii sunt elemente cheie pentru dezvoltarea talentelor” – Magda Dragne, Director Resurse Umane Patria Bank
Creativitatea este, în linii generale, procesul prin care sunt generate noi idei sau concepte sau prin care mintea asociază idei și concepte existente.
Beneficiile creativității
Într-o companie, angajații pot fi sau nu în joburi care necesită creativitate. Indiferent de natura postului lor, creativitatea este întotdeauna un semn pozitiv. Ea implică curiozitate, energie, vitalitate mentală, iar faptul că un angajat dorește să-și exercite sau dezvolte creativitatea în viața profesională sau personală arată că el este satisfăcut la locul de muncă.
Pentru un angajator are sens să încurajeze creativitatea angajaților săi, deoarece astfel va susține nevoia acestora de dezvoltare, apreciere și respect. Iar angajații vor avea o stare de spirit bună pentru a performa, vor aduce sugestii și idei noi, utile, la locul de muncă.
Am stat de vorbă cu Magda Dragne, Director de Resurse Umane în Patria Bank, despre ce îi motivează pe angajați, dar și despre cum reușește organizația să stimuleze creativitatea și implicarea angajaților prin programe de tip Talent Management.
Ce este un angajator de top?
„Aș pleca pentru acest răspuns de la ce își doresc, de fapt, oamenii de la locul de muncă și angajator. Iar ceea ce își doresc, bineînțeles, variază în funcție de contextul personal și cel exterior al vremurilor pe care le trăim. În general, angajații sunt fericiți când există un bun echilibru între beneficiile financiare și cele nonfinanciare, iar pentru cele din urmă recunoașterea și dezvoltarea de relații bune sunt poate cele mai importante”, explică Magda Dragne.
În acest context mai amplu, continuă ea, un angajator de top este un angajator care își valorizează angajații și le oferă cultura organizațională în care ei să poată performa într-o colaborare sănătoasă cu colegii lor.
Însă, de cele mai multe ori angajatorii pot fi percepuți ca fiind „the best choice” în măsura în care acoperă într-un procent mulțumitor, în primul rând, așteptările clasice (onboarding; manager cu bună comunicare, includere și coeziune în echipă etc) și în al doilea rând, foarte important, măsura în care angajatorul depășește aceste așteptări prin ceva perceput ca plus valoare imediată și dedicată angajatului ca individ unic. Iar aceasta înseamnă manifestare de interes asupra devenirii lui, încredere în potențialul acestuia, cunoaștere și conexiune autentică cu angajatul încă din prima perioadă de la momentul angajării, confirmă directorul HR.
#oameniiPatria
Patria Bank înseamnă 650 de #oameniPatria și aproape 770 în întreg Grupul (care mai include Patria Credit IFN și Patria Asset Management). ”Suntem o bancă locală, fără sucursale în alte țări, și ne mândrim să avem drept acționar majoritar Fondul de Investiții Emerging Europe Accession Fund (EEAF) ai cărui principali investitori sunt instituții importante și de renume precum BERD (Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare), FEI (Fondul European de Investiții) și alte instituții importante la nivel european. Suntem dedicați creșterii gradului de bancarizare în România și susținerii antreprenorilor și afacerilor locale și, totodată, suntem listați la Bursa de Valori București, categoria Premium. Avem o prezență fizică națională și oferim produse și servicii bancare de baza 100% online tuturor românilor, oriunde s-ar afla aceștia”, își prezintă organizația Magda Dragne.
Recunoașterea performanței
Cu toate că sunt aproape 800 de oameni, cei care fac parte din echipa Patria Bank susțin că le place să creeze legături puternice, afirmă directorul de Resurse Umane, ”astfel încât ne mândrim cu includerea noilor membri cu multă deschidere, cu estimări realiste asupra evoluției și creșterii în carieră, ajustate pe așteptările celor la început de drum. Avem intern colegi certificați Coachi și Consilieri vocaționali care pot aduce aport – împreună cu managerul direct și echipa de resurse umane – în stabilirea planurilor de carieră”.
Totodată, în cadrul organizației este susținută participarea la cursuri de specialitate conexe cu fișa postului și – în plus –periodic sunt organizate ”update-uri de cunoștințe” și best-practice-uri în sesiuni de curs recurente, livrate de traineri interni, performeri în ariile lor de Business.
Pe scurt, ”consiliere, învățare, experimentare, suport, evidențierea și provocarea abilităților și mult team spirit”.
Ca în fiecare organizație, și Patria Bank are propriile metode de măsurare și stimulare a performanțelor, precum și a recunoașterii acestora. „Avem o serie de programe, însă m-aș opri la a vorbi despre unul dintre ele, care se bucură de un succes mare în rândul colegilor și al cărui impact in business este peste așteptările estimate: Programul Patria Creștem Talente”, ține să sublinieze Magda Dragne.
Creștem Talente!
Acest program a fost fructificarea unei idei din 2020, cumva momentul când „pregătirea întâlnește prilejul”, crede directorul HR. Însă ineditul proiectului „Patria creștem Talente” este că include nu doar tinere Talente ci și Talente consacrate al căror aport în program este de excepție. Iar momentele de întâlnire și interacțiune între generații au adus o conexiune de echipă și relevări de percepții individuale care au depășit mult ceea ce liderii au estimat a fi succesul unui astfel de program.
Pe scurt, ”programul a inclus colegii cu potențial de creștere profesională alături de colegii deja performanți – din toate ariile de business– 30 de participanți în total, nominalizați și provocați de managerii direcți și care în cadrul proiectului au format două grupe cu nume inedite, la alegerea lor, PBKnihgt’s și PBK Gold Talent’s. Programul a vizat obiective clasice, specifice programelor de Talente: consolidare echipă, antrenarea de competențe, descoperirea unor abilități, comunicare și susținere idei, stabilire și asumare de acțiuni individuale și de echipă pentru planurile fixate etc”.
În acest sens, ne dezvăluie directorul HR, au fost gândite și organizate pe etape, lunar, sesiuni de curs și coaching de echipă, online, pe teme precum: GROW Mindset, Self branding, PCM Model Communication, Time & Self Management, Resilience & Stress Management. Toate conceptele parcurse au fost utile în implementarea proiectelor de echipă. Iar acestea s-au concretizat într-un mod deosebit și business oriented, într-o foarte utilă aplicație internă de (re)cunoaștere a tuturor colegilor din bancă și într-o propunere completă și detaliată de noi produse dedicate clienților băncii.
„După momentul lansării oficiale și al înțelegerii a ceea ce se așteaptă de la ei ca grup, ne-am bucurat să constatăm că încă după primele întâlniri, membrii echipelor s-au implicat într-o măsură foarte mare, cu inițiative, idei inedite, disponibilitate și suport oferit unii celorlalți, multe întâlniri proactive și o excelentă conexiune de echipă, uzând de toate aplicațiile tehnice disponibile (grup de mail, Teams, Whatsapp), grupuri care funcționează, sunt active și animate, în continuare și pentru care vom organiza noi sesiuni de curs”, își amintește Magda Dragne.
În plus, mai spune ea, lucrul împreună în proiectele asumate a scos la iveală persoane și personalități într-un mod chiar neașteptat, iar sesiunile de coaching de echipă au construit și consolidat adevărate alianțe de lucru și parteneriate de învățare. Închiderea primei serii a programului, în decembrie 2021, a celebrat două echipe extraordinare ale căror conexiuni umane și resurse de energie și creativitate sunt deja borne de raportare pentru următorul program, ”pentru care primii Talenți absolvenți sunt deja cei mai buni ambasadori”.
Dincolo de provocatorul sistem de muncă hibrid, în mod onest, mulți am admis că este nevoie de reconectare și (re)inventarea conexiunilor autentice în echipe, recunoaște Magda Dragne: „Au fost mai mult decât binevenite task-urile profesionale și foarte interumane din cadrul proiectului. Mai mult decât atât, în urma colaborării în echipe de proiect, au rezultat adevărate obiective de dezvoltare, cu impact imediat și concret în rezultatele de business. Iar creșterea, din ce în ce mai mare, a solicitărilor și a numărului de programe și cursuri de specializare este un indicator important care ne motivează, pe noi toți, #OameniiPatria și colegi în Patria Bank”.