Compania care își pune oamenii în prim-plan
Provident a primit în acest an certificarea Top Employer. Este singura companie din industria bancară și nebancară din România care a îndeplinit criteriile pentru a obține această recunoaștere. Am stat de vorbă cu Marius Ciurariu, HR Director la Provident, despre programele implementate pentru angajați și despre modul în care compania a reușit să creeze o cultură organizațională care pun OAMENII în prim-plan.
Provident a implementat programe pentru îmbunatățirea productivității, astfel încât angajații să-și folosească timpul petrecut la muncă mai eficient și, totodată, să fie în concordanță cu nevoile lor. L-am ascultat pe Marius Ciurariu vorbind despre schimbările din companie în cadrul evenimentului HR Innovation Forum, organizat anul trecut de Revista HR Manager. Mi-a atras atenția faptul că au implicat direct angajații în procesele de îmbunătățire a culturii organizaționale. Ba chiar mi-a rămas în minte fraza pe care acesta a spus-o la finalul prezentării: „Dacă vreţi cu adevărat să faceţi o schimbare în cultura organizaţională, lăsaţi-i pe oameni să se ocupe de asta”.
Prin urmare, l-am rugat pe Marius Ciurariu (FOTO) să ne dea mai multe detalii. ”Acum câţiva ani am trecut printr-o schimbare şi o restructurare majoră a companiei. Pot spune că, atunci, comunicarea noastră a fost deficitară, aproape lacunară. Prin urmare, încrederea oamenilor în noi, ca lideri şi companie, a fost un pic zdruncinată. A fost o lecţie care a durut. De atunci însă, ne-am promis ca la orice schimbare pe care o vom face vom comunica mult mai mult, mai clar şi îi vom implica pe angajaţi în deciziile respective. Ne ţinem de această promisiune de trei ani deja şi lucrurile s-au îmbunătăţit vizibil – indiferent că vorbim despre o schimbare internă sau de una externă, generată de legislaţie. În fiecare an am avut cel puţin câte o astfel de provocare şi oamenii au ştiut ce se întâmplă, cum ne gândim să acţionăm, cum poate face fiecare astfel încât să contribuie – şi funcţionează excelent”, ne-a explicat Marius Ciurariu.
El mai menționează că unul dintre cele mai frumoase feedback-uri date anul trecut de un angajat a fost acesta: ,,Orice schimbare ar veni, noi avem mare încredere în echipa de leadership şi că vom trece peste!’’
Ce înseamnă să fii Top Employer în România
Pe scurt, înseamnă să-ți pese de angajații tăi. Mai pe larg, Marius Ciurariu spune că certificarea de Top Employer este o recunoaştere externă a faptul că, pe lângă faptul că sunt unii dintre cei mai mari angajatori britanici din România, a fi un bun angajator trece dincolo de numărul angajaţilor. În fapt, se referă la întreaga experiență a oamenilor care lucrează acolo: de la cum vin la muncă dimineaţa, care le este starea de spirit în timpul programului şi cum îşi echilibrează viaţa profesională cu cea personală. ”Nu vrem să fim doar un loc de muncă într-un CV, ci o cultură organizaţională care să îi inspire, să le dea libertate, să le ofere oportunităţi”, explică Marius Ciurariu.
Ideea este că, în urmă cu câțiva ani, Provident a început să gândească strategiile care îi privesc pe angajați în așa fel încât aceștia să simtă că sunt cea mai de preț avuție a companiei: ”Fie că a fost vorba despre strategia pentru ei, programe de dezvoltare, wellbeing, introducerea tehnologiei sau o schimbare de cultură, toate au avut în centru experienţa angajatului”, explică Marius Ciurariu.
El crede că această certificare înseamnă pentru oameni la fel de mult ca pentru companie. ”Avem colegi grozavi, care de acum pot spune că lucrează pentru un Angajator de Top din România. De asemenea, este o recunoaştere a lor – toate eforturile depuse de ei, toate rezultatele lor – pentru că Provident nu este altceva decât suma tuturor oamenilor care lucrează aici”, punctează Marius Ciurariu.
Săptămână dedicată eticii în afaceri
Ideea de a avea o săptămână dedicată eticii în afaceri la Provident a venit în urmă cu ceva ani, fiind un concept implementat la nivelul întregului grup. În acelaşi timp, în toate ţările din cadrul IPF, toţi cei aproape 25.000 de angajaţi trec printr-un program de e-learning care are la bază atât un Cod de Etică, dar şi dileme etice pe care angajaţii trebuie să le rezolve. Organizarea începe în martie şi acest ,,exerciţiu’’ de etică are loc în septembrie. ”Ne mândrim să spunem că avem nivel de completare de aproape 100% în toate ţările din grup”, spune Marius Ciurariu.
În ceea ce priveşte valorile companiei, angajaţii înţeleg că organizația are ca nucleu oamenii, fie că este vorba despre colegi sau clienţi. Chiar şi despre furnizori. ”La un moment dat, oricât de bine ai încerca să acoperi, cu siguranţă cei din exterior vor observa un comportament neetic, o lipsa de transparenţă şi te vor taxa. Etica este necesară, credem noi, atât în viaţa personală, cât şi la locul de muncă; este ceva ce te consolidează mai sănătos ca personalitate, caracter, convingeri şi principii”, explică Marius Ciurariu.
L-am întrebat și care este călcâiul lui Ahile al integrității; el a indicat comoditatea, simplitatea. Adică să alegi ce e mai comod şi mai uşor de făcut, deşi ştii că nu e și corect.
WTF! = Working Together Faster!
Un alt program implementat de Provident pentru angajații din România este Working Together Faster (numit şi WTF!), prin care au fost prinși ”hoții de timp”, adică acele activități care ”manâncă” inutil minute și chiar ore din programul de muncă.
Marius Ciurariu spune că acest program a devenit, încă de anul trecut, ABC-ul lor pentru eficacizarea activităţii în cadrul organizaţiei, un program sponsorizat, de altfel, chiar de CEO-ul companiei.
”WTF este, de fapt, un real proces de transformare a modului în care reacţionăm în activitatea de zi cu zi, pentru că este important să eliminăm acele bariere artificiale care ne afectează eficacitatea”, explică Mariu Ciurariu.
Working Together Faster se axează pe 6 direcţii:
1. şedinţe eficiente,
2. e-mailuri precise şi concise,
3. birocraţie redusă,
4. îmbunătăţirea spaţiilor de lucru şi folosirea lor într-un mod mult mai inteligent,
5. creşterea încrederii oamenilor în ei înşişi,
6. folosirea canalelor alternative de colaborare şi comunicare.
Dar cum se traduce acest program în ceea ce priveşte şedinţele? ”În primul rând, am introdus un set de standarde pentru a reduce haosul şedinţelor interminabile, repetitive. Este foarte importantă reducerea timpului petrecut în şedinţe – acum durata maximă a unei şedinţe este de 50 de minute. La fel, eliminarea şedinţelor care nu au o agenda bine definită, nu au materiale pregătite şi în care nu sunt asumate şi definite clar responsabilităţile, acest fel de şedinţe fără cap şi fără coadă ne scad mult eficacitatea. Şi ca să ai şedinţe ca la manual este foarte important ca iniţiatorul să pregătească tot, dar este la fel de important ca oamenii care vin în acea şedinţă să vină pregătiţi, să trimită materialele din timp etc. Da, e un proces despre care am știut de la început că va avea efecte vizibile în timp, dar despre care suntem convinși că va aduce beneficii”, precizeaza Marius Ciurariu.
Gândirea deschisă versus gândirea fixă
Cele mai bune idei de îmbunătăţire vin de la cei care se lovesc în mod direct de procese greoaie, ineficiente etc. Astfel, prin programul Workout, angajaţii Provident pot veni cu sugestii de modificare a unor proceduri. Deja s-au schimbat foarte multe în companie la nivel de birocrație şi procesul continuă. Prin urmare, am vrut să aflăm cum e încurajată inovația și gândirea deschisă în detrimentul celei fixe.
”Sesiunea de Workout este, de fapt, o stare. Sunt, desigur, activări pe care le facem în interiorul companiei din când în când şi care ne ajută să strângem şi mai multe propuneri. Dacă WTF este despre a lucra împreună mai eficace, Workout este despre a împleti idei bune astfel încât să reducem birocraţia, să îmbunătăţim procese şi proceduri, să facem în aşa fel încât să ne fie mai uşor să ne facem treaba. Dacă este să fim sinceri, niciun om nu poate avea singur cele mai potrivite idei pentru toţi ceilalţi. De aceea, în cadrul programului, le cerem colegilor să ne împărtăşească ideile lor despre ce am putea îmbunătăţi. Până acum avem deja câteva idei implementate şi, da, se vede diferenţa”, subliniază Marius Ciurariu.
Cea mai importantă abilitate pentru piața muncii a viitorului
Aspire este un program desfăşurat la nivelul întregului grup din care face parte Provident, prin care tinerii lideri învaţă cum să-şi modeleze aptitudinile astfel încât să le folosească în interesul propriu şi al întregii echipe, într-un mod cât mai deştept.
L-am întrebat pe Marius Ciurariu care sunt cele mai importante aptitudini care le vor fi de folos pe viitor tinerilor, în contextul industriei 4.0?
”Cred că una dintre cele mai importante aptitudini este rezilienţa – ca principiu fizic, dar aplicat la oameni. De ce? Pentru că jobul pe care îl faci azi se va schimba în următorii ani şi trebuie să te poţi adapta din mers, să înveţi lucruri noi, să înveţi să integrezi tehnologia în ceea ce faci”, susține Marius Ciurariu.
Programul Aspire este însă foarte mult axat pe zona de leadership şi gândire comercială. ”Leadership pentru că organizaţia şi lumea au nevoie de leaderi care să fie carismatici, care să poată inspira dar să poată fi insipiraţi şi să înveţe de la oamenii din jurul lor. Gândire comercială pentru că, indiferent de rolul pe care îl ai în companie, trebuie să înţelegi modelul de business, cum poţi contribui la mecanism şi la experienţa clientului şi, evident, la atingerea rezultatelor. Aceasta este o zonă pe care lucrăm mult cu angajaţii şi încercăm să le insuflăm o gândire de antreprenor – să gândească de parcă Provident ar fi afacerea lor personală şi să cheltuiască banii din buget având mereu aceeași întrebare în minte: dacă ar fi fost banii mei, aş fi făcut aceeaşi cheltuială?’’, explică acesta.
Cum să-ți cunoști colegii prin intermediul unui joc
În România, Provident are 2.300 de angajaţi. La nivel de grup, însă, numărul ajunge la aproape 25.000. Este foarte puțin probabil ca toți cei care lucrează în România să se cunoască între ei, cu atât mai mult când vine vorba de a se cunoaște între ei toți cei care lucrează în cele nouă ţări în care este prezent grupul IPF.
Prin urmare, se organizează periodic un campionat de fotbal. Acesta este, de fapt, ”despre cum ştim să construim un proiect împreună, într-un mediu multicultural, şi cum ştim să ne distrăm în timp ce facem asta”, explică Marius Ciurariu. Echipa de fotbal a fiecărei ţări are antrenor, majorete şi galerie. Anul acesta, Campionatul va avea loc în Budapesta şi va reuni câteva sute de angajaţi ai IPF din toate colţurile lumii, inclusiv din Mexic.
”Cred că, după câteva zile în care înveţi să pui echipa pe primul plan, pleci acasă cu abilităţi de coechipier şi mai dezvoltate. Şi nu în ultimul rând, e sănătos. Mişcarea e sănătoasă şi la Provi facem tot posibilul să promovăm asta cât mai mult.
Cum a schimbat Școala de Vânzări energia din echipă?
Un program de învăţare şi dezvoltare personală, care ajunge la peste 1.700 de angajaţi cu vârste cuprinse între 19 şi 75 de ani, aduce mereu un nivel ridicat de energie. Oamenii de vânzări din Provident sunt motivaţi de rezultatele pe care le obţin, iar atunci când le oferi un program care să le permită să îşi îmbunătăţească rezultatele, succesul programului este garantat, spune Marius Ciurariu.
”Nivelul 1 este dedicat noilor reprezentanţi de vânzări care învaţă despre Provident: ce vindem, cum vindem şi cum facem ca de fiecare dată să ne păstrăm standardele de calitate. Al doilea nivel se adresează reprezentanţilor de vânzări care au peste 6 luni în acest rol şi se axează foarte mult pe dezvoltarea tehnicilor de vânzare, dar şi de comunicare cu clienţii. Ultimul nivel, cel de-al treilea, este dedicat reprezentanţilor seniori.
Fiecare nivel de certificare are la bază metode şi experienţe de vânzare diferite, pornind de la sesiuni în sala de curs, la modul de e-learning, coaching, observare directă şi feedback. Toate acestea sunt înregistrate într-o aplicaţie care îţi permite să evaluezi prograsul fiecăruia dintre cursanţi de la o vizită la alta, de la un nivel la altul”, precizează Marius Ciurariu.
Cum își creste Provident liderii?
Leadership-ul este, în primul rând, despre oameni. ”Noi îi învăţăm pe managerii noştri cine sunt ei, ce îi face pe ei eficace, ce îi motivează, dar şi ce îi demotivează, cum învaţă – acesta este primul pas. Dacă se cunosc atât de bine pe ei, le va fi mult mai uşor să îşi coordoneze echipele, să-şi ghideze oamenii”, spune Marius Ciurariu. Anul acesta, toţi liderii din Provident trec prin modului de ”7 deprinderi ale oamenilor eficace’’, program livrat împreună cu partenerul lor, Franklyn Covey.
Un alt aspect cultivat de Provident la liderii săi este conceptul de ,,humble leadership’’. ”Ne dorim ca liderii noştri să fie buni ascultători, să primească feedback-ul, să accepte atunci când greşesc şi să schimbe decizia dacă se dovedeşte că poate nu a fost cea mai bună. De asemenea, ne dezvoltăm lideri prin programe dedicate lor, sesiuni de coaching, mentoring, experienţă de învăţare diferită astfel încât ei sa fie capabili să creeze un mediu de lucru deschis, transparent şi democratic”, punctează Marius Ciurariu.
Cum se face concordanța între obiective și valorile organizatiei?
Comunicarea este cheia. Aceasta trebuie să fie făcută la timpul ei, să fie eficace și transparentă, spune marius Ciurariu. Odată ce conducerea Provident stabilește strategia şi viziunea pe termen mediu, primul pas este organizarea unei întâlniri cu top 100 lideri din companie, aproape de finalul fiecărui an: ”Această conferinţă de leadership are două obiective: dezvoltarea celor care participă şi împărtăşirea strategiei. Petrecem destul de mult timp pe strategie, pe planurile pentru anul viitor şi le ascultăm ideile, le discutăm”.
Apoi, la început de an, are loc conferinţa anuală, un eveniment care este dedicat tuturor angajaţilor: ”E un prilej pentru a le comunica ce ne-am propus să facem în anul care abia a început, ce schimbări ne aşteaptă şi care sunt aşteptările noastre de la ei. Altfel, organizăm lunar team brief-uri în care le povestim despre progresul fiecărui proiect, răspundem la întrebări, ascultăm idei”.
Când vine vorba despre obiectivele personale, Marius Ciurariu spune că toţi managerii au obiective de performanţă comune în ceea ce priveşte rezultatele de business, dar şi obiective care ţin de oameni, astfel încât toţi să tragă în aceeaşi direcţie.
Cultura organizațională a Provident, descrisă pe scurt
”Pe scurt, Provi este despre o cultură bazată pe responsabilitate, motivaţie, performanţă, curaj şi mai degrabă soluţii decât probleme mici transformate în probleme mari”, încheie Marius Ciurariu.
*Credit foto Marius Ciurariu: Daniel Tolea, paparatzi.ro
*Credit foto articol: Provident