Câte companii au redirecționat 20% din impozit către cauze sociale și câte au lăsat banii statului
Doar una din cinci companii care au realizat profit în anul 2017 a ales să investească în cauze sociale, direcționând 20% din impozitul pe profit către proiecte derulate în beneficiul societății, potrivit datelor furnizate de Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF), la solicitarea Salvați Copiii România.
Astfel, dintre cele 147.137 de societăți comerciale care au realizat profit, doar 27.784 au folosit această pârghie, de a sprijini cauzele sociale prin direcționarea unei părți din impozitul pe profit.
Procentual, înseamnă că mai puțin de 20% dintre companiile care ar fi putut sprijini cauze sociale, fără niciun efort financiar suplimentar, au făcut această alegere, informează un comunicat de presă al Salvați Copiii România.
Astfel, valoarea totală a impozitului pe profit, înainte de scăderea sumelor reprezentând sponsorizare și/sau acte de mecenat, burse private a fost de 14.716.629.828 de lei, din care 1.279.200.892 de lei au fost direcționați către cauze sociale, prin mecanismul de 20%.
În acest fel, în proporție covârșitoare, fondurile astfel rezultate au rămas în administrarea statului.
Comparativ, în anul 2016, dintre cei 119.594 de contribuabili care au realizat profit, 39.067 au ales să direcționeze o parte din impozitul pe profit către cauzele sociale, asta însemanând 1.213.199.623 de lei. În anul 2015, 137.909 societăți comerciale au realizat profit, potrivit ANAF, iar dintre acestea, 21%, adică 28.545, au înregistrat cheltuieli de sponsorizare, mecenat sau cu burse.
Deși numărul companiilor care au înțeles importanța direcționării a 20% din impozitul pe profit către cauze sociale a crescut în ultimii ani, nu toate companiile au apelat la acest instrument crucial pentru programele pe care organizațiile neguvernamentale le derulează în folosul celor mai stringente nevoi ale societății, se mai arată ăn comunicat.
Persoanele juridice care doresc să sprijine misiunea acestui ONG pot descărca formularul precompletat cu datele de identificare ale organizaţiei de pe site-ul Salvați Copiii: www.salvaticopiii.ro/directioneaza-20-din-impozitul-pe-profit
Trebuie menționat faptul că această cheltuială este deductibilă, costurile pentru companii fiind zero.
Binele nu costă nimic
Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, stipulează că societățile comerciale plătitoare de impozit pe profit pot direcționa sub formă de sponsorizare până la 20% din impozitul pe profit de plată către organizații din anumite domenii, printre care și organizațiile neguvernamentale. Dacă valoarea sponsorizării nu depășește 0,5% din cifra de afaceri, întreaga sumă a sponsorizării se deduce din impozitul pe profit de plată.
De asemenea, și societățile comerciale cu cifra de afaceri până la 1 milion de euro (microîntreprinderile) pot face sponsorizări deductibile în limita a 20% din impozitul pe venit, similar cu companiile plătitoare de impozit pe profit.
Care sunt pașii sponsorizării?
Această redirecționare implică 3 etape simple:
1. Calculați suma aferentă celor 20% din impozitul pe venit/profit al companiei, în limita a 0,5% din cifra de afaceri;
2. Mergeți pe site-ul organizației pe care vreți să o susțineți, descărcați de acolo Contractul de Sponsorizare, completați-l în 2 exemplare și trimiteți-l la adresa organizației respective;
3. Efectuati plata prin transfer bancar sau online (datele necesare se găsesc pe site-ul organizației respective).
De ce merită să susții o cauză în care crezi prin redirecționarea a 20% din impozitul pe profit
Am adunat mărturii de la câteva organizații din România pentru a vedea cât de simplu este să ajuți.
HOSPICE – Casa Speranței
“În fiecare an, mii de pacienți care înfruntă un diagnostic incurabil cu un prognostic limitat de viață, alături de familiile lor, găsesc la HOSPICE sprijin de specialitate și suport, prin serviciile de paliație ce sunt oferite gratuit de către fundația noastră în cele 2 spitale pe care le avem și în cele 4 orase pe care le acoperim. Pentru mulți dintre pacientii nostri HOSPICE este singura alternativă pe care o mai au după ce au auzit descurajantul ‘nu se mai poate face nimic’.
În campania “România fără HOSPICE” (www.romaniafarahospice.ro) am propus un exercițiu de imaginație – ce ar fi insemnat viata pacientilor nostri dacă fundația nu ar fi existat; iar toți pacienții și cei dragi lor ne-au spus că nu și-ar putea imagina lupta cu boala fără ajutorul HOSPICE. România fără HOSPICE este o ipoteză sumbră pentru paliația din România si absolut îngrozitoare pentru cei 4.000 de pacienți cărora le oferim îngrijire paliativă gratuită în fiecare an. Pentru ca acest scenariu să nu devină realitate, avem nevoie urgentă de implicarea comunității.
Suntem în plină campanie de redirecționare a 20% din impozitul pe profit / venit, cea mai importantă campanie de strângere de fonduri pentru HOSPICE Casa Speranței. Deși există companii care s-au implicat – și le suntem recunoscători – mai avem un drum lung, pentru că fondurile strânse sa fie suficiente pentru a acoperi costurile serviciilor pe care le oferim 24/7.
Mai sunt doar două săptămâni în care companiile pot redirecționa 20% din impozit și, pentru că HOSPICE oferă și servicii sociale acreditate, inclusiv microintreprinderile pot beneficia de această facilitate fiscală. Practic, orice firmă cu cifra de afaceri sub 1 milion de euro ne poate ajuta, iar peste 1 milion de euro – doar cele care înregistrează profit. Procedura este simplă și nu implică niciun cost suplimentar (pe https://www.hospice.ro/ 20hospice/ sunt toate detaliile), dar acest sprijin este esențial pentru ca HOSPICE să poată continua să ofere servicii complete și gratuite de paliație, altfel ne vom vedea nevoiți să gândim o restructurare a serviciilor pe care le oferim pentru miile de copii și adulți care înfruntă o boală incurabilă”, a declarat Mirela Nemțanu, CEO HOSPICE Casa Speranței, pentru Revista CARIERE.
MagicHOME
”Avem nevoie de ajutorul tău pentru a continua o poveste plină de magie începută acum un an, cu un scaun gol. Un scaun simplu, de spital, pe care îşi petrec nopţile părinţii copiilor internaţi la oncologie.
În urmă cu un an, 636 de oameni (inclusiv eu) am stat pe scaun în semn de solidaritate cu părinții care își însoțesc copiii în spital în lupta împotriva cancerului.
Am reuşit astfel să atragem atenţia a sute de mii de oameni ca tine, oameni inimoşi care au donat cu generozitate. Donaţiile ne-au permis să construim 10 adăposturi MagicHOME în 8 orașe, o adevărată rețea de sprijin pentru părinții copiilor bolnavi de cancer.
Pentru a acoperi costurile de extindere şi administrare ale rețelei MagicHOME, avem nevoie ca până la sfârșitul anului să găsim 636 de companii care să doneze 20% din impozitul pe profit.
Dacă deţii o companie şi vrei să susţii proiectul MagicHOME, poţi să descarci de aici un contract de sponsorizare.
Dacă lucrezi într-o companie care se implică in proiecte sociale, trimite-i şefului mesajul nostru.
Dacă ai un prieten care lucrează într-o companie şi ne-ar putea ajuta, trimite-i mesajul acesta.
Indiferent cum vrei să faci asta, te rog să ne ajuţi ca mesajul nostru sa ajungă la 636 de companii.
Nu mai avem mult timp! Mai sunt doar 18 zile până la finalul anului şi estimările spun că doar una din 5 companii donează 20% din impozitul pe profit ceea ce înseamnă că peste 30 milioane de euro rămân la stat să facă cu ei ce-au facut şi până acum”, a declarat Vlad Voiculescu, co-fondatorul proiectului MagicHome, în informarea remisă donatorilor.
WWF
”Aveți o afacere profitabilă și vreți să susțineți programele noastre de conservare a naturii? În fiecare an puteți redirecționa către WWF 20% din impozitul pe profit datorat statului. Astfel, vom putea continua să protejăm natura sălbatică din Munții Carpați și din lungul Dunării: arii protejate, păduri, urși bruni, zimbri, Delta Dunării, sturioni. La toate acestea se adaugă stimularea tranziției spre economia verde și un program de educație de mediu adresat tinerilor. Direcționați până la 20% din impozitul pe profit – o sponsorizare care nu vă costă nimic!”, este mesajul postat pe site-ul WWF, unde puteți găsi mai multe detalii legate de această formă de sponsorizare.
SOS SATELE COPIILOR
”Este foarte simplu să te implici: 20% din impozitul pe profit sau venit – de anul acesta, în funcție de cifra de afaceri, datorat statului – îl poți direcționa, fără niciun cost, către SOS Satele Copiilor România. Legea sponsorizării îți dă dreptul să alegi ce să faci cu o parte din taxele care sunt colectate de către stat. Este un dar pe care îl poți face în fiecare an copiilor care au nevoie de sprijin. Termenul limită pentru această faptă bună este 31.12.2018.
NOU, ANUL ACESTA: din 1 aprilie, și societățile comerciale care sunt plătitoare de impozit pe venit (microintreprinderi), pot efectua sponsorizări către organizații cu servicii sociale acreditate, până la 20% din impozitul pe venitul datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective. SOS Satele Copiilor este furnizor de servicii sociale, conform certificatului seria AF, numărul 000431. Îți mulțumim din suflet pentru fapta ta bună!”, este mesajul postat pe site-ul organizatiei, unde puteți găsi mai multe detalii legate de această formă de sponsorizare.
*Organizațiile menționate mai sus sunt cu titlu de exemplu; rediecționarea se poate face către orice cauză în care credeți, în condițiile prevăzute de lege.