„Angajații trebuie să simtă că fac parte dintr-un proces în care contează tot ceea ce fac”
Sursa foto: Unsplash.com
Să fii Top Employer presupune foarte multe lucruri, dar cel mai important este ca oamenii să lucreze într-un mediu optim și pozitiv, care să fie propice pentru dezvoltarea angajaților și să asigure condițiile potrivite pentru realizarea proiectelor. Iar asta nu este întotdeauna ușor și presupune o muncă susținută, spune Luminița Florea, People and Culture Director, Philip Morris România. Compania este Top Employer de patru ani la rând și a primit certificarea la nivel local, european și global.
Când vine vorba de recrutare, Luminița Florea spune că primul pas constă în analizarea profilelor; noul coleg sau noua colegă trebuie să aibă abilitățile potrivite pentru echipă și să aducă plus valoare: „De aceea, încercăm să folosim instrumente de recrutare diferite ca să găsim de fiecare dată omul potrivit pentru poziția potrivită. Evident, recrutăm din zone care pot furniza angajați cu o mare capacitate de adaptare. Dacă ar fi să schițez un portret-robot al viitorului angajat, strategia noastră este să îl recrutăm pe cel care este un bun profesionist, dar care are și abilități de comunicare, poate relaționa bine și în interiorul echipei, dar și în afara ei, arată o reală deschidere către nou”.
Următorul pas este integrarea în companie. Luminița Florea arată că în procesul de onboarding sunt folosite instrumente care îi ajută pe noii angajați să înțeleagă compania, activitatea și filosofia. La acestea se adaugă întâlnirile și trainingurile. „Primești sprijin din partea superiorilor, dar și a membrilor echipei, având în același timp și libertate. Nu în ultimul rând, ești încurajat să fii proactiv – avem nevoie constant de un suflu proaspăt și de expertiza noilor veniți”, adaugă Luminița Florea.
Digitalizarea în HR se reflectă în companie prin proiecte integrate în zona de transformare internă, fie că e vorba de noua platformă digitală de learning, de workshop-uri de construire de capabilități la nivel funcțional sau managerial ori diverse inițiative pe zona de engagement.
Luminița Florea mai menționează că în companie funcționează următorul principiu: toți angajații au posibilitatea de a-și face vocea auzită, indiferent de rolul pe care îl ocupă în companie. În plus, învățarea continuă e foarte importantă, astfel că angajații sunt în permanență sprijiniți să înțeleagă faptul că, indiferent de motivația lor personală, este fundamental să se adapteze la noile realități de business și să-și aleagă programe, proiecte sau activități relevante pentru dezvoltarea lor profesională. Planurile de carieră sunt flexibile și variate, pornind de la elemente de recunoaștere profesională și personală până la programele pe care le poate accesa un angajat care își dorește să mențină echilibrul între viața personală și locul de muncă, explică Luminița Florea.
SCHIMBAREA VIZIUNII = SCHIMBAREA MENTALITĂȚII
De ceva vreme, Philip Morris și-a asumat o nouă viziune – „o lume fără fum”. Acest lucru a presupus schimbări organizaționale, despre care Luminița Florea spune că sunt substanțiale și au început din interior: „Practic, alinierea noastră la această viziune, a unui viitor fără fum, care e sintetizată acum prin campania Unsmoke, influențează structural modul în care facem business. În același timp, procesul de transformare se reflectă mai ales în ceea ce privește relațiile externe ale companiei noastre – cu consumatorii, cu partenerii, cu autoritățile. Dar elementul critic în acest proces de transformare îl reprezintă oamenii. Este un proces continuu pentru ca angajații să devină parte a noii viziuni, dar nivelul lor de adaptabilitate a facilitat implicarea lor naturală în procesele de schimbare. De asemenea, ei au devenit și primii ambasadori ai noii viziuni, fiind cei care duc mai departe mesajul în comunitățile lor”.
În condițiile în care adaptarea la schimbare poate fi dificilă, pentru că implică resurse suplimentare, riscuri și o anumită doză de incertitudine cu care mulți dintre noi nu suntem confortabili, cum au reacționat angajații companiei? „Modul în care au reacționat colegii mei m-a surprins foarte mult. Dincolo de confirmarea că fac parte dintr-o cultură organizațională autentică, este cu atât mai relevant cu cât transformările presupun inclusiv dezvoltarea de strategii noi, departamente noi, învățare și dezvoltare de noi capabilități”, explică Luminița Florea. În mod evident, a fost nevoie și de o schimbare de mentalitate, care se poate face prin elemente de management personal, prin intermediul cărora oamenii se dezvoltă profesional și personal. „Faptul că încurajăm autonomia, grație căreia rezultă un mediu profesional interactiv, îi face pe angajați să simtă că fac parte dintrun proces în care tot ceea ce fac ei contează”, susține Luminița Florea.
CE LEGĂTURĂ A EXISTAT ÎNTRE IMPLEMENTAREA NOII VIZIUNI ȘI CERTIFICAREA TOP EMPLOYER?
Aceste lucruri au mers mână în mână. „Poziționăm incluziunea și diversitatea în centrul strategiei noastre, acestea fiind factori esențiali în transformarea companiei într-un business bazat pe cercetare științifică și tehnologie, cu un portofoliu de produse inovatoare din tutun, dar fără fum. Pentru că soluțiile vin întotdeauna dintr-o varietate de surse, nu doar unidirecțional”, explică Luminița Florea.
CE ÎNSEAMNA SĂ FII TOP EMPLOYER LA NIVEL LOCAL, EUROPEAN ȘI GLOBAL?
„Înseamnă foarte multe lucruri, dar m-aș opri la o obligație din partea noastră. Aceea de a continua să oferim colegilor noștri un mediu optim și pozitiv de lucru, un mediu propice în care ei își pot îndeplini sarcinile și pot dezvolta proiecte de succes. Iar asta nu este întotdeauna ușor și presupune o muncă susținută.” Luminița Florea, People and Culture Director, Philip Morris România.
Articol preluat din numărul 263, decembrie 2019/ianuarie 2020, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.