Afacerile de familie românești vor scrie istorie?
Dacă vă închipuiții că există o formulă magică de predare a afacerii vă înșelați. Fiecare situație e unică și e nevoie de soluții personalizate. Peter Englisch, Global Leader în cadrul EY Family Business Center of Excellence are propria teorie.„Se spune că prima generație construieşte, cea de-a doua creşte ceea ce
s-a construit, iar cea de-a treia distruge. Aşadar, antreprenorii trebuie să se implice mai mult în educarea celei de-a doua generaţii”. Dar antreprenorii trebuie să înţeleagă şi faptul că generaţia următoare vrea să facă lucrurile în felul ei şi vrea să fie lăsată să își pună amprenta asupra businessului.
Sunt fondatorii dispuși să cedeze controlul afacerii?
De cele mai multe ori fondatorii au un statut de erou, afacerea fiind o reflecție a viziunii, persistenței și a curajului antreprenorului. Predarea afacerii este asimilată cu pierderea propriei identități. „Nu vreau să mă pensionez. Am senzația că fără noi (n.r. fondatorii) afacerea nu ar continua. Sunt convinsă că ar continua mai bine(…). Noi suntem prima generație care vine dintr-un sistem închis fără cultură economică. Am devoltat și construit intuitiv. Suntem extrem de legați de companie” explică Doina CepalisCEO Te-Rox Prod, companie specilizată în producuţia de scaune auto pentru copii, cu o cifra de afaceri de 28 de milioane de euro.
Doina Cepalis spune că în ideea de a-și pregăti succesorul, și ca afacerea să reziste, a pus-o la treabă pe fiica sa, pe care a implicat-o în firmă încă din 2008, când era în facultate. „Membrilor familiei le-am dat departamente care să-i caracterizeze ca inovația sau dezvoltarea și eu am rămas doar pe menținere” explică Doina Cepalis.
Și Cristian Covaciu care conduce un business de 30 de milioane de euro recunoaște că nu este pregătit pentru subiectul «următoarea generație». „Regula este că moștenitorii trebuie să fie apți să conducă afacerea. Trebuie să o cunoască foarte bine și de aceea trebuie să lucreze în fiecare de vară în fabrică. Au început de la lipit coduri de bare” adaugă acesta.
Cum poate fi asigurată succesiunea fără dificultăți?
Stabiliți o dată irevocabilă a retragerii din business, pentru a facilita succesiunea la a doua generație.
Succesiunea implică predarea atât a responsabilității conducerii afacerii, cât și a autorității în cadrul business-ului, dar și a controlului.
Dacă succesorul primește doar responsabilitatea, fondatorul păstrează rolul de CEO.
Dacă se predă doar autoritatea, fondatorul păstrează dreptul de veto în cadrul afacerii. Astfel, succesiunea nu este completă până la momentul în care fondatorii fac succesiunea către următoarea generație asupra controlului acțiunilor.
Pe lângă atragerea membrilor de familie cu potențial, atrageți în cadrul companiei și manageri talentați.
Sursa: “Barometrul afacerilor de familie din România”
Concluzie
Un număr important din afacerile active în România sunt afaceri de familie, care acum se află în procesul de succesiune la generaţia a doua. Pentru ca această tranziție la o nouă generație să se realizeze cu succes este nevoie de un plan de succesiune pe un orizont de timp foarte lung, chiar de zeci de ani, care să fie executat în mod consecvent, spun specialiștii în astfel de operațiuni.„Optimizarea dintr-o perspectivă juridică și fiscală a tranziției trebuie avută și ea în vedere, ca și comunicarea succesorului. Aceasta din urmă este critică pentru menţinerea încrederii în business a părţilor interesate, de la angajaţi până la clienţi, furnizori şi bănci.” consideră Bogdan Ion, Country Managing Partner EY.
Pentru studiul “Barometrul afacerilor de familie din România” au răspuns, în perioada 8 februarie – 5 martie 2017, 247 de oameni de afaceri implicaţi în firme de familie la 27 de întrebări ale chestionarului online.
Dintre acei chestionaţi, 80 conduc afaceri de familie cu cifră de afaceri care depăşeşte un milion de euro.