Visul romanesc in afaceri
Increderea consumatorilor intr-un brand poate fi extrem de fragila daca se deviaza de la valorile care au consacrat acel brand. — Mircea Turdean, director general, Farmec
Visul romanesc inseamna in primul rand sa ai curaj si viziune care conduc la succes mai ales pe pietele externe, unde competitia este foarte stransa. Inseamna sa nu ai complexe si sa tintesti varful piramidei, renuntand la mentalitatea, mult prea adesea intalnita la romani, „ca e bine sa te multumesti cu putin si ca laurii apartin altora“, crede Mircea Turdean, directorul general al companiei Farmec, organizatie cu peste 120 de ani vechime pe piata. Primul lor laborator s-a infiintat la Cluj in 1943, in prezent compania avand un portofoliu de peste 400 de produse realizate in laboratoarele proprii. Organizatia este cunoscuta pe pietele externe, de multa vreme, cu marcile proprii, fapt care ii inlesneste incheierea de noi parteneriate si participarea la cele mai importante targuri din industria cosmetica, in calitate de producator, reprezentant al cosmeticii romanesti si europene.
Grigore Horoi, presedintele Agricola Bacau, considera ca visul romanesc este reprezentat chiar de brandul pe care il conduce, care are o istorie de 19 ani pe piata autohtona. Firma s-a aflat intr-o dezvoltare continua, a devenit lider al pietei de carne de pasare si se mentine intr-un trend de crestere anuala. Prin urmare – spune el – „visul romanesc“ inseamna sa te autodepasesti, sa faci fata perioadelor dificile, sa inovezi si sa comunici direct consumatorului.
Anii ’90 au insemnat o perioada foarte dificila pentru Farmec, mai ales ca organizatia avea deja o lunga traditie si produse recunoscute pentru calitatea lor. In 1995 compania a fost privatizata, devenind o organizatie cu capital 100% romanesc si din acest moment au existat greutati privind asigurarea unui fond valutar sau aprovizionarea cu materii prime si ambalaje.
Brandurile romanesti pe pietele externe
Asa cum spuneam mai sus, pentru ca o afacere sa se incadreze in „visul romanesc“ trebuie neaparat sa fie recunoscuta si in afara granitelor tarii.
Softwin, dezvoltatorul antivirusului BitDefender, este un astfel de business. Cu o vechime pe piata romaneasca de peste 20 de ani, ei au reusit sa cucereasca, pana in prezent, pietele din Europa, America de Nord si Asia. Softwin se poate considera o companie cu adevarat norocoasa. Este singura firma privata din Europa de Est care a primit vreodata „Oscarul IT“ pentru inovatie. Acest premiu este acordat de Comisia Europeana si 18 Academii Nationale si a recompensat in 2003 tehnologia si potentialul de piata al BitDefender.
De notorietate se bucura in continuare si portofoliul de produse al companiei Farmec. Istoria lor pe pietele externe este lunga, primele exporturi fiind legate de brandul Gerovital, in anii ’60. Este deja cunoscut faptul ca produsele Gerovital au atras personalitati ca Marlene Dietrich, Claudia Cardinale sau Salvador Dalí. In timp, numarul pietelor catre care au mers produsele a crescut considerabil, astazi fiind vorba de peste 30 de tari. Unele dintre cele mai importante piete de desfacere sunt Japonia, unde exista o traditie de export de peste 35 de ani, dar si Libanul, Emiratele Arabe Unite, precum si tarile din Europa. Farmec isi propune sa obtina o crestere a cifrei de afaceri cu 5% si sa aduca produse noi pe piata, care in prezent sunt dezvoltate in laboratoarele proprii. Brandul pe care il conduce Mircea Turdean va avea o strategie mai agresiva pe pietele externe si va continua sa se implice in parteneriatele de tip private label, care creeaza oportunitati pentru intrarea in retelele de retail din afara tarii.
Grigore Horoi, seful de la Agricola Bacau, admite ca, intr-adevar, este greu sa iti faci produsul cunoscut pe piata externa si sa iti cresti cota pe o astfel de piata, dar ca „un mix reusit de marketing te ajuta sa dezvolti si acest palier“. In cazul lor, exportul produselor din carne de pui se face in Europa. In 2010, compania a reusit sa exporte aproape 14% din productia de carne de pasare si pe viitor intentioneaza sa obtina cresteri pe toate grupele de business, asa cum este stabilit in planul strategic de dezvoltare pana in 2013.
Visul romanesc egal angajator bun?
Exista vreo legatura intre visul romanesc si apelativul „angajator bun“? Potrivit traditiei Farmec, se poate raspunde ca da, mai ales ca el este construit cu ajutorul oamenilor. „Ne putem lauda cu o vechime medie a angajatilor de 15-20 de ani, oameni care au creat produse de la zero, le-au vazut crescand si au ramas in firma pentru ca au crezut in valorile companiei. In fiecare an acordam posibilitatea studentilor de la diferite specializari si chiar elevilor din colegiile tehnice sa acumuleze experienta practica in companie, iar in multe cazuri facem si angajari.“ – afirma Mircea Turdean.
Brandul de bun angajator se refera practic si la compatibilitatea dintre angajator si cei care isi cauta un loc de munca.
Din acest punct de vedere, in familia Farmec isi gasesc locul oameni cu idei, pasionati de industria produselor cosmetice, de chimie, dar si de arta. La randul sau, presedinte Agricola Bacau considera ca un angajator bun trebuie sa fie in primul rand constient de importanta oamenilor sai. Daca acestia se simt respectati, si compania va avea de castigat in piata. E un fapt verificat de majoritatea managerilor de resurse umane.