Un român aruncă “undiţele marketingului” la Londra
Cariera în marketing online a lui Marius Deak, Founder & CEO Avandor Consumer Profiling, a început în urmă cu 21 de ani când a fost implicat în construirea primei reviste online. Un an mai târziu era webmaster oficial al României la Jocurile Olimpice de la Atlanta (SUA). Este unul dintre primii oameni ai marketingului digital, de pe vremea când domeniul se inventa.
Pasiunea sa a început de pe băncile şcolii. “În liceu am avut foarte multă treabă, profesional vorbind, pe lângă partea cu învăţatul. Am făcut prima revistă electronică publicată pe internet, din Europa Centrala şi de Est. Tot în perioada aceea mergeam şi ţineam cursuri prin alte licee, şcoli, despre cum să-şi facă liceele site-urile, cum să folosească internetul” povesteşte Marius Deak.
„Anul următor (1996) am stat în SUA aproximativ trei luni să mă ocup de site-ul României. Era o echipă mai mare, de patru oameni, şi a fost foarte frumos, dar gândeşte-te că treceam în clasa a unsprezecea de liceu,” mai spune Marius Deak.
Afacerea Green Pixel
După liceu (este absolvent al liceului Cantemir) a intrat la Politehnică, dar a renunţat după trei ani.
Motivul? „ Doar un politehnist poate să înţeleagă lucrul ăsta. Am renunţat din mai multe motive. În primul rând pentru că, din punct de vedere profesional, eu eram la un nivel mult mai sus decât ce se preda în facultate. Eu fondasem deja Green Pixel şi mă ocupam de ea (îmi ocupa cel mai mult timp) şi în afară de asta mai lucram şi pentru rectoratul Politehnicii- era reţeaua naţionala de comunicaţii pentru şcoli, licee şi făceam parte din echipă. Eram destul de avansat, iar la Politehnică pe vremea aceea, când te duceai şi deschideai un calculator era ceva, cum să-ţi spun, mult depăşit. Aşa cum azi ne gândim la calculatoarele cu cartele de pe vremuri, prin 1998 noi faceam internet şi comunicaţii, site-uri de web, iar la Politehnică aveam nişte ecrane monocrom… era dotată rudimentar şi materia era în urmă. Am renunţat şi m-am dus la SNSPA”.
Care-i legătura între SNSPA şi Politehnică? „Daca în 1999 am înfiinţat o agenție de digital marketing, una dintre puţinele agenţii dintre cele înfiinţate în perioada aceea, s-a întâmplat următorul fenomen. În 2001, Green Pixel era premiată agenţia web a anului. În aceeaşi perioadă eu renunţam la Politehnica şi am zis că dacă fac marketing, hai să mă apuc de SNSPA. Facultatea de Comunicare avea la momentul respectiv cea mai bună pregatire în zona asta”.
Peste câţiva ani agenţia studentului la comunicare Marius Deak livra servicii pentru SNSPA. Green Pixel a pornit din start cu patru angajaţi, aproximativ o mie de dolari şi multă ambiţie. Aceea de a avea mână liberă să-şi pună în practică proiectele.
„Înainte de a avea primul proiect antreprenorial, lucram la un internet provider şi coordonam departamentul de construit site-uri. Pe vremea aceea, internet-providerii făceau site-urile. La un moment dat îmi vine o idee antreprenorială: am vrut să fac un site inovativ şi mi s-a spus NU. Peste câtva timp am venit cu site-ul făcut. E gata, îl punem online şi hai să-l promovăm!!. Şi mi s-a mai spus o dată: NU. Drept pentru care am hotărât că îmi voi face propria firmă pentru ca atunci când voi avea o idee să o pot pune în practică”, povesteşte Marius Deak.
Compania Green Pixel s-a dovedit a fi profitabilă de la început, chiar dacă fostul angajator i-a spus că se va întoarce cu coada între picioare atunci când va da de greu. “Când Green Pixel a împlinit zece ani, am făcut o mare petrecere într-o locaţie destul de scumpă din Bucureşti la care a fost invitat şi omul pentru care muncisem în timpul când eram student la Politehnică. Am rămas în bune relaţii, dar povestea mi-a plăcut mult.”, mai spune Marius Deak.
În 17 ani ca director general, șef al creaţiei şi strategiei, Marius a condus mai mult de 200 de proiecte pentru companii mari din aproape toate industriile (Connex/Vodafone , SABMiller/Ursus Breweries , Banca Romanească, Sanoma Hearst (FHM, Cosmopolitan, National Geographic), ING , Pepsi, Romtelecom, Unilever, Tarom, UNICEF, etc.).
AVANDOR, noul său proiect de suflet
„Avandor e o colecţie de date şi de instrumente, o platformă construită pentru a rezolva problema digital marketingului. Spun eu că e ca în pescuit, în digital marketing. Tu ştii ce undiţe ai, cum le-ai pus, cum le arunci în apă, dar există luciul apei şi nu ştii ce e dedesubt. Eu fiind pescar amator. Startup-ul pe care l-am creat cumva o să ştie că peştele ăsta a mai tras la undiţa asta. Sau clientul ăsta a fost pe site şi s-a uitat la acest produs. Este un monstru de platformă. E construit tot de Green Pixel, dar acum ne-am separat,” spune Marius Deak.
Aşa au migrat oamenii care au lucrat la această platformă în compania Avandor. Marius Deak spune că Avandor este o platformă care rezolvă mai multe probleme ale mai multor tipuri de clienţi. În special market-erii şi brandurile. „Aceste probleme sunt foarte importante în alte ţări unde digitalul a luat deja amploare. Oportunitatea pentru Avandor e semnificativă şi aici vorbesc de un startup mare ca venituri. Acum avem discuţii pentru a da drumul în SUA, am dat deja drumul în Turcia (2015), mai sunt încă trei ţări iar eu mă pregătesc să plec la Londra”.
În momentul de faţă, Avandor este o companie cu capital străin, înfiinţată şi funcţională la Londra, cu sediul central la Londra, iar în România funcţionează centrul de operaţiuni, de research, de dezvoltare. „Probabil şi ce angajări vom mai avea nevoie vom face în continuare în România. Ce se întâmplă în străinătate este doar partea de vânzări şi client service. Dar suportul operaţional o să fie în România,” spune Deak. El afirmă că era necesar ca firma să aibă sediul la Londra. “Unul dintre adviserii pe care-i are Avandor în board este Steven OBrien, fostul Global Digital Marketing de la Blackberry. Omul ăsta a coordonat campanii la nivel global cu bugete de 100 de milioane de euro, de digital. El ne-a fost prezentat de un antreprenor şi am decis că vom lucra împreună, ne ajută la Avandor. E parte din echipă.”
Marketer ziua, toboşar noaptea
Dacă pasiunea cu digitalul începe în liceu, cea pentru muzică a venit mult mai târziu. În urmă cu câţiva ani, la un team building, a cumpărat un play station cu un joc care se numea rock band. “Un microfon, două chitări de plastic şi o tobă de plastic. Şi pentru că nu voia nimeni din companie la tobă pentru ca era mai complicat, trebuie un pic de coordonare, să-ţi foloseşti braţele şi picioarele, m-am „sacrificat” eu. M-am sacrificat azi, m-am sacrificat mâine şi am ajuns să fac scor bunicel. Iar la un moment dat, un prieten tot din industria noastra de Media& Advertising mi-a zis de şcoala Rock School, unde poţi să înveţi să cânţi la un instrument. Profesorii sunt oameni care cântă prin trupe. Profesorul meu a fost tobosarul de la trupa HARA şi Parazitii. Şi azi sunt un toboşar avansat, am avut deja nişte zeci de concerte”, povesteşte Deak.
Pe lângă muzică, Marius Deak spune că este pasionat să colecţioneze trenuleţe electrice în miniatură “cu tot ce vine la pachet, oameni, tuneluri … Şi construiesc diorame.”
În momentul de faţă antreprenorul român nu se gândeşte la altfel de investiţii. Nici măcar să îşi cumpere o casă în Londra, acolo unde va pleca în curând. „Tu ştii cât costă o casă la Londra?? În momentul de faţă cei mai bine folosiţi bani pentru mine sunt cei investiţi în creşterea Avandor, lucru care rămâne valabil încă doi, trei ani”. Marius Deak spune că în momentul în care Avandor va ajunge un succes internaţional vrea să ajute alţi antreprenori români, aşa cum alţii care au déjà succes internaţional îl ajută pe el. “Sunt multe feluri în care poate să vină ajutorul. De la un sfat, la o prezentare. Am o listă de antreprenori români prin diverse locuri în lume care m-au ajutat”.
Fir întins, Marius Deak!