Tânărul care şi-a crescut afacerea de 1000 de ori în 10 ani
Crede cu tărie că pentru a fi antreprenor trebuie să fii pregătit să îți asumi riscuri. Un alt mare minus care îi trage înapoi pe cei care vor să facă un business pe cont propriu este teama de a eșua și implicit, de a fi puşi la zid pentru eșecul respectiv. „Tinerii nu își asumă riscuri, au o frică de-a dreptul tâmpită de a începe o afacere. Un element care te scapă de frică este foamea, foamea la nivel corporal, nu mental. În momentul în care îți este foame, dispare teama pentru că nu mai ai de ales. Pe mine tocmai asta m-a impins să fac afaceri, pentru că nu mai aveam prea multe opțiuni”, spune Mihai.
Așa s-a născut curajul și încrederea în forțele proprii. Apoi și-a dat seama că fiecare om are o valoare care trebuie exploatată. „Dacă tu nu pui valoare pe tine, nu te aștepta să vină altcineva, să te pună în valoare și să te respecte! Dacă știi că ești bun la a face ceva, focusează-te pe a-ți crește și exploata acel atu”, afirmă CEO-ul evoMAG.
A observat că antreprenorii români au prostul obicei de a se risipi „în șapte direcții", mirându-se apoi că nu le merg afacerile, în loc să axeze pe o singură direcție și pe aceea să o cunoască exhaustiv.
Pătraşcu este genul de antreprenor care pune extrem de mult accent pe echipa sa, fiindu-i recunoscător pentru fiecare succes pe care business-ul l-a înregistrat.
Începuturile evoMAG
Compania a fost înfiinţată în 2005, dar cu câţiva ani înainte, se poate spune că Pătraşcu prindea gustul antreprenoriatului. În 2000, când avea 18 ani și era încă un „puştiulică" (după cum singur se caracterizează) a terminat liceul și a intrat la facultate, la Electronică și Telecomunicații. Atunci a început totul, când i s-a ivit ocazia să lucreze pentru Siveco. Dar nu a rezistat decât un an, timp în care a învățat foarte multe. Cum statulul de salariat nu i-a priit, a plecat și a înființat o firmă de vânzări-calculatoare, alături de un prieten foarte bun. Business-ul a durat cam 3-4 ani, perioadă în care, pe lângă comercializarea de calculatoare, avea și o rețea de internet, de cartier, care ajunsese la 250 de abonați.
Pe de o parte avea acest mic business, iar pe de cealaltă mergea ]n paralel cu magazinul de calculatoare alături de amicul lui. Așa se face că în 2-3 ani au ajuns de la 2 angajați, la 20. La un moment dat, prietenului său i-a venit ideea realizării unui magazin online de vânzări de laptop-uri. „Era o idee pretențioasă, având în vedere că în urmă cu 12-13 ani să ai un laptop era ceva fantastic. Pe atunci un laptop ajungea să coste și 80 de milioane de lei”, spune el.
Au creat magazinul online, www.vreaulaptop.ro, de care se ocupa el însuși, dar afacerea nu a rezistat foarte mult din cauza problemelor financiare. „După ce compania și-a încetat activitatea, am preluat eu partea de reparare calculatoare pentru că mai aveam câteva contracte de mentenanță. Pe baza acelei activități, am depus actele pentru crearea unei alte firme. Așa am ajuns să cedez rețeaua de internet de cartier în schimbul unui script de magazin online”, spune CEO-ul evoMAG.
Dilema „botezului”
Marea dilemă a apărut ulterior acestui schimb, pentru că nu știa cum să dea numele firmei. În acel moment, era un mare fan al cuvântului „evolution", iar pe atunci start-upul se numea, ca și acum, Evolution Prest Systems. Am zis să încerc cu trei nume: evosys, evoshop și evomag. Puneam anunțuri gratuite pe internet, pentru că nu aveam bani de reclamă. Am pus același număr de anunțuri cu cele trei nume, iar după două săptămâni am văzut de unde vin cele mai multe telefoane. Așa am ajuns să rămân cu evoMAG”, povestește Mihai.
Cum totul se construiește pe muncă grea, își aduce aminte că la început transporturile se făceau cu o Dacie atât de veche, încât avea podeaua găurită şi necesita mai multe reparații decât calculatoarele pe care le vindea.
CIteşte şi De ce candidatul care NU are spirit de echipă ar trebui evitat
Pentru că era la început, soția și alți câțiva prieteni i-au fost alături. Primul „sediu" a fost chiar la el acasă, în dormitor, într-un apartament de 3 camere. „După o perioadă, ne-am mutat în același birou cu cei cărora le-am vândut rețeaua de cartier, adică într-un apartament de 5 camere din care noi aveam două." Au continuat să pună anunțuri gratuite în continuare și afacerea a crescut încet, încet şi comenzile au început să vină. De la un apartament de cinci camere, a ajuns, treptat să închirieze câteva locuințe în blocul de pe bulevardul Basarabiei, unde își are originile business-ul.
„De aici, am început să aduc în companie oameni cu o mult mai bună pregătire, care au crezut în ideea mea de a crea un magazin cunoscut. Nici eu nu visam să ajungem atât de departe. Este ceva incredibil!”, ne-a declarat antreprenorul.
Deşi startul a fost unul dificil, Pătraşcu se poate mândri că are alături mulţi oameni cu vechime în companie.
Afacerea creşte, ca voinicul din poveste
După primul an de activitate, business-ul ajunsese la o cifră de afaceri de 20.000 de euro, iar pentru anul acesta, magazinul țintește către 20 de milioane de euro. „Și traficul s-a majorat incomparabil. Dacă pe atunci aveam 200 de vizitatori pe zi, acum ajungem să avem cam 50.000 pe zi", spune Pătrașcu. "Din acești vizitatori până în 2% ajung să comande, dacă vorbim de București, dar când vorbim de provincie, cam 1%."
Deși afacerea este una în continuă dezvoltare, nu se gândește, deocamdată, să deschidă showroom-uri în țară, dar vrea să aibă puncte de prezență. Showroom-ul este o investiție foarte mare și momentan nu s-ar susține, crede el. „Noi am crescut foarte mult pe piață prin calitatea produselor. Suntem în discuții și avem și în desfășurare anumite proiecte legate de comercializarea produselor sub marcă proprie. Anul acesta va fi cel în care, teoretic, vom începe vânzarea electronicelor sub marcă proprie", ne-a declarat Mihai Pătrașcu.
În prezent, afacerea sa, cu tot cu cei de la Watchshop.ro, numără 80 de angajați, iar produse se vând, pe lună, undeva în jurul a 30.000 de unităţi.
Următorul pas pentru evoMAG este introducerea de noi categorii, mai ales că în momentul de față afacerea este foarte axată pe electrocasnice și IT.
Decizii grele au trebuit luate, dar nu le regretă
„Am avut de luat foarte multe decizii grele, nu le regret. Pe unele le-am luat la nervi și nu recomand nimănui să facă acest lucru. Dacă treci prin așa ceva, te calmezi, și abia apoi, dacă ai același sentiment, iei decizia. Au fost și concedieri…”, afirmă antreprenorul.
La un moment dat, a fost nevoit să taie salariile tuturor cu 20%, timp de 3 luni. Spune că a fost o decizie dificilă, dar a trebuit luată pentru că firma trecea printr-un moment financiar foarte greu. „Se întâmpla prin 2007-2008, iar decizia am luat-o pentru că m-am impacientat mai repede decât trebuia”, afirmă tânărul. Atunci a văzut cât de aproape îi sunt angajații. Au fost nemulțumiți dar nu a plecat nici unul pentru că i-au înțeles motivele.
Și dacă vorbim despre concedieri, CEO-ul a trebuit să lase oameni să plece, fie pentru că a considerat că nu sunt compatibili cu afacerea, fie pentru că nu se implicau în activitatea companiei. „Noi suntem o echipă și o familie și reușim să păstrăm acest spirit", a conchis Mihai Pătrașcu, CEO evoMAG.