Temperaturi pozitive pe piata frigului
Frigotehnica, lider pe piata frigului din Romania, specializata in realizarea de instalatii frigorifice industriale si comerciale, instalatii de aer conditionat, mobilier frigorific si non-frigorific, instalatii electrice de control si automatizare, a implinit la inceputul lunii 60 de ani de existenta.
In 2008, frigul industrial si frigul comercial au generat o cifra de afaceri de 48 de milioane de euro. Pentru 2009, isi propun o cifra de afaceri de 60 de milioane de euro, iar din 2010 vor sa stabilizeze aceasta valoare la 70 de milioane de euro, suma obtinuta si prin extinderea pe segmentele noi de activitate.
Succesul companiei l-a asigurat si decizia de a intra pe piata serviciilor de refrigerare comerciala, in 1996. Pentru o tara cu o economie dezvoltata, industria frigorifica este deosebit de importanta, apreciaza Nicolae Bara, directorul general. Lanturile de magazine care au explodat pe piata romaneasca au luat in calcul, la momentul studiilor de piata, si daca exista companii de frig locale care sa le asigure montajul si intretinerea instalatiilor de racire necesare. Inainte de 1989, printre interventiile de mare anvergura care au asigurat stabilitatea companiei au fost ajutorul dat la constructia metroului, prin proceduri de inghetare a solului in locuri unde nu se puteau face tuneluri din cauza panzei freatice, si realizarea unei instalatii foarte mari de ventilatie si de aer conditionat la Palatul Parlamentului.
La inceputul acestui an, compania si-a extins activitatea in Bulgaria, urmand ca din trimestrul al-IV-lea sa patrunda si pe piata din Ucraina. Pentru 2010, se anunta Serbia. Aplicand conceptul "Follow the customer" (Urmeaza-ti clientul), compania a infiintat, cu o investitie de un milion de euro, o filiala in Bulgaria ca urmare a expansiunii activitatii unora dintre cei mai mari clienti internationali prezenti deja pe piata de retail din Romania, printre care Kaufland, Carrefour, Metro si Billa. Potrivit estimarilor initiale, filiala din Bulgaria va ajunge pana la final de an la o cifra de afaceri de aproximativ 4 milioane de euro, 60% din suma fiind deja realizata dintr-un contract pentru un centru de logistica Kaufland.
Din studiile asupra pietelor externe, Bara a invatat ca in aceasta industrie dominata de jucatori internationali este bine sa-ti creezi o relatie foarte buna si sa-ti urmezi clientii acolo unde decid sa se dezvolte. "Filialele noastre se vor baza pe lanturile internationale. Vor interactiona mai putin, in prima faza, cu clienti locali. Simtim deja reticenta firmelor locale de a colabora cu noi. Sper sa demonstram ca ceea ce facem acolo, facem impreuna cu ei, cu personal din randul lor si nu neaparat cu personal roman". Alte tari vizate sunt Albania, Macedonia si Republica Moldova.
Producatorul american de instalatii de frig – Carrier – le-a permis sa patrunda si in alte state, printre care Norvegia si Ucraina, urmand ca in viitorul apropiat sa desfasoare activitati si in Elvetia, Austria, Germania si Olanda. In Germania, exista un plan potrivit caruia, pe o perioada destul de lunga de timp, un numar de 20 de persoane urmeaza sa fie detasate pentru mai multe lanturi de magazine.
Un alt proiect in care grupul a investit pana in prezent aproximativ 700.000 de euro este dezvoltarea de noi servicii si extinderea retelei de centre zonale. Pana la finalizarea proiectului, investitiile ar putea sa se ridice la suma de un milion de euro. "Extinderea retelei de centre zonale a avut ca obiectiv reducerea timpului de interventie, astfel incat in prezent nici un client nu se afla la o distanta mai mare de 200 de kilometri fata de un centru zonal de service", afirma directorul general.
Dezvoltarea diviziei de Heating Ventilation Air Conditioning presupune specializarea in livrare, montaj si service pentru echipamentele de ventilatie si aer conditionat. Infiintata in 1949, compania are in prezent o cota de piata de 75% din segmentul serviciilor de refrigerare comerciala si 20% din sectorul industrial. Din Grupul Frigotehnica fac parte: Eco Clima Industrial, Frigosystem, Tehnoelectric si Frigo Leasing. La finalul lui 2008, 75% din actiunile companiei au fost preluate de fondul privat de investitii BAF (Romanian-American Enterprise Fund), in timp ce 25% ii apartin lui Nicolae Bara.
Printre clienti, se numara: reteaua Metro, Billa, Penny Market, Selgros, Kaufland, Plus, Carrefour, Cora, Inbev, Ursus, Pizza Hut, KFC.
Piata frigului din Romania este estimata la 300 de milioane de euro (tot ce tine de aplicatia tehnica a frigului).