Tehnică de brainstorming constructiv
Pierre Hermé, un mare patiser și ciocolatier francez, declară: „Îmi place foarte tare ca desertul din care gust să îmi provoace o reacție, să mă facă să-mi pun întrebări… sau să mă pună pe mine sub semnul întrebării; îmi place când îmi oferă o experiență interesantă. Am abordat întotdeauna meșteșugul patiseriei întrebându-mă: Este bun? Este interesant? Îmi stârnește emoții? Îmi provoacă plăcere? Asta e cel mai important. Nimic altceva nu contează.”
Cum ar fi dacă ne-am aborda cu toții meșteșugul în așa fel încât să producem ceva interesant, care să fie bun, să (ne) genereze emoții pozitive și constructive, care să stârnească întrebări, să pună lucrurile sub semnul întrebării, care să (ne) crească și să (ne) dezvolte, care să genereze bucurie și speranță? Cum ar fi dacă am munci și am trăi astfel?
Emoțiile sunt necesare și ne pun în mișcare, dar nu orice emoție este constructivă. De exemplu, furia ne semnalează o disfuncționalitate, dar dacă ne face plăcere și ajunge să fie un mod de viață și un scop în sine, dacă ne place să o trăim și să o provocăm, atunci acționăm distructiv, nu constructiv.
Întrebările sunt un semn de curiozitate, iar curiozitatea este un instrument de dezvoltare și de construire a viitorului – în măsura în care este exploratoare (cu rolul de a descoperi și a înțelege), nu iscoditoare (cu rolul de a critica și dramatiza).
Plăcerea consumă, bucuria hrănește.
MENTALITATEA CONSTRUCTIVĂ
Vorbind cu Cathrine Gyldensted despre jurnalismul constructiv și despre mentalitatea de tip constructiv, am scris despre faptul că viziunea critică asupra lumii este necesară. Dar critic înseamnă analitic, nu negativ.
Pentru a analiza, avem nevoie de informații din perspective diferite, atât negative, cât și pozitive. Atitudinea și informațiile negative îi fac pe oameni să se simtă neajutorați, le dau senzația de zădărnicie, îi epuizează prin exces de compasiune (compassion fatigue), reduc toleranța, inspiră neîncredere în bunăvoința celorlalți și teama de necunoscut, generează instabilitate emoțională etc. În consecință, oamenii se detașează, își pierd motivația și energia, devin pasivi, neimplicați.
Astfel, este nevoie de o mentalitate concentrată pe progres și soluții, cu o abordare cuprinzătoare, contextuală, care să adauge perspective noi, diferite, complementare, care să ni-i prezinte pe oameni acționând, nu numai în rol de victime pasive. Avem nevoie de o mentalitate care să inspire speranță și credința că are sens să acționăm, că oamenii sunt capabili, putenici și relevanți și pot construi o lume mai bună. Avem nevoie de o mentalitate care să reflecte soluțiile, nu numai problemele, și care să pună lumea în mișcare.
Despre diferența dintre „pozitiv” și „constructiv” citește aici.
Inima deschisă și starea de bine lărgesc viziunea și aduc claritate în gândire. Când te afli într-o stare emoțională pozitivă vezi realitatea mai bine, mai amplu, mai clar, mai cuprinzător.
Când l-am întrebat cum vindecăm cinismul, Chris Nel ne-a răspuns: „Cinismul este o reacție care vine din frică, nu din înțelepciune. Este un mecanism de protecție, care poate fi foarte, foarte toxic – pentru că dărâmă orice soluție, orice viziune și orice speranță”. O soluție este „conexiunea umană, care poate genera o reacție înțeleaptă, pentru că îi ajută pe oameni să vadă ce opțiuni au în viitor.”
Să dărâmi e simplu și nu te obligă la nimic. Să construiești e greu, riscant, implică responsabilitate și reziliență. Ceea ce se concentrează pe viitor și aduce speranță captează atenția și interesul oamenilor, care devin mai implicați și mai încrezători. Lipsa de speranță, pe de altă parte, îi îndepărtează pe oameni, care se detașează și nu se mai implică.
De asemenea, abordarea polarizatoare dramatizează și nu conduce la bună înțelegere. Cum și de ce funcționează atitudinea depolarizatoare? Citește aici.
TEHNICĂ DE BRAINSTORMING CONSTRUCTIV – MODELUL PERMA
În cartea sa, From Mirrors to Movers. Five Elements of Positive Psychology in Constructive Journalism (2015), Cathrine Gyldensted propune o tehnică de brainstorming pentru jurnalismul constructiv, care poate fi adaptată și utilizată și în alte domenii de lucru și situații de viață: modelul PERMA.
P – Positive emotions – Emoții pozitive
Emoțiile pozitive sunt multe și complexe. Fericirea, satisfacția sunt exemple cunoscute, dar emoțiile pozitive sunt multe și nuanțate – exemple sunt recunoștința, încrederea, speranța și respectul.
E – Engagement – Implicare, participare, interacțiune
Este vorba despre starea de flux – starea mentală în care se află omul atunci când este profund imersat și cufundat în ceea ce face, acționează cu o energie concentrată, este implicat total și lucrează cu bucurie.
R – Relationships – Relații
Este vorba despre relații pozitive, constructive, apropiate între oameni. Acestea sunt importante pentru buna funcționare a lucrurilor nu numai în familie, ci și în context social și profesional.
M – Meaning – Semnificație, sens, rost
Simțim că ceea ce facem are sens atunci când suntem conectați la și ne pasă de ceva mai mare decât noi. Ne simțim împliniți atunci când simțim că ceea ce facem are rost. Legătura cu ceva mai mare decât noi ne conferă sentimentul de apartenență – care este una dintre nevoile psihologice de bază ale omului.
A – Accomplishment – Realizare, ducere la bun sfârșit
Îndeplinirea scopului stabilit – indiferent de cât este acesta de mare sau de mic.
ÎNTREBĂRI PENTRU UN BRAINSTORMING CONSTRUCTIV
Întrebările de brainstorming utilizate în jurnalismul constructiv pot fi adaptate și altor situații de viață sau de business. Acestea sunt:
P – Positive emotions – Emoții pozitive
Cine este plin de speranță? Cine manifestă recunoștință? Cine va beneficia de această situație de acum înainte?
E – Engagement – Implicare, participare, interacțiune
Cine este immplicat, dedicat și bine intenținat? Cine depune eforturi semnificative? Cine este pasionat? Cine va rămâne implicat și va beneficia de acest proiect/de această situație de acum înainte?
R – Relationships – Relații
Cine este de ajutor? Care sunt oamenii care s-au adunat în jurul acestui proiect? Cine mai poate fi atras și implicat? Care sunt exemplele de cooperare? Unde s-au apropiat oamenii între ei? Unde există potențial de formare a altor relații pozitive între oameni?
M – Meaning – Semnificație, sens, rost
Cine a învățat ceva? Cine este mai înțelept acum? Ce au învățat? Ce și cine îi inspiră pe oameni? Care este rostul acestui proiect? Care este scopul mai înalt acestui proiect? Care este semnificația mai înaltă a acestui proiect?
A – Accomplishment – Realizare, ducere la bun sfârșit
De ce este/a fost nevoie pentru a aduce acest proiect la bun sfârșit? Care sunt/au fost obstacolele depășite? Ce s-a realizat? Ce se va realiza de acum înainte?
Tu cât de constructiv gândești atunci când vrei să construiești?