Să înţelegi ce a stat în spatele succesului
Ideea de a porni o afacere a fost una spontană, neaşteptată, dar nu a ezitat nicio clipă pentru a o pune în practică. Pasiunea pentru limbile străine, activitatea didactică anterioară de opt ani la catedră, respectiv cinci ani în managementul resurselor umane au fost „fundaţia” Centrului de Limbi Străine A_BEST, o afacere de suflet despre care vom afla mai multe de la Aura Ipate, absolventă a Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii din Bucureşti, promoţia 2003, şi specializată în „Lingvistică engleză aplicată” (Universitatea din Bucureşti – 2004) şi „Management educaţional” (S.N.S.P.A – 2008). Dacă mai adăugăm şi faptul că este examinator la proba orală pentru testările LCCI – English for Business şi autoare de materiale didactice, putem spune că nu mai lipseşte decât să aflăm acele lucruri şi întâmplări frumoase, provocatoare, care au propulsat, de fapt, afacerea A_BEST pe o piaţă foarte exigentă.
La început, creativitate… Apoi reguli şi exigenţe
„Dacă vorbim despre începuturi, am pornit la drum cu ideea că un manager bun trebuie să îşi susţină angajaţii, oferindu-le sprijin, autonomie, permiţându-le să îşi expună ideile, să aibă iniţiativă şi să-şi manifeste creativitatea”, explică Aura Ipate. Aceasta a învăţat destul de repede că a te ocupa de afaceri înseamnă pe de-o parte să investeşti în dezvoltarea calităţilor tale de lider, iar pe de altă parte, să îţi motivezi angajaţii şi, concomitent, să dezvolţi o relaţie de calitate cu partenerii. Iar timpul i-a dovedit că, în afaceri, onestitatea şi integritatea în relaţiile cu clienţii sunt esenţiale.
Deci începutul a fost marcat de o notă de creativitate proactivă. Apoi, au apărut regulile, o condiţie sine-qua-non pentru a se putea genera profit, pentru ca business-ul să poată evolua. „Cum regulile sunt validate cu atât mai mult atunci când conducătorul le respectă, de-a lungul timpului, de multe ori a fost necesar să dau tonul, să imprim ritmul, iar lucrurile au decurs mai mult decât mulţumitor!”, povesteşte Aura.
Strategy, stratégie, estratégia, strateegia, die strategie…
Aproape că nu e nevoie să fii poliglot pentru a înţelege cuvinte precum strategy, stratégie, estratégia, strateegia, die Strategie, căci, cel puţin în majoritatea limbilor europene, acestea „sună” aproximativ la fel, după cum se poate observa cu uşurinţă. „Dacă aş fi fost întrebată acum 4 ani, când am pus bazele afacerii, acest concept de strategie mi s-ar fi părut ca având o notă destul de teoretică, mai ales luând în considerare faptul că totul a început relativ ad hoc, la sugestia unor persoane apropiate”, relatează Aura.
A pornit la drum cu convingerea că – în cazul predării limbilor străine – „trainerul sfinţeşte cursul”, parafrazând astfel o bine-cunoscută zicală. Aşadar, în anul 2008, în plin debut al crizei în training (şi nu numai), a mizat exclusiv pe oameni şi pe forţa acestora de convingere prin valoarea profesională personală, participând la întâlniri însoţită de traineri, de cele mai multe ori.
Mai departe, A_BEST s-a bazat pe cooperarea întregii echipe. „Încă de la început am împărtăşit idei, planuri de acţiune, am ţinut cont de lucrurile pe care fiecare persoană cu care lucrăm le poate face cât mai bine. Totodată, echipa A_BEST a urmărit şi păstrarea unor legături profesionale de lungă durată cu persoanele care au apelat la serviciile noastre”, explică Aura. Nu în ultimul rând, au contat parteneriatele stabilite cu instituţii atât din ţară, cât şi din străinătate, A_BEST oferind în permanenţă soluţii lingvistice la standarde internaţionale.
Ce înseamnă echipă, evoluţie, performanţă
Încă de la început, management-ul A_BEST a avut dorinţa de a oferi o şansă angajaţilor talentaţi şi cu iniţiativă. „Echipa noastră este formată din persoane extrem de motivate, făcând parte dintr-un mediu cu o atmosferă degajată, orientată spre performanţă. Toţi trainerii A_BEST sunt absolvenţi ai facultăţilor de profil şi au experienţă în predarea limbilor străine în cadrul companiilor. Au studii aprofundate în domeniul lingvistic, deţin acreditări internaţionale prestigioase, mulţi dintre ei făcând parte inclusiv din mediul universitar”, explică Aura.
Ce vine în completarea profesionalismului trainerilor şi a calităţii programelor de curs? „Am avut întotdeauna în vedere să punem la dispoziţia clienţilor pachete de servicii lingvistice menite să valorifice într-o foarte mare măsură bugetele existente pe aceste segmente, contribuind astfel la optimizarea costurilor aferente, dar neuitând de acoperirea nevoii de certificare internaţională”, subliniază Aura, pregătind parcă trecerea la următoarele puncte forte de pe lista strategică.
A_BEST asigură şi servicii de consultanţă în ceea ce priveşte Strategia de Management Lingvistic, aceasta reprezentând un pachet de măsuri şi tehnici utilizate de diversele companii pentru a evita barierele lingvistice şi culturale pe pieţe străine noi sau în expansiune. Ca argument final, A_BEST are acum un portofoliu de 12 limbi străine, propunându-şi dezvoltarea acestuia, astfel încât – în viitorul apropiat – cuvântul strategie va avea conotaţii din ce în ce mai interesante, spunem noi!
E-learning, o posibilă dezvoltare sau o capcană?
Ceea ce consideră că îi diferenţiază de restul companiilor ce oferă servicii similare este deschiderea pe care o manifestă faţă de oameni, faţă de progres, alături de experienţa şi pregătirea profesională. „Tehnologia este un partener modern, un real ajutor în sala de curs. Sistemul e-learning are avantajul de a fi o metodă de învăţare flexibilă, disponibilă oricând, oriunde. Cu toate acestea, în opinia mea, ceea ce contează în primul rând este comunicarea directă cu un profesor”, explică Aura.
Pe de altă parte, diversele site-uri online pot fi utile pentru aprofundarea cunoştinţelor dobândite la curs, pentru a rămâne în contact cu limba respectivă. De altfel, trainerii A_BEST recomandă ca adulţii să nu se limiteze la şedinţele de curs, ci să urmărească programe radio sau TV în limba-ţintă, să citească reviste, cărţi în limba pe care vor să o înveţe etc.
Experienţa profesioniştilor de la A_BEST a dovedit că trainerul este cel care te cunoaşte ca om, ca „sumă” de emoţii, numai astfel te poate îndruma şi corecta cu argumente personalizate acolo unde greşeşti. Nu este o surpriză, doar am aflat deja că la A_BEST pe primul plan au fost întotdeauna omul, lucrul în echipă şi legătura de suflet…
Succesul înseamnă să faci lucrurile în care crezi şi care te motivează să te autodepăşeşti în permanenţă!
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici