Navigarea prin apele tulburi ale succesului. Fă-ți o hartă strategică de business
Ce înseamnă, de fapt, o hartă strategică de business?
Chiar dacă sintagma poate părea un pic pretețioasă ea nu desemnează decât o vizualizare a acțiunilor care te vor ajuta să-ți îndeplinești acele obiective pe termen lung pe care ți le-ai propus. Această hartă este în fapt un plan care pune acțiunile fiecărui personaj în parte în planul de ansamblu al întregii organizații.
O hartă de acest fel este susținută de o viziune pe termen lung a business-ului tău. Trebuie să anticipezi cum vrei să arate organizație peste un deceniu ca mai apoi să punctezi fiecare mișcare pe care vei fi nevoit s-o faci în această hartă strategică.
Care sunt pașii?
Întâi, așa cum spuneam este viziunea strategică. Dacă poți s-o reduci la un slogan, cu atât mai bine pentru că întâi vrei ca și alții să îți înțeleagă ușor viziunea pentru a o putea urma. Cu cât traducerea se face mai ușor, cu atât ai mai multe șanse că alții să îți înțeleagă nu doar viziunea, ci și pașii pe care vrei să-i faci. O echipă informată este o echipă puternică deci ai toate motivele ca să încerci să fii cât mai coerent cu putință. În al doilea rând, trebuie să le comunici celorlalți valorile pe care ți le-ai asumat la acest început de drum. Cum sprijină acestea îndeplinirea viziunii pe care o ai și de ce este important ca și restul echipei să își asume principiile în care crezi.
Obiective, planuri strategice și acțiuni tactice.
De asemenea, un rol pivotal în conturarea acestei hărți o au și obiectivele finale pe care le vrei îndeplinite. Care este orizontul de timp și cum va arată organizația în punctul terminus la care vrei să ajungi? Ce obiective pentru întreaga organizație ți-ai propus și ce obiective punctuale, pe fiecare departament ai? Cum le formulezi și cui i le comunici? Toate aceste întrebări necesare dacă vrei să îți setezi un parcurs firesc pentru afacerea pe care o ai. Un alt rol-cheie pe care trebuie să-l bifezi pe harta este cel al planurilor strategice și al acțiunilor tactice. Acest binom (strategie și tactică) trebuie să meargă în paralel. Nu poți câștiga un război fără o strategie corentă sau acțiuni tactice inspirate. Și dacă uneori tactica este adaptată condițiilor externe, strategia pe care o dispui are nevoie mereu de input creativ nou din partea ta. Cu alte cuvinte, trebuie să fii atent să-ți împrospătezi strategia atunci când este cazul și să acționezi tactic de fiecare dată.
Riscurile și beneficiile
Nu în cele din urmă, o hartă strategică de business trebuie să aibă în vedere riscurile și beneficiile potențiale. Trebuie să știi când este cazul să exagerezi cu riscurile și când ar fi bine să te oprești din expasiunea agresivă pe care ți-ai planificat-o la început de drum. Care sunt beneficiile pe termen scurt și cum pot influența aceastea mersul afacerii pe viitor.
În definitiv, o hartă de business înseamnă o proiectare a necunoscutelor pe un termen rezonabil de timp. În funcție de talentele și energiile investite poți ajunge mai ușor sau mai greu la obiectivele propuse. Totul depinde de cât de bine știi să navighezi prin apele tulburi ale actualității.