Miscare de coagulare in PR
Analiza
Fuziunea alatura oameni din medii diferite, cu abordari si perspective diverse asupra businessului. „Desi exista diferente de stil, nu vom intalni impedimente majore. Noua companie are o noua filosofie si o noua pozitionare, care tine cont de fiecare dintre cele trei elemente constituiente, fiecare cu propria sa cultura si propriul stil. Pozitionarea a fost stabilita dupa cercetari amanuntite si consultari cu experti de branding din regiunile in care operam”, explica Jan Simunek, Director Regional pentru zona Europei Centrale si de Est al Grayling. Pentru ca fiecare angajat sa fie la curent cu ultimele noutati legate de fuziune, schimbul de informatii s-a realizat periodic prin conferinte telefonice si intalniri regionale. „Procesul s-a derulat foarte lin si nu am intampinat dificultati cu angajatii nostri, mai ales ca au realizat castigul obtinut prin aceasta fuziune.”
In Romania sau in alte regiuni, nu sunt planificate restructurari de personal, iar angajarile viitoare vor depinde de dezvoltarea businessului la nivel local si in regiune. „Desfasuram un proces de revizuire a metodelor de evaluare. Fiecare dintre companii avea propriile practici. Le analizam si vom pastra ce este mai bun din ele, la nivel local si regional. Oamenii nostri trebuie sa fie foarte bine pregatiti, specializati pe fiecare sector in parte (pharma, telecom, finante, energie, FMCG etc.), cu o experienta semnificativa in consultanta strategica.” Chiar daca fac parte din aceeasi companie, grila de salarizare este acoperita individual pe fiecare piata, in functie de planurile de afaceri specifice.
In prezent, sunt colectate diverse intentii/planuri pentru programe de training si sunt evaluate necesitatile fiecarei echipe, astfel incat sa le poata oferi sprijinul potrivit. In ceea ce priveste accesul fiecarui angajat la o baza de informatii globala, pe Intranet fiecare dintre consultanti, din orice tara, poate gasi studii de caz pe cele mai diverse domenii. In plus, caile de comunicare sunt deschise si flexibile, astfel incat oricine poate cere sfatul unui coleg din alta regiune printr-un e-mail sau telefon. Pe viitor, campaniile locale sau regionale vor fi coordonate de biroul din tara sau regiunea respectiva, dar toate marile proiecte globale vor fi supervizate de la sediul central.
Si clientii locali vor beneficia de noi servicii. „Atat in Public Affairs, cat si in Public Relations, sunt necesare cunostinte, informatii, intelegerea nuantelor si implementarea la nivel local. Pe de alta parte insa, daca e sa facem referire doar la Public Affairs, pentru ca avem acum propriul birou la Bruxelles, reteaua noastra e singura care «face legatura» intre zona CEE si Bruxelles, sub aceeasi umbrela.”
Partenerii lor au fost tinuti la curent cu derularea fuziunii, prin contact direct. Au fost primii anuntati despre schimbarile produse. „Echipele clientilor vor ramane stabile si vor continua sa ii sustina in atingerea obiectivelor. La toate acestea se vor adauga, cand si daca va fi necesar, accesul la resurse globale, experiente mai ample si mai diverse, precum si servicii inovatoare.” Pe de alta parte, presa a fost anuntata cu privire la fuziune, iar acum despre noua pozitionare.
Brandingul se schimba, procesele raman
In Romania, Jan Simunek este responsabil cu procesele de trecere de la Mmd la noua companie, actiuni demarate in luna octombrie, anul trecut. In ultimii 15 ani, Mmd si-a cladit un business in domeniile PR si Public Affairs in regiunea Europei Centrale si de Est. Dar cum aceasta zona a inceput sa fie influentata tot mai mult de catre comunitatile internationale, au simtit ca este necesar sa se pregateasca pentru un nou capitol din procesul de crestere si dezvoltare. Acum patru ani, au intrat intr-o retea internationala. Acum, au decis sa devina parte dintr-un nou jucator global. Nu lasa in urma valorile de brand Mmd si nici reputatia, insa au incredere in faptul ca numele Grayling nu va ramane multa vreme nefamiliar in regiunea noastra. „Am avut la dispozitie cativa ani sa colaboram si sa aducem la un punct comun eventualele diferente”, afirma Jan Simunek.
In acest moment, brandingul se schimba, insa managementul si procesele derulate prezinta stabilitate. Apartenenta la o companie globala nu va diminua calitatea serviciilor livrate la nivel local, ci dimpotriva: „Vom oferi o sustinere complexa clientilor nostri, in toate regiunile.
In acelasi timp, facem schimb de experienta cu 900 de colegi din intreaga lume. O agentie de PR de succes are nevoie de o cunoastere si o intelegere intima a segmentelor de public-tinta si a pietelor implicate in orice program.”
900 de consultanti, aceeasi strategie
Noul Grayling este format din fuziunea Mmd, Grayling si Trimedia, companii care faceau parte din acelasi grup – Huntsworth Plc. Decizia a fost luata de compania-mama in urma unei analize a brandurilor din portofoliu. Masura a vizat consolidarea strategiei si a ofertei pe piata, dar si faptul ca cele trei companii sunt complementare, atat din punct de vedere al locatiilor geografice, cat si al serviciilor oferite. Grayling, care numara 105 de angajati, a venit cu o experienta in relatii publice si afaceri publice in Europa, America si Asia. Trimedia, cu 379 de angajati, cu o experienta indelungata pe piata de PR din Marea Britanie si Europa continentala, iar Mmd (cu 200 de consultanti), cu o retea puternica de PR si Public Affairs in Europa Centrala si de Est. In urma alaturarii la grup a angajatiilor Dutko (companie americana de management al politicilor publice), Momentum, din Orientul Mijlociu, si Conecting Point Communication, din Statele Unite, s-a ajuns in prezent la un numar total de 900 de consultanti. Structura de conducere a fost decisa in functie de strategia globala si de experienta de management la nivel international pe care a avut-o fiecare parte implicata. Michael Murphy (fostul CEO al Trimedia) este acum CEO al companiei Grayling; Lordul Chadlington (CEO al Huntsworth) este Chairman, iar fostul CEO al Grayling, Nigel Kennedy, este acum Vice Chairman.
„Clientii isi aleg consultantii in mod diferit – unii la nivel local, altii la nivel regional sau global. Asadar, noi concuram acum pe trei niveluri: national, regional si global”, incheie oficialul. In 2010, compania planuieste sa-si extinda prezenta globala, astfel incat numarul de birouri sa creasca, pe masura ce echipa se va mari.
Primele cinci* companii de PR la nivel mondial:
Edelman – venituri de 449 milioane de dolari
Grayling – venituri de 148 milioane de dolari
Waggener – venituri de 120 milioane de dolari
APCO – venituri de 112 milioane de dolari
Ruder Finn – venituri de 96 milioane de dolari
*Companii de PR care nu se afla in proprietatea unui grup din advertising