Marea dezamăgire a antreprenorului Felix Pătrășcanu, fondator FAN Courier: „O poștă nu va putea deveni niciodată unicorn”
A fost un an bun pentru firmele de curierat și logistică. Mărirea salariilor în sistemul bugetar și nu numai a însemnat mai multe cumpărături ale românilor de Black Friday. De aici, mai multe comenzi pentru firmele de curierat, pentru că România se dezvoltă în special pe consum. Față de anul trecut, compania de curierat FAN Courier are o creștere de aproape 50% a expedițiilor generate de ecommerce.
Impredictibilitatea, schimbările de legi privind salarizarea, legile justiției, criza din sănătate și tot ce s-a întâmplat în România în ultimul an au făcut să se accentueze criza forței de muncă. Mulți români au ales să plece din țară, lucru care a creat probleme firmelor care vor să se dezvolte.
„Oamenii au realizat că dacă merg afară, pot câștiga mai bine, dar nu neapărat trăiesc mai bine. Unii muncesc mult mai mult și acolo sunt abuzuri. România oferă o mulțime oportunități. Sunt foarte mulți români care au joburi foarte interesante în străinătate. I-am întâlnit în SUA, în Regatul Unit. Unii s-au și reîntors. Ei spun că viața lor este plictisitoare afară.”, afirmă antreprenorul Felix Pătrășcanu. Cu toate neajunsurile, în România există oportunități de afaceri „datorită” lipsurilor pe care țara le are. Dovadă stau firmele românești care anul acesta au intrat în rândul „unicornilor”.
Un unicorn este o afacere pornită ca un startup care reuşeşte să depăşească valoarea de un miliard de dolari. Potrivit World Economic Forum, în 2017, numărul noilor unicorni a ajuns la 57.
În martie, portalul Techcrunch anunța primul „unicorn” al industriei de IT din România: UiPath, firma de roboţi software înfiinţată în 2015 la Bucureşti. Startup-ul românesc a obţinut o investiţie de 153 milioane dolari. Firma a fost evaluată în urma acestei investiţii la 1 miliard de dolari şi a devenit primul „unicorn” românesc, potrivit anunţului oficial făcut de companie.
La începutul lui decembrie, după campaniile de Black Friday, afacerea eMAG, cel mai mare jucător din retailul online de la noi, a ajuns să fie evaluată la 1 miliard de dolari. Este cea de-a doua companie din România care atinge statutul de unicorn în acest an, după UiPath. „România are posibilități. Unicorni, văd, unul pe an, ceea ce e foarte important, Uipath…Acum și eMAG…Noi ne-am luat de-o grijă. Indiferent de cât de frumos sună, o poștă nu va putea deveni niciodată unicorn. Nu suntem companie de tehnologie dar creștem și noi, vedem oportunitățile. Curieratul e un barometru al economiei: vedem clar ce industrii cresc, ce industrii dispar și ne este ușor să ne pliem vânzările pe industriile care se dezvoltă” a declarat Felix Pătrășcanu, fondator FAN Courier, în cadrul unei întâlniri cu jurnaliștii.
Felix Pătrășcanu e conștient că, dacă firmele vor să își țină oamenii, salariile trebuie să crească. Și nu doar occidentul este competitor direct al firmelor românești dacă ne uităm la salarii. „Măririle din sectorul public nu au nicio susținere. Suntem des întrebați noi, antreprenorii: «De ce nu măriți salariile? Uitați-vă la profitul vostru, ați putea să-l duceți și către salarii». Sigur că da. Putem să-l ducem și în salarii. Am făcut-o anul acesta, am crescut cu 20-30%. Și nu neapărat în salarii, să fim bineînțeleși. Aș vrea să-l duc mai mult către venituri (n.r. profitul). Avem niște KPI-uri (n.r. Key Performance Indicator), tocmai pentru a ține în viață competitivitatea. Și pot să ofer un salariu mediu pe economie și restul în bonusuri pentru lucruri care chiar s-au făcut de către angajați. ” Felix Pătrășcanu spune că așa ar trebui să funcționeze lucrurile și la stat.
Criza forței de muncă se datorează patronatelor
Felix Pătrășcanu crede că criza forței de muncă se datorează în mare parte și patronatelor. Motivațiile tinerilor de azi s-au schimbat total față de acum 20 de ani când a pornit afacerea.
„Am făcut un sondaj printre angajați și i-am întrebat «cum ne vedeți, ce ați dori să se întâmple în companie», și oamenii au început să ne spună. Paradoxal, salariul nu e pe primul loc în dorințele lor. Își doresc un loc de muncă friendly (prietenos) și cu niște șefi smart, care nu doar îți spun dacă ai o problemă «las că o rezolvăm», care o și rezolvă, și cu care să se simtă bine. Își doresc un program cât mai scurt și flexibil. Iar pe locul trei este salariul”.
Antreprenorul spune că în condițiile crizei pe care piața muncii o traversează este foarte important ca patron să știi ce vor oamenii de la companie, dacă vrei să supraviețuiești. Media de vârstă în compania de curierat este de 30 de ani iar aspirațiile tinerilor s-au schimbat foarte mult. „Am constatat faptul că pe tinerii de azi nu-i mai interesează o carieră. NU sunt carieriști. Ce îmi doream eu când eram tânăr, când aveam 20 de ani. O casă, o mașină…nu vă gândiți la nu știu ce mărci, o Dacie pe vremea aia, îmi doream lucruri pământene. Pe tinerii de azi nu-i mai motivează o mașină pe care să o țină în garaj. Nu-i mai interesează o casă, nu-i mai interesează multe lucruri pentru că pot merge către economy sharing. Când merg în vacanță nu își mai doresc camere la un hotel de 4 stele. Își iau de pe Airbnb”.
«Șefu‘, avem o problemă!»
Anul acesta firma a finalizat cea mai mare investiție într-un depozit – cel de-al doilea de la Ștefănești și una dintre cele mai mari în tehnologie, banda de sortare din noul HUB, pentru care a cheltuit 27,5 de milioane de euro. Pentru a atrage oamenii în această locație patronatul a trebuit să rezolve problema transportului, care se face cu autocarele de la gurile de metrou.
„Vorbesc cu cei de la departamentul IT și îmi spun «Șefu`, avem o problemă! Ne iei după Centură și ne duci cu autocarele către gurile de metrou. Dar noi am vrea să ne lași în Centru Vechi pentru că acolo ne bem noi berea». Primul impuls pe care-l ai în momentul în care auzi lucrurile astea este să te duci să-i zici vreo două… Și încep și eu și le zic « că pe vremea mea…» Nu mai poți să le zici ceva sau poți s-o faci dar s-ar putea să rămâi singur, în firma ta frumoasă. Eu cred că asta este rezolvarea, de a schimba paradigma patronate – angajați și de a discuta. Altfel, o să-i pierdem și pe oamenii pe care-i avem în prezent. ”
Până la finalul anului, compania va ajunge la peste 6.200 de angajați în întreaga rețea.
Foto articol: Arhivă personală/Felix Pătrășcanu