Lucruri mici, dar și pași mari. Cum îi putem determina pe angajați să le pese?
Se poate întâmpla ca ea, organizația, să vă lase baltă la un moment dat, cu tot engagementul vostru. Se poate ivi alt… angajat dornic de engagement sau pur și simplu ea să vrea o pauză din relație ori să considere că e timpul să vă vedeți si cu alte persoane.
E dureros când ai crezut în ea și în relația voastră și îți spui în barbă că nu vei mai… iubi pe nimeni la fel. Și totusi, la un moment dat e posibil să fii din nou cucerit, sedus.
Îmi propusesem să vă introduc în temă printr-un scenariu tipic hollywoodian.
Dar ce înseamnă engagement la serviciu?
Înseamnă că avem angajați implicați din punct de vedere emoțional. Angajaților le PASĂ! Este cea mai scurtă și cuprinzătoare definiție.
Sunt entuziaști, activi, își pun mintea la contribuție, sunt creativi, orientați spre soluții, își asumă responsabilități, au inițiative, rezolvă task-uri nu pentru că trebuie, ci pentru că își însușește jobul din punct de vedere emoțional.
Viziunea companiei devine viziunea lor personală. Organizația a reușit să îi cucerească, să îi… seducă. Despre aceasta este vorba: este în puterea organizațiilor să ne cucerească iar noi să le dăruim totul. Avem și beneficii, evident. Este o situație win-win.
Și nu contează în această etapă care este finalitatea relației. Pănă la bătrânețe împreună sau… ne mai vedem și cu alții.
Im portant este timpul pe care îl petrecem împreună și cum facem să fim cu toții câștigători din această experiență.
Problema engagementului, a implicării angajaților se pune tot mai pregnant în prezent. Avem o generație Y nu tocmai loială și o generație Z gata să ia cu asalt organizațiile și care cine știe dacă este măcar pe jumătate loială pe cât este Y.
Cum îi putem determina pe angajați să le pese? E un proces care cere timp și multe acțiuni: lucruri mici dar și pași mari și decisivi.
Orientarea organizației către oamenii săi, în primul rând, este premisa dezvoltării. Sau, cum spunea Vineet Nayar într-un discurs TEDx – cu același produs, aceeași piață, aceiași clienți, dar cu o abordare umană a dezvoltării business-ului, poți lăsa cu mult în urmă concurența.
Presupunând ca organizația și-a stabilit la nivel strategic o politică de HR orientată către angajați, vă prezint în cele ce urmează doar câteva acțiuni, tips&tricks prin care puteți crește engagementul angajaților.
Important este ca aceste acțiuni să facă parte dintr-un plan general, consistent, care angrenează toate nivelurile ierarhice și este aplicat în mod curent.
Așadar, dragă organizație, dacă îți dorești să crești engagementul:
1. Arată-le angajaților realitatea – necosmetizată – situația ta financiară, unde îți propui să te îndrepți, împlică-i să și-o asume.
2. Încurajează comunicarea deschisă, cu atât mai mult când este vorba despre comunicarea manager-subordonați (ce cuvânt urât, dar înțelegeți ideea), încurajează exprimarea ideilor, prezentarea soluțiilor.
3. Instaurează o politică a ușilor deschise (mă refer la ușile managerilor). Va genera minți deschise.
4. Arată că îți pasă. Le cunoști problemele de acasă? Ai o vorbă bună și înțelegere pentru ei? Vii și tu cu o soluție pentru ei așa cum tu aștepți soluții de la ei?
5. Oferă-le acces la traininguri, dezvoltă-i, lasă-i să înflorească. Până la urmă, în beneficiul tău își vor folosi punctele tari, abilitățile dezvoltate.
6. Discută despre aspirațiile lor – planul lor de carieră, unde vor să ajungă, prezintă-le sincer care sunt posibilitățile.
7. Sparge monotonia unei ședințe sau a unui brainstorming pe un proiect – “îndulcește” atmosfera cu fructe sau prăjituri.
8. Celebrează succesele, diseminează către toti angajații exemple cotidiene de best practice.
9. Învață și îmbunătățește de la cei care stau și de la cei care pleacă – stay & exit interviews.
10. Câte poze cu echipa ai pus pe Facebook? Cum sunt oamenii în poze? Entuziaști, zâmbesc de complezență sau sunt morocănoși, apăsați?
11. Ia pulsul well-being-ului. Câte acțiuni de well-being ai derulat în ultimul an? Ce ați făcut împreună total diferit de o zi obișnuită de lucru?
Engagementul angajaților atrage performanța lor și respectiv indicatori financiari excelenți pentru organizație.
Așadar – analizează, măsoară, corectează! Sunt atâtea organizații la rând gata să îți cucerească angajații.
Oana Leoveanu, Managing Partner Repliqa Agency