Fără poveste, nu primești nimic. A fi sau a nu fi consultant de brand
Un studiu publicat anul trecut de compania Cone Communications arăta la ce se aștepta majoritatea publicului american “consumerist”. Se aştepta ca brandurile, implicit consultanții de brand să se implice în societate. În noua societate, să fim bine înțeleși. Și să spună o poveste…
Prin urmare, potrivit analiștilor, a fi consultant de brand nu mai impune doar funcția. Desigur e pompos a spune că ești consultant de brand. Dar trebuie să ai în vedere mai mult decât un titlu. Acum totul implică de la oportunitățile și provocările tehnologiei emergente, până la nevoia unei eficiențe mai mari. Și de la provocare, la pregătirea potrivită pentru viitor. Cel puțin așa subliniază Mark Ritson, specialist în marketing și advertising (predă și la Melbourne Business School). ”Puteți judeca calitatea consultanței prin numărul de concepte pe care consultantul încearcă să vă vândă. Nu există un termen acceptat pentru ceea ce majoritatea numesc poziționarea mărcii. Puteți să numiți valorile mărcii, atributele de marcă, propunerea de valoare și așa mai departe. Dar un consultant de brand decent vă va concentra pe un concept. Pentru a reprezenta ceea ce doriți de la piață. Sau ceea ce doriți să fiți pe piață“.
Elementul care te diferențiază
Prin urmare, a fi consultant de brand a devenit ceva extrem de complex. Cu “aplicații” și răspunsuri vaste cât o viață. Mai mult, potențarea poveștii de brand prin tech (pe scurt, pe lung tehnologie) a devenit un atu. Un must-have.
Dar, după cum se spune, omul cât trăiește învață, primește sfaturi și dă sfaturi. Mai ales când este consultant de brand. “Am învățat de-a lungul timpului cât de importantă este coerenţa, la toate nivelurile. Un consultant de brand are rolul de a identifica poziţionarea corectă și comunicarea acelui <factor X>. Adică elementul care te diferenţiază față de concurență. Astfel încât, la finalul zilei, imaginea ta personală să fie unitară. Să te ajute în business. Să fie o continuare a personalităţii tale și la nivelul brandului pe care îl reprezinţi. În peste 90% dintre cazuri, cumpărăm brandurile emoţionale. Cele care ne spun o poveste autentică și credibilă!”, spune Raluca Vasile, consultant în branding multisenzorial.
Credibil, autentic
Brandul personal este un element de credibilitate şi de încredere. „Dacă oamenii au credibilitate și încredere în cine conduce sau reprezintă businessul, atunci vor face business cu acele persoane. Daca nu, nu. Brandul profesional însă este legat de business, de ceea ce transmite brandul la nivel de servicii sau produse, motive de cumpărare, valori, beneficii raţionale și emoţionale. Şi sigur că în peste 90% din cazuri cumpărăm brandurile emoţionale, care ne spun o poveste credibilă, autentică și care ne încântă sufletul, după cum adaugă Raluca. O întreb de ce a luat amploare – nu numai în branding, ci și în advertising ș.a., o anume frază. Adică aceea cu “Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primește pomană!“. Acea replică devenită faimoasă din filmul “Filantropica” (n.r. – regia Nae Caramfil).
A luat amploare -în mediile menționate- probabil pentru că nu trebuie să rămâi toată viața un “comis-voiajor”? Și să ai acel ceva care atrage consumatorul, să ai “povestea”? “Da, e precum povestea cerșetorului din Filantropica. Chiar e un sâmbure de adevăr acolo”, răspunde Raluca Vasile. “Așa cum subliniam și mai devreme, omenilor le place emoția. Oamenii vor cumpăra mai degrabă visuri (chiar dacă mai scump) decât produse sau lucruri fără vreo valoare emoţională pentru ei. Aceasta e realitatea. Și, în fond, a spune povești nu e un lucru atât de rău. Complicat este atât să le spui, cât și mai degrabă să fi sigur că cel la care ajung le și înțelege. Adică totul presupune și inteligența emoțională de care se vorbește atâta în ultima vreme”.
Sursa foto: Paper Clay Folk Art, Rogene Manas