Excepţionalii de la Gifted Education
Cei şapte copii îşi aşază scaunele în semicerc, cu faţa spre coach, şi se aştern la discuţii. E o după-amiază rece de primăvară, la şcoala nr. 169 din Drumul Taberei, la doar puţin timp după orele obişnuite din programa şcolară. Astfel că cei şapte s-au repliat cu întârziere. Au între 12 şi 13 ani şi un IQ de minimum 145. Grupa lor este cea mai mică, dar mai există încă două, şi în total adună aproape 50 de copii supradotaţi. Nu sunt supradotaţi pentru că aşa cred părinţii lor, ci pentru că aşa au arătat testele de IQ pe care le-au făcut cu o firmă de specialitate de la Cluj-Napoca. Dar nu sunt nici nişte extratereştrii, cum credeam. Sunt copii care par isteţi de la prima vedere şi care îmi amintesc de câţiva colegi de clasă. Pe doi dintre ei îi cheamă Tudor, unul poartă un tricou cu Akira Kurosawa şi e îmbrăcat în blugi. Este foarte extrovertit, aşa că nu-i mai tace gura, până când celălalt Tudor i-o retează scurt, spunându-i „te mai lauzi mult?“ sau „nu te mai mişca cu scaunul!“ Clasa în care suntem nu are bănci, ci numai nişte mese lipite de perete, un proiector şi multe foi de flip chart pe post de afişe, scrise şi desenate în timpul orelor. Profesorii nu au catalog iar copiii nu trebuie să respecte reguli stricte. Relaţia dintre ei şi coach, Monica Gheorghiu, se bazează pe bunul lor simţ, iar programul de la clasă, care pare mai degrabă interesant decât solicitant, îi ţine tot timpul activi şi ocupaţi.
Cum îi recunoaştem
„Copiii supradotaţi au o dezvoltare asincronă, adică prezintă o dezvoltare cognitivă mult mai rapidă decât dezvoltarea fizică şi emoţională“, spune Monica. „Acest tip de dezvoltare îi face dornici să afle informaţii pentru care nu sunt pregătiţi din punct de vedere emoţional, şi să fie trataţi ca şi când ar fi mai maturi decât sunt în realitate, din punct de vedere emoţional, şi implicit, să fie uşor de rănit, de manipulat, de discriminat etc.“ Ceea ce poate duce la un comportament care ar putea fi deranjant, autodistructiv sau extrem de justiţiar, agasant.
Aşa cum copiii cu dizabilităţi au nevoie de o programă şcolară diferită, la fel au şi cei cu o inteligenţă peste medie, cum sunt cei de la Gifted Education – Şcoala de Excelenţă pentru copii supradotaţi. Deşi aceşti copii se nasc cu potenţial, în viaţă nu toţi ajung să aibă succes. Capacitatea lor intelectuală trebuie cultivată şi formată pe tot parcursul perioadei de educaţie. De fapt, cei mai mulţi copii se nasc cu potenţial, dar numai o mică parte dintre ei reuşesc să îl şi atingă. „Cei care o fac, dovedesc în primul rând motivaţia de a duce la bun sfârşit ceea ce-şi propun“, explică prof. Florin Colceag, de la Universitatea din Utah, SUA. „Pe această bază se dezvoltă creativitatea care le permite să găsească mijloacele şi căile necesare atingerii obiectivelor, iar pe baza creativităţii dezvoltă abilităţile cognitive înalte, specifice supradotării.“ Domnul Colceag, care i-a fost profesor Monicăi când a făcut MBA-ul în SUA la Gifted Education, University of Utah, crede că este necesar ca părinţii să înţeleagă cum să îşi ajute copiii să-şi găsească un rost, să ducă lucrurile până la capăt şi să nu îşi refuze creativitatea cu componentele ei: libertatea de gândire, curiozitatea şi încrederea într-o lume deschisă. Copiii inteligenţi au abilităţi foarte diverse şi pot excela în arii foarte diferite. Îi puteţi recunoaşte dacă dau dovadă de curiozitate intelectuală şi o extraordinară capacitate de observaţie. Sunt şi copii cu talent academic, de obicei, cei care au note bune la şcoală şi iau întotdeauna premii. A treia categorie este rezervată celor cu abilităţi de gândire creativă, copii cu idei originale şi divergente. Apoi vin cei cu abilităţi de lider, adică acei elevi care se impun într-un grup şi care se evidenţiază prin putere, autocontrol şi abilitatea de a dezvolta o interacţiune productivă. Pe locul cinci sunt copiii care au abilităţi pentru arte, indiferent care ar fi acestea. Ultima categorie este a celor care au abilităţi psihomotorii deosebite, au performanţe sportive şi abilităţi manuale. Cu alte cuvinte, dacă vom califica pe cineva drept inteligent, atunci ar fi bine să specificăm la ce ne referim.
Cum s-a făcut selecţia
Prima etapă a constat într-o selecţie cu un test de inteligenţă: Matrici Progresive Standard Plus (SPM) printre elevii întregului Sector 6 al Capitalei. Aproape 40% (338 de copii din cei 835 testaţi) au obţinut scoruri ce îi clasează în primii 5% dintre copiii de vârsta lor (cu intelect de nivel superior). O concluzie deosebită a proiectului este că 63% dintre cei 835 de copii, participanţi la faza a doua a testării, au obţinut scoruri ce îi situează în primii 5% – 10 % dintre copiii de aceeaşi vârstă, ceea ce indică un intelect de nivel superior sau capacităţi intelectuale peste medie. Acest procent este extrem de important, semnalizând, o dată în plus, nevoia educaţiei diferenţiate şi a unor politici educaţionale care să susţină valorificarea potenţialului înalt al acestor copii.
În a doua etapă, copiii top 5% pe curba lui Gauss au intrat într-o selecţie aprofundată, constând în teste internaţionale (WISC IV, de personalitate- NPQ) şi o întâlnire motivaţională cu trainerii. Evaluarea şi selecţia s-au realizat într-o comisie multidisciplinară formată din psihologi şi traineri. Statistic, trebuie să existe în România aproximativ 150 000 de copii supradotaţi dacă România are 5 000 000 de tineri şi copii între 0 şi 18 ani (însumând 2-3% dintre copiii cu IQ mai mare de 130). „Realitatea este că dezavantajarea lor socială este un tabu care poate dăinui o veşnicie în lipsa unor specialişti care să fie o portavoce pentru copii – aceşti copii au nevoi speciale, risc social înalt, iar dreptul lor la o educaţie diferenţiată consfinţit de legi naţionale şi internaţionale este încălcat.“ O statistică înspăimântătoare cu privire la adevărata faţă a eşecului uman într-o societate (luaţi aminte, e vorba de cercetări din UK din 2010) este că 97% dintre copiii supradotaţi se ratează social, adică nu performează la vârsta adultă la nivelul pe care îl promiteau când erau mici.
Pregătiţi pentre leadership
În anul doi de studii la Şcoala de Excelenţă, după aproximativ 25 de cursuri de curriculă îmbogăţită parcurse deja, un trainer a exprimat foarte plastic ce înseamnă acest program de dezvoltare a abilităţilor pentru viaţa lor viitoare: „Copiii din program au văzut traineri pe care alţi copii nu-i vor vedea într-o viaţă de om!). Şcolarii învaţă prin coaching de echipă să facă Pay it Forward (îndrumaţi de Alina Goanţă) şi fac 1-to-1 coaching pe leadership în cadrul cursurilor Lider-copii“, povesteşte Monica. Esenţa pregătirii constă în instruirea copiilor pentru a învăţa să dea mai departe în comunitate, susţinând proiecte care aduc un plus autentic în viaţa oamenilor. „La încheierea celor 2 ani dorim ca fiecare copil să aibă un feedback pentru comportamentele pozitive remarcate de traineri, de mine – liderul proiectului, pentru a-i încuraja comportamental şi a le întări încrederea în forţele proprii“, explică Monica. „Leadershipul înseamnă să ai followers – oameni care te urmează. Şcoala are ambiţia să stârnească în sufletul copiilor dorinţa de a fi schimbarea pe care o doresc în lume.
Ce este Gifted Education
Esenţa Şcolii de Excelenţă pentru copii supradotaţi este educaţia diferenţiată. Este o educaţie care urmăreşte rezultatele cele mai avansate în cercetările în educaţie şi ultimele inovaţii în predare şi învăţare. La bază se află principiul fundamental numit „Nature and Nurture“, hrănirea abilităţilor naturale şi inteligenţelor multiple ale copiilor pentru toată viaţa. „Este locul unde se face educaţie la nivelul abilităţilor înalte ale copiilor. Prin ce este diferită? În primul rând este o şcoală care generează satisfacţie în rândul copiilor supradotaţi“, povesteşte Monica. Curricula a fost elaborată în cooperare cu specialişti în educaţie (prof. dr. Colceag, prof. dr. Flueraş) şi îşi propune să fie un best practice în domeniul dezvoltării copiilor supradotaţi. Programa cuprinde minimum 6 cursuri obligatorii (în anul 2, 10 cursuri) la alegerea experţilor şi un număr foarte mare de cursuri elective. I: How to talk in front of the Camera; Lecţii de Gândire CoRT, MindMaster; InfoSPEED Curs de Învăţare şi citire rapidă, cu Managerul de program, Alexandru Bordea; Grup de Dezvoltare personală; Surviving by Thinking, Supravieţuire prin Gândire; Programul de Leadership „Fii lider pe darul tău“. Acestea sunt numai câteva dintre ele.
De unde a plecat totul
Această şcoală oferă şansa ca un copil supradotat să se dezvolte într-un mediu care urmăreşte evoluţia sa pe toate planurile. O şansă să fie respectat şi apreciat în unicitatea lui, să facă parte dintr-o comunitate de tineri cu abilităţi înalte, să-şi facă prieteni şi să-şi dezvolte gândirea independentă. Ambiţia Monicăi este să realizeze o comunitate în centrul căreia să se afle o construcţie verde, organică, un centru pentru copiii cu abilităţi înalte. Când a pornit proiectul avea doar 300 de lei şi nici măcar scaune. Acum este un proiect de 105 000 de euro/anual pentru o generaţie de 30 de copii. Singurul sprijin a venit din partea unei inspectoare vizionare din Sectorul 6 căreia îi mulţumeşte ori de câte ori o vede. Acum proiectul se va extinde în tot Bucureştiul şi în afara lui. „Am lansat selecţia pentru grupe de vârstă 6-12 ani pentru septembrie 2012. Practic, ne pregătim de a ne îndeplini visele lansate cândva în eter.“
Proiectul de centru este auditat internaţional de două universităţi: John Hopkins Carey School of Business şi CEU Business School. „Eu cred în noi, în capacitatea noastră de a schimba lumea în bine! Convingerea mea este că: «Suntem ceea ce credem că suntem» cum spunea Socrate“, afirmă Monica. „Cea mai mare transformare în viaţă vine atunci când îţi asumi că tot ceea ce trăieşti este alegerea ta, că tot ceea ce ţi se întâmplă este reflecţia propriei persoane.“ În 2011, meritele Monicăi Gheorghiu au fost recunoscute printr-un premiu simbol, distincţia Avon 125 Femei pentru Schimbare, la categoria antreprenoriat.