Conferința Antreprenoriat în România: Împreună e mai bine
SESIUNEA 1 – „Companie antreprenorială – vis sau viziune? Provocările unui business solid”
TOGETHER IS BETTER
Prezentare susținută de Stefano Colli-Lanzi, CEO și Fondator al Gi Group.
„Sunt fan Inter și sunt fan al antreprenorilor”, ne-a împărtășit Stefano Colli-Lanzi. Antreprenorii caută să vadă cum pot face lumea mai bună și apoi trec la treabă. Antreprenoriatul înseamnă dorință, curiozitate și pasiune.
Curiozitate – pentru a explora și a înțelege realitatea (cum le poți fi de folos oamenilor și societății) și pentru a învăța mereu (fiindcă lumea se schimbă fără încetare și întotdeauna mai ai ceva util de aflat).
Pasiune – pentru că bucuria și dăruirea sunt ingredientele principale pentru a a-ți urmări scopul, pentru a găsi soluții și a gestiona obstacole.
„Când sunt martori la un mare succes – cum este succesul unei organizații ca Gi Group – oamenii sunt înclinați să creadă că astfel de realizări pot avea loc numai în condiții speciale – mulți bani, cunoștințe, relații, susținere politică. Nu este așa. „La început de drum nu aveam nimic, dar, în același timp, aveam totul. Nu aveam mulți bani, relații și susținere. Dar aveam scop, valori, oportunități, metodă, misiune și credeam în oameni – iar pe toate acestea oricine le poate avea”, a spus Stefano Colli-Lanzi.
Este important să ai un scop clar. Munca nu se reduce la sarcini de lucru, ci trebuie definită în funcție de scopul ei mai înalt, pentru că acesta te motivează, te face curios, creativ și perseverent. Mai mult decât CUM, întreabă-te DE CE.
Mai este nevoie să ai valori clare și să creezi valoare. „Companiile sunt acceleratoare extraordinare pentru crearea de valoare”, spune Colli-Lanzi. Nu profitul este valoarea. Banii sunt, cel mult, o unitate de măsură a valorii. Valoarea unei companii este combinația dintre oameni, idei, tehnologie, strategii, competențe, bani. Odată ce ai creat valoare, trebuie să știi cum să o distribui înțelept.
Pentru a descoperi oportunitățile de care ai nevoie, trebuie să privești realitatea cu interes și fără prejudecăți, pentru că este nevoie să o vezi așa cum este, nu să faci presupuneri despre cum este. Pentru a-ți împlini visul ai nevoie să faci lucrurile cu metodă. De obicei, antreprenorii sunt experți în produsul lor. În realitate, trebuie să fie experți în conducerea unei companii pentru a asigura guvernanță stabilă și sustenabilitate economică. Dacă nu știi să faci business și nu faci lucrurile cu metodă, situația scapă rapid de sub control – mai ales când e vorba de companii mici, care merg bine și se dezvoltă rapid.
De altfel, o companie are trei bunuri de preț: procese, tehnologie și oameni.
Compania trebuie să aibă o misiune. Care este binele pe care vrei să-l aduci în lume? Misiunea Gi Group este ca prin serviciile sale să contribuie la evoluția pieței muncii, accentuând valoarea pe care munca o are la nivel personal și social. Multe lucruri se schimbă în viața unei companii, dar misiunea ar trebui să cam rămână aceeași.
Ideal, ar fi bine să nu fii nevoit să faci modificări de strategie, pentru că acestea sunt scumpe. Dar trebuie să ai capacitatea de a vedea ce se întâmplă diferit față de cum ai plănuit, pentru a-ți actualiza strategia, când e cazul.
Greșelile sunt firești. Teama de greșeală paralizează activitatea și te împiedică să-ți asumi riscurile necesare pentru a face ce ai de făcut. Desigur, riscurile trebuie să fie calculate – afacerile nu sunt un joc de noroc, nu te joci cu viața oamenilor și cu tot ce ați construit împreună. Dar din greșeli se învață, așa cum se învață din toate. Greșește, dar învață din greșeli.
Întrebat cum poate angajatorul să asigure implicarea angajaților (eng. engagement), Stefano Colli-Lanzi a răspuns că implicarea mai mult se găsește, decât se obține. Oamenii cred în scopul, în misiunea companiei tale și sunt atrași de ea sau nu. Pentru a atrage oamenii și a-i ține implicați trebuie să le oferi un scop valoros.
Stefano Colli-Lanzi este tatăl a cinci copii, dintre care trei sunt adoptivi. Întrebat în cel fel îl ajută în antreprenoriat ceea ce învață de la copiii săi, Stefano a răspuns: Iubirea este începutul a ceea ce este cu putință.
„Relațiile cu copiii mei sunt cele mai importante relații din viața mea. De la ei am învățat iubirea – care înseamnă să fii atent, interesat, să-ți dorești să contribui, să vrei faci bine. Ei m-au învățat să ascult, ca să înțeleg cum gândește celălalt, în loc să cred că știu cum ar trebui să gândească celălalt. Așa am înțeles că pentru a-ți deservi clienții trebuie să-i iubești. Poți îndeplini cu adevărat numai nevoile oamenilor care te interesează, de care îți pasă. ”
Frica paralizează, trebuie să te simți liber să greșești
„Apoi, de la copiii mei adoptivi am învățat că o inimă paralizată de frică paralizează și mintea. La început, când în familia noastră totul era nou pentru ei, copiii mei adoptivi erau speriați. Veneau din medii în care nu se simțiseră în siguranță, în casa noastră încă se simțeau străini, iar de la noi nu știau la ce să se aștepte. Speriați fiind, nu aveau rezultate bune la învățătură. Dar timpul a trecut, s-au obișnuit cu noi, au înțeles că sunt iubiți, s-au liniștit și au început să învețe foarte bine. Frica paralizează, așa că e important să nu îți fie teamă să greșești. Nu aș putea lucra într-un loc în care să nu mă simt liber să greșesc”, a adăugt acesta.
DESPRE CULTURA ANTREPRENORIALĂ LA ROMÂNI. APTITUDINI ȘI COMPORTAMENTE ANTREPRENORIALE
Prof. Dr. Lavinia Rașcă, Profesor Strategie și Antreprenoriat ASEBUSS, Director General – EXEC-EDU, a moderat a doua sesiune de discuții, care a fost susținută de un panel format din: Felix Toma (Country Manager Gi Group România & Bulgaria), Bibiana Stanciulov (Director General Sonimpex Topoloveni), Dan Ștefan (Managing Partner, Autonom), Cristina Chiriac (Președinta Asociației Naționale a Antreprenorilor și Ambasador al antreprenoriatului feminin), Lucia Costea (Co-fondator Secom®), Alin Copîndeanu (CEO și co-fondator Tudor Personal Tailor) și Traian Ispașiu (Business Owner, Kardinale Luxury Furniture & Caffe Boutique).
„Antreprenoriatul se află în toate cele ce se vor de succes”, a punctat Lavinia Rașcă, moderatoarea care a pus în discuție impactul corporațiilor străine asupra antreprenoriatului și forței de muncă din România, rata mică de înființare a companiilor antreprenoriale în România, situația antreprenoriatului feminin, nevoia de educație antreprenorială în familie, managementul și scalarea afacerilor de familie, conflictul dintre generații în afacerile de familie.
Felix Toma, Country Manager Gi Group România & Bulgaria: Creează valoare și învață continuu
Corporațiile afectează negativ piața muncii – se spune – pentru că ar lua toată crema forței de muncă, dar Felix Toma, un nume de referință în HR-ul românesc, consideră că „există colaborare și sinergie în ambele direcții. Multinațonalele investesc capital și stimulează mediul antreprenorial. Acestea sunt o pepinieră pentru antreprenoriat, pentru că aici oamenii învață regulile businessului.”
Felix Toma spune că, lucrând într-o companie globală cu ADN antreprenorial, a înțeles că nu e suficient să creezi valoare financiară, ci trebuie să creezi valoare pentru oameni. Iar MBA-ul pe care l-a urmat la INSEAD l-a vindecat de multe prejudecăți, printre care aceea că experiența contează cel mai mult. A înțeles că, oricât de multă și de bună experiență ai avea, este vital să înveți continuu. „Lumea se schimbă repede, se schimbă în bine, iar noi trebuie să ne adaptăm”.
Felix Toma a punctat faptul că cei 40 de ani de comunism au nivelat spiritul antreprenorial, care era înfloritor în vremurile de dinainte. Acesta a renăscut după revoluție, dar intrarea în Uniunea Europeană ne-a readus în punctul zero. „2018 este un an de cotitură, iar direcția în care vom merge depinde foarte mult de noi. Noi alegem calea”, adaugă Country Manager Gi Group România & Bulgaria.
Bibiana Stanciulov, Director General Sonimpex Topoloveni: Prin antreprenoriat rămânem un popor, în loc să devenim o populație
Bibiana Stanciulov a semnalat că există pericolul ca poporul român să devină o populație, pentru că educația și sănătatea au mult de suferit și a punctat faptul că antreprenoriatul se confruntă cu obstacole pentru că „se dorește să râmânem doar o piață de desfacere, pentru atâta vreme cât vom putea să cumpărăm”.
Antreprenoriatul cere multe sacrificii, iar aventura antreprenoriatului în România ar fi o nesfârșită sursă de inspirație pentru Kafka. „Înainte să pornești pe drumul acesta, fă-ți analizele medicale”, adaugă, mai în glumă mai în serios, Bibiana Stanciulov.
Câștigătoarea trofeului pentru Management General la Gala Premiilor Revistei Cariere, ediția 2017, ne spune: „Magiunul m-a căutat pe mine, nu eu am căutat magiunul”. Dacă îți asculți chemarea inimii și faci lucrurile după un set de valori clare, străvechi, în care crezi cu pasiune, vei face lucruri mărețe, oricât ar fi de greu.
Dan Ștefan, Managing Partner, Autonom: Creșteți, dar nu fiți obsedați de creștere
Dan Ștefan crede că antreprenoriatul românesc trece rintr-un firesc proces de maturizare și că „acum ne aflăm în adolescență, prin urmare mai avem de învățat. Dar învățăm repede”. Ne confruntăm cu diverse obstacole, cum ar fi forța de muncă bine pregătită, mentalitatea („suntem cam izolaționiști”). Dar nu e eficient să ne panicăm, ci să căutăm soluții. Căci soluții se găsesc și putem chiar să ne inspirăm din cele aplicate de ceilalți (vezi soluția la criza forței de muncă pe care a găsit-o Polonia prin imigranții ucraineni).
Dan Ștefan crede că la succes ajungi dacă ești sensibil, aproape de client. Trebuie să fii aproape de oameni și să înveți tot timpul. Și trebuie să știi să cobori teoria în realitate.
Ai nevoie de o viziune pe termen lung și trebuie să înțelegi când „ceea ce te-a adus până aici nu
Sfatul pe care Dan Ștefan îl oferă tinerilor care își doresc să fie antreprenori este „lansați-vă. Nu planificați la infinit, treceți la treabă. Multe lucruri le înveți făcând, piața se schimbă rapid și trebuie să te schimbi și tu odată cu ea, nu poți aștepta să le știi pe toate, nu poți planifica totul în detaliu. Iar dacă încerci să faci asta, ți-o vor lua alți cinci înainte.”
Traian Ispașiu, Business Owner, Kardinale Luxury Furniture & Caffe Boutique: Succesul tău nu poate fi comparat cu al altuia
Traian Ispașiu consideră că pentru a ajunge unde îți dorești ai nevoie de motivație și flexibilitate. Trebuie să vrei să-ți depășești condiția, să fii diferit, să oferi servicii cu plus de valoare, să te identifici cu produsele tale. „Suntem ceea ce facem”, mai spune Traian și ne îndeamnă: „identifică-ți obiectivele, găsește-ți DE CE-ul. Apoi urmează-ți ghidul tău interior și vei ajunge unde îți propui”.
Cristina Chiriac, Președinta Asociației Naționale a Antreprenorilor și Ambasador al antreprenoriatului feminin: Antreprenorii sunt talpa țării. Nu există progres fără o clasă antreprenorială puternică
Cristina Chiriac punctează că antreprenoriatul este cel care stimulează dezvoltarea capitalului privat. Zonele stimulate economic, în România, sunt zonele în care privatizarea economică a reușit. Prin privatizare, în România s-au pierdut 2 milioane de locuri de muncă. În plus, 88% dintre companiile private s-au închis. Iar când rata de ocupare a forței de muncă este mică, oamenii pleacă din țară. Ar fi fost de mare ajutor ca statul să ridice rata de succes a firmelor.
„Este dificil să fii antreprenor în România. Nu lipsesc inovația, creativitatea și nici perseverența. Dar instabilitatea cadrului legislativ este o sursă de mari probleme. Dacă în perioada 1989-2007 am funcționat sub legi românești, din 2007 până în prezent începem să ne aliniem standardelor europene”, punctează Cristina.
Lucia Costea, Co-fondator Secom®: Am învățat de la alții, dar ne-am creat propriul drum
Lucia Costea ne-a vorbit cu pasiune despre o afacere născută din pasiune. O afacere construită cu voință, speranță și perseverență, pe o bază de valori solide, „care ne definesc și de la care nu ne dezicem”, spune Lucia.
Care ar fi aceste valori? „Facem ce trebuie, nu ce ne place. Integritatea și etica au fost mereu vitale pentru noi, întrucât doream să construim un business sustenabil, nu „să dăm lovitura”. Am căutat cele mai bune soluții pentru a face lucrurile mai bine, am încercat să ne ferim de „nu se poate”. Ne-am adaptat nevoilor businessului, educând consumatorii și apelând la experți când a fost nevoie”, ne-a împărtășit Lucia.
Secretul a fost atenția și receptivitatea față de realitățile și nevoile pieței. Analizând piața afli care sunt nevoile oamenilor și le oferi produse pentru aceste nevoi. Apoi analizezi rezultatele și cauți să le îmbunătățești. Pentru a face asta trebuie să înveți și să te dezvolți mereu.
Educarea consumatorilor este un alt ingredient valoros al succesului. De asemenea, este important să oferi diferențiatori – să vii cu ceva diferit, atât în ceea ce privește serviciile și produsele pe care le oferi, cât și din punct de vedere al modului în care le comercializezi.
Alin Copîndeanu, CEO și co-fondator Tudor Personal Tailor: Succesul de peste noapte vine în cam 15 ani
„Am pornit într-o garsonieră, dar cu dorință și viziune. Nu am planificat mult, pentru că nici buget nu aveam mult”, ne-a povestit Alin Copîndeanu, care crede că „despre antreprenoriat înveți multe – nu atât în învățământul formal, cât în organizațiile studențești și în proiectele de voluntariat. De acolo aduni experiență, conexiuni și oportunități. Am avut grijă să pornim de la un set de valori, ne-am concentrat să ne fie clienții mulțumiți și am căutat să asigurăm o creștere organică a facerii. Am ales să creștem businessul, așa că am reinvestit tot profitul. Nu ne-am schimbat mașinile și nu ne-am cumpărat case. Acum lucrăm la franciză, ca să ne dezvoltăm global. Trebuie să știi să riști controlat”, spune Alin.
Antreprenorul trebuie să se dezvolte odată cu businessul, să învețe, să iasă din zona de confort. De asemenea, trebuie să-și caute mereu echilibrul – să aibă grijă de sănătate și de familie în egală măsură.
SESIUNEA 2 – Rolul educației de business în succesul antreprenorial. Calitățile unui antreprenor sunt înnăscute sau dobândite prin educație?
Ilinca Păun – CEO, EA-The Entrepreneurship Academy – ne-a vorbit despre importanța educației de antreprenoriat și despre ce înseamnă învățământ de calitate în acest domeniu.
La EA, „vrem să creăm antreprenoriat de calitate, unde nu contează atât PE CINE, cât CE cunoști și ce atitudine ai față de viață și de business”.
Pentru Ilinca, fiica ei cea mare și tinerii pe care i-a cunoscut la interviurile de angajare în corporații reprezintă o dureroasă oglindă a societății.
The Entrepreneurship Academy aplică o metodologie finlandeză de învățare și oferă business, network, experiență internațională și acreditare internațională, deși diplomele și acreditările sunt interesante mai mult pentru părinți. Copiii nu caută diplome, ci își doresc să învețe lucruri practice și utile. La EA tinerii nu sunt studenți, ci antreprenori. Învață făcând afaceri reale, nu simulări. Nu sunt controlați, ci li se oferă autonomie în învățare – își organizează singuri procesul de învățare. Studiul se face cu experți în business, nu cu profesori și academicieni.
„Facem firme din primele săptămâni, plecăm în străinătate, dezvoltăm competențe, învățăm să facem bani”. Profitul este una dintre componentele pe baza cărora se obțin credite pentru notă. „Fiecare student are un target propriu, dar dacă nu îndeplinește targetul echipei nu-și primește creditele. În consecință, a fost interesant să asist la felul în care tinerii își negociază contribuția la binele grupului, încercând să se ajute între ei, pentru binele echipei. Sunt abilități care nu se deprind în învățământul clasic”.
Liceenii cred că a lucra în echipă înseamnă să conducă o echipă. Tinerii își doresc doar să conducă, dar la EA tinerii devin lideri atunci când ajung să-și dezvolte abilitățile necesare. Trebuie să înveți să asculți. E important să vii cu idei, dar și să asculți ideile celorlalți.
În jurul facultății există o comunitate minunată, iar susținerea oamenilor din business este impresionantă. Societatea are nevoie de aceste modele și de acest gen de studiu.
Liceenii nu au modele de antreprenori, prin urmare EA merge în licee, unde caută să genereze interes pentru antreprenoriat, oferind modele de carieră și prosperitate prin antreprenoriat în România. Întrebată dacă EA crește antreprenori pentru România sau pentru afară, Ilinca Păun a răspuns că scopul EA este consolidarea antreprenoriatului din România. Desigur, piața este globală, tinerii vor dezvolta afaceri care vor scala în afară, dar scopul nu este ca aceștia să plece din țară.
EDUCAȚIA ANTREPRENORIALĂ ȘI SUCCESUL EI ÎN SUCCCESUL BUSINESSULUI
Cătălin Micu – Managing Associate, Zamfirescu Racoți & Partners – a moderat a patra sesiune de discuții, care a fost susținută de un panel format din: Virginia Oțel (Președintă PWN Romania), Oana Marinescu (Managing director OMA Vision), Ștefan Dărăbuș (Director regional, Europa Centrală și de Sud pentru Hope and Homes for Children), Nadia Tătaru (co-fondator Itsy Bitsy FM şi MBA Junior), Felix Pătrășcanu (membru fondator & Managing Partner Fan Courier), Eduard Burghelia (Fondator start-up financiar Confidas și student EA – The Entrepreneurship Academy).
Virginia Oțel – Președintă Professional Women’s Network Romania:Succesul se realizează prin învățare
Virginia Oțel consideră că „educația antreprenorială ar trebui începută încă de la vârste fragede, chiar de la grădiniță. Prin jocuri, inclusiv cele pe care copiii le au pe telefon, tabletă sau laptop, se pot dezvolta abilități de gândire antreprenorială, se pot deprinde abilități de elaborare a unei strategii care sunt foarte utile în viață și pentru profesie, indiferent dacă cei acum mici vor ajunge antreprenori, intraprenori sau dacă vor lucra în administrația publică”.
Virginia Oțel a continuat prin a prezenta două programe de educație antreprenorială dezvoltate de un ONG la care este voluntară – Asociația Professional Women’s Network Romania (ce a dezvoltat Trusa de Instrumente pentru Antreprenoare aflate la început de drum și Atelierele de Antreprenoriat).
Oana Marinescu, Managing director OMA Vision: Comunicarea este importantă în fiecare etapă a businessului
Oana Marinescu a semnalat importanța strategică a comunicării în toate etapele și în toate componentele de business.
„Comunicăm pentru a ne defini brandul și a cunoaște nevoile pieței, dar, în egală măsură, comunicăm cu clienții, cu angajații. Este importantă construirea unui sistem de comunicare. Lipsa de educație și de exercițiu cu privire la comunicare generează multe probleme. Chiar și nemulțumirile este mai bine să fie exprimate mai întâi prin vorbe, decât prin fapte”, spune Oana.
Însă, deși majoritatea companiilor înțeleg importanța comunicării și investesc în asta, sunt multe alte companii cărora le este greu să lucreze cu o echipă externă. Este o barieră mentală pe care nu toți reușesc să o treacă. Chiar dacă ajung să selecteze o agenție de comunicare, aceste companii sfârșesc prin a nu-i urma recomandările, dacă acestea invită la schimbarea modului în care compania alege să comunice.
Ștefan Dărăbuș, Director regional, Europa Centrală și de Sud pentru Hope and Homes for Children:
Antreprenoriatul înseamnă să faci ceva frumos, ceva serios, din nimic
Ștefan Dărăbuș crede că „noi suferim, ca nație. Antreprenoriatul nu se studiază în școli, în mod normal. În general, antreprenorii sunt priviți ca fiind oameni care fac ceva ciudat, nu sunt neapărat bine-văzuți”.
Ștefan ne-a oferit exemple de antreprenoriat social care sunt pe cât de mici, pe atât de relevante, pentru că implică oameni extrem de săraci care au reușit să rămână alături de copiii lor prin dezvoltarea unor mici idei de antreprenoriat. Ne-a vorbit despre faptul că lucrurile mari se fac și din nimic. O contribuție mică de la fiecare conduce la un rezultat mare.
„Profitul se marchează nu numai în bani, ci și în alte tipuri de valori. Pentru noi, valoarea este ca toți copiii să rămână în familii. Ne dorim ca până în 2025 să închidem orfelinatele din România, având grijă de educație, sănătate și incluziune socială.”
Ștefan a punctat că munca practicată în ONG este adeseori muncă de antreprenoriat. „Fiecare dintre colegii noștri este un manager, un antreprenor care gestionează un județ, un program sau mai multe”.
În ceea ce privește parteneriatele cu mediul privat, Ștefan ne-a împărtășit că organizațiile caută parteneriate care să le arate angajaților și clienților că au un impact social semnificativ. Atfel, a crescut numărul parteneriatelor în țară, iar anul trecut s-a ajuns la 1 milion de euro/an. Care este prețul salvării unui copil instituționalizat? 840 EUR.
Nadia Tătaru, co-fondator Itsy Bitsy FM şi MBA Junior: Prin copii vine schimbarea și la părinți, iar educația copiilor începe cu educația părinților
Nadia Tătaru ne-a vorbit despre ce public minunat sunt copiii. „Dar Itsy Bitsy nu este numai pentru copii, ne adresăm și părinților, pentru că prin copii ajunge schimbarea și la părinți.”
Nadia ne-a mai povestit despre MBA Junior, un program structurat de educație antreprenorială pentru copii cu vârste cuprinse între 8 și 12 ani.
„Îi ajutăm pe copii să-și formeze credințe și mentalități potrivite pentru a-și clădi viitorul. Visul oricărui copil merită să fie transformat în realitate”, spune co-fondatoarea MBA Junior.
„Copiii învață făcând – învață să lucreze în echipă, să ia decizii, să-și asume riscuri, să facă un plan pentru visul lor (pe care și-l pot schimba, dacă doresc)”. Programul nu livrează doar informații, ci consolidează abilități pentru viață. „Milităm ca părinții și cadrele didactice (care sunt primele modele pentru copii) să nu le mai impună copiilor ce cred ei că e bine, ci să-i ajute să învețe prin explorare și cooperare”, adaugă Nadia.
Felix Pătrășcanu, membru fondator & Managing Partner Fan Courier: Greșelile pot fi stopate dacă lucrezi în echipă
„Fac business din anii ‘90. Atunci puteai să faci greșeli cu carul, ceea ce am și făcut – iar una dintre ele aproape ne-a dus la faliment. Încă mai facem greșeli, dar suntem atenți, pentru că atunci când compania crește, impactul unei greșeli poate fi colosal. Dar mentalitatea conform căreia dacă faci greșeli înseamnă că ești un loser este greșită. Eșecul este foarte bun dacă înveți din el”, spune Felix Pătrășcanu.
Este important să știi să lucrezi în echipă, să le ceri părerea și să-i inviți să contribuie, pentru că vor avea idei extraordinare. Trebuie să știi să aduni în jurul tău oameni mai valoroși decât tine, să știi să le arăți încotro vă îndreptați, să-i așezi ca într-un puzzle și apoi să-i privești în ansamblu.
Așa se crește o nouă generație de manageri – lăsându-i să gândească, dându-le încredere în ei, arătându-le noi orizonturi.
Eduard Burghelia, Fondator start-up financiar Confidas și student EA – The Entrepreneurship Academy: De la părinți și de la cadrele didactice avem nevoie de viziune și de încurajare
Eduard Burghelia are 20 de ani și și este antreprenor de cam cinci ani, din liceu. Prima afacere, curierat pe bicicletă în Constanța, a fost „un eșec grozav”, spune Edi, „dar din acest eșec am învățat cel mai mult. A fost cel mai tare MBA, cu cea mai mică investiție: 1000 EUR”.
Acum este student la The Entrepreneurship Academy, „cea mai cool facultate”, după cum spune chiar el. Dar ne-a împărtășit cât de dezamăgit a fost de felul în care antreprenoriatul este tratat și studiat în liceu. „Ni se predă multă teorie, dar deloc practică. Iar profesorii care ne predau nu au fost niciodată antreprenori.”
SESIUNEA 3 – Provocările Antreprenoriatului Autohton – sesiune pe teme de legislația muncii
Sesiunea a fost susținută de Cătălin Micu, Managing Associate, Zamfirescu Racoți & Partners.
Este recomandată gestionarea amiabilă a conflictului de muncă
Cătălin Micu consideră că în relația angajator-angajat este nevoie de răbdare și de învățare. Lucrurile s-au schimbat în ultimii zece ani, iar evoluția continuă și în acest domeniu.
În cadrul sesiunii, Cătălin a abordat trei teme relevante pentru antreprenori: suspendarea contractului de muncă, telemunca, reorganizările, gestionarea neperformanței.
Suspendarea contractului de muncă nu este simplu de realizat în România, întrucât se pune accent pe prezumția de nevinovăție a angajatului și pe libertatea acestuia, cu efecte negative asupra angajatorului. Ar fi utilă inserarea în contractul de muncă a unei clauze care să prevadă ca, în caz de abatere disciplinară, angajatul să-și dea acordul să nu intervină în viața firmei timp de 30-40 de zile, pentru a nu afecta câmpul probatoriu, a nu-și influența colegii etc).
Telemunca este o formă de organizare a muncii în care activitatea angajaților este desfășurată efectiv dintr-un loc complet diferit de sediul angajatorului, cu ajutorul tehnologiei (computer, laptop, smartphone etc.). Această formă nu este același lucru cu munca la domiciliu și nici cu munca la distanță (realizată din călătorii sau din alte birouri/sedii ale companiei ale companiei angajatoare).
Telemunca prezintă diverse avantaje – de la reducerea de costuri până la posibilitatea de a securiza resursa umană care nu mai dorește să lucreze la birou și reducerea responsabilității angajatorului cu privire la securitatea muncii. În egală măsură, telemunca poate fi și un factor perturbator, în măsura în care sunt necesare modificări de legislație și schimbări de adaptare.
Reorganizările. În cazul în care se impune reorganizarea organizației, managerii își doresc ca aceasta să se producă repede, bine și fără riscuri. Dar este important ca mai întâi să se realizeze o analiză și o cuantificare în bani a riscurilor aferente, pentru a fi luată decizia corectă. În acest sens, este util să fie avute în vedere evenualele cheltuieli de judecată, salariile compensatorii, cheltuielile de reinserție etc.
În caz de neperformanță a angajatului, nu putem înceta colaborarea pur și simplu, pentru că (1) procedura nu este reglementată nici suficient și nici corect și pentru că (2) am putea pierde resurse interne de gestionare a situației. Se reomandă ca angajatul respectiv să fie urmărit și ghidat de către superiori sau de către un trainer și să-i fie re-evaluată performanța după alte 1-3 luni.
Sunt situații în care angajatul ajunge chiar să depășească indicatorii de performanță pe care înainte nu-i atingea, pentru că înțelege mai bine ce și cum are de făcut. Dacă nici acest lucru nu funcționează, atunci angajatul poate face o mai bună dovadă a necorespunderii angajatului în fața judecătorului și este scutit de cheltuieli suplimentare.
Așadar, să privim lumea pentru a vedea cum o putem face mai bună și să trecem la treabă!
Mulțumim partenerilor care ne-au sprijinit în organizarea acestui eveniment: Partener Principal – Gi Group, Partener educațional – EA – The Entrepreneurship Academy, Partener anual – Romanian Software, Parteneri – Secom, Zamfirescu Racoți & Partners, Editura Act și Politon, Avia Motors.