Comunicarea și cele trei mari capcane ale ei
Comunicarea reprezintă o resursă excelentă pentru a ne îndeplini obiectivele profesionale și personale. Contextul actual pune mare presiune pe tot ceea ce înseamnă comunicare. Viteză, cantitate mare de informații, calitate... Dar ce trebuie să facem pentru a nu cădea în capcanele acesteia?
Am stat de vorbă în acest sens cu Elena Prodan – expert în comunicare.
Sensul pe care îl dăm cuvintelor
„O persoană sănătoasă din punct de vedere clinic poate folosi funcția de vorbire fără nicio problemă. Doar că există o diferență între cuvinte, transmiterea de cuvinte și comunicare. Dacă privim procesul de comunicare prin prisma unei metafore 2D versus 3D, înțelegem că un emițător codifică o informație și o transmite folosind un canal către un canal care decodifică informația. Și, la rândul său, codifică un răspuns, un feedback pe care îl trimite înapoi și astfel avem un proces de comunicare. Altfel spus, un om transmite o informație către un alt om folosind un limbaj cunoscut. Și astfel fac schimb de informații folosind diferite canale – email, telefon sau vorbind direct. Un proces de comunicare 2 D”, spune Elena Prodan.
”Vorbim limbi străine, deși ne exprimăm în română”
Este important să știți că s-a demonstrat științific că noi comunicăm verbal doar într-o proporție de 5%. Restul implică o comunicare nonverbală, mimică. Adică expresiile feței sau gesturile, respectiv expresiile corpului.
Dar mai există o formă de comunicare, mai puțin cunoscută: metacomunicarea, care reprezintă sensul pe care îl dăm noi cuvintelor. ”Și tocmai pentru că de multe ori formăm un sens diferit față de ceea ce a dorit interlocutorul nostru să ne transmită, practic vorbim limbi străine, deși ne exprimăm în română”, subliniază Elena Prodan.
Prin urmare, care ar fi cele mai mari trei capcane ale comunicării, în viziunea expertului?
- Relația. Comunicarea înseamnă cu precădere stabilirea unei relații între părțile care comunică. Indiferent dacă vă dați sau nu seama, dacă gestionați sau nu acest aspect, relaționarea se întâmplă spontan. Putem forma o relație bazată pe încredere, pe acceptare sau pe respingere. Acest lucru se întâmplă într-o fracțiune de secundă. De aceea, orice comunicare începe cu stabilirea relației, credibilizarea și apoi transmiterea informațiilor dorite.
- Rolul. Într-un proces de comunicare fiecare are un rol. Și nu. Nu este vorba despre emițător și receptor. Respectiv cel care transmite informația și cel care o primește. Întrebarea este care este rolul tău în comunicare? Ești în poziția șefului sau a subalternului? A unui coleg? A unui prieten? Migrarea în rol este o capacană în care cădem adesea. Uităm poziția noastră si astfel ne schimbăm modul de comunicare, informațiile și…nu mai suntem credibili. Cuvintele nu se mai potrivesc cu gesturile, iar calitatea informațiilor scade. Putem vedea astfel de greșeli adesea la persoanele publice.
- Timpul. Axa timpului este un mod fantastic de a ne ghida în comunicare. Dacă ne raportăm la trecut, atunci perspectiva comunicării va fi afectată de regrete. Dacă ne raportăm la viitor, vom fi afectați de anxietate. Observați cât timp petreceți aici și acum într-o convorbire și cât timp petreceți fiind concentrați pe momente din trecut. Care s-au intamplat, sau pe momente din viitor care doriți să se întâmple?
Capcanele acestea creează în primul rând conflicte, care se traduc prin neînțelegeri, lipsa colaborării, lipsa susținerii, separare. Dați o șansă comunicării! Este o resursă pe care o avem gratuit, care este precum aerul. Dacă nu o avem, riscăm să ne sufocăm.
*Elena Prodan este fondator Communication Angels. Are o experienţă de peste 13 ani în domeniul promovării (a condus departamente de PR ale unor importante televiziuni din România). A lucrat cu cele mai importante persoane publice din ţară şi a dezvoltat campanii de promovare de anvergură. A urmat cursurile școlii doctorale în știintele comunicării la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicarii, Universitatea Bucuresti. A urmat cursurile unui masterat Campanii de publicitate și de relații publice, FJSC, Universitatea Bucuresti și a absolvit facultatea de Jurnalism și Științele Comunicarii, Universitatea Bucuresti, secția relații publice si publicitate. A realizat GM MasterClass Business Academy, Sales Force Academy, Business Coaching Academy la CBC Romania.