Ce planuri are gigantul CBRE cu Romania
Modul in care au evoluat lucrurile in primul trimestru al lui 2011 il determina pe Razvan Iorgu, CEO CBRE, sa fie pe high. „Faptul ca reprezentam un lider mondial pe piata din Romania este un mare avantaj“, afirma cu incredere tanarul manager. El si echipa lui au avut un inceput de an foarte bun, iar dinamica pare sa se mentina. Toate departamentele au finalizat tranzactii importante sau au avut o crestere semnificativa a cererii de servicii (n.r. – pentru detalii consultati caseta de pe pagina urmatoare).
Razvan este unul dintre oamenii cu o vechime de zece ani in companie. Aceasta i-a permis sa experimenteze fiecare pozitie. Promovat pe cea mai inalta functie de catre americani, acum este responsabil de dezvoltarea business-ului la nivel local. Asta inseamna stabilirea stategiei de dezvoltare a companiei si supervizarea tuturor activitatilor legate de investitii noi, resurse umane si marketing. „Sunt cateva directii importante pe care ne propunem sa le urmarim in perioada urmatoare cu precadere: cresterea echipei, maximizarea oportunitatilor oferite de apartenenta la grup si diversificarea serviciilor. Clientii au nevoie de consultanti care sa ii ajute sa anticipeze si sa administreze intr-o maniera cat mai eficienta ceea ce se intampla in piata si are impact asupra afacerilor lor“.
Biroul din Romania este integrat in zona EMEA (CBRE global este impartit in trei regiuni geografice: Americas, EMEA si Asia – Pacific), prin urmare cele mai dese contacte le au cu colegii din Viena, München si Londra. In aceste orase, CEO-ul sau unul dintre membrii echipei de management merge cel putin o data pe luna. Dar si reciproca este valabila: „Avem colegi, din toate ariile de business, care vin in Bucuresti pentru asistarea anumitor clienti, pentru schimb de informatii, si pentru analiza activitatii“.
Apartenenta la grup le ofera instrumente diverse si le permite sa fie conectati permanent la dezvoltarile din domeniu care au loc la nivel global si le pot transfera cu usurinta in piata noastra. „Lucram indeaproape cu toate birourile-cheie din Europa, ceea ce incepe sa
aiba un impact din ce in ce mai vizibil asupra business-ului nostru local.“
Business local vandut la americani
Gigantul CBRE a intrat pe piata locala in februarie 2008, cand a achizitionat compania Eurisko Consulting. Noua companie s-a numit CBRE – Eurisko. Preluarea a avut loc intr-un moment de mari schimbari in piata, iar acest fapt in sine a constituit o mare provocare pentru toti. Ceea ce si-au propus practic a fost ca, pe de o parte, sa navigheze de o maniera cat mai sigura prin niste vremuri grele si in acelasi timp sa maximizeze avantajele celor doua modele de business – Eurisko si CBRE. „Grefarea unui model de business global, pe unul local, antreprenorial si solid construit, ne-au ajutat sa obtinem ceea ce ne-am propus: mentinerea pozitiei in piata si consolidarea perspectivelor de crestere.“
Din momentul achizitionarii Eurisko, a existat un plan definit in ceea ce priveste politica de marketing si de promovare a brandului. In 2011 s-a finalizat prima etapa de tranzitie si acum se afla sub marca exclusiva CBRE. S-a gasit si un mix potrivit in ceea ce priveste angajatii: „Avem, pe de o parte, o echipa tanara si dinamica de brokeri si o alta de consultanti maturi cu o medie de zece ani in companie – consultanti care au avut prilejul sa fie martorii unor evolutii dintre cele mai interesante pe piata din Romania si care au participat la tranzactii-cheie in ultimii ani.“
Sa ne asteptam la lucruri bune
Biroul local iese din criza mai puternic si mai pregatit sa faca fata provocarilor din perioada urmatoare, avand in vedere ca revenirea va fi de durata. Intr-adevar, 2011 va fi anul stabilizarii domeniului real estate; se prefigureaza chiar usoare imbunatatiri ale activitatii de constructii si investitii pe anumite segmente. „Stocul de spatii comerciale moderne din intreaga tara va creste anul acesta, – continua oficialul – livrarile din acest an fiind la un nivel mai ridicat fata de 2010.“
Si referitor la Bucuresti managerul are cateva previziuni: va deveni o locatie apreciata de comerciantii de lux. „De asemenea, asteptam si o crestere a tranzactiilor pe segmentul de birouri. Conform estimarilor, rata de neocupare ar putea sa scada spre sfarsitul anului. De asemenea, estimam o expansiune a activitatilor logistice si de productie in orase importante din provincie, in timp ce in Capitala activitatea de dezvoltare se va concentra pe facilitatile deja operationale.“
Unul dintre segmentele cu potential in perioada urmatoare va fi cel al investitiilor. Potrivit unui sondaj de opinie pe care compania l-a realizat recent, investitorii sunt mai interesati de produsele investitionale imobiliare in acest an, un sfert din cei 350 de investitori intervievati de CBRE indicand Europa Centrala si de Est, inclusiv Romania, drept cea mai atractiva regiune de pe continent. „Investitorii din Europa raman interesati de proprietatile comerciale premium, avand in vedere ca au scazut randamentele pe alte piete din regiune. Vor fi, de asemenea, mai multe tranzactii pe zona office.“
Alti jucatori importanti pe aceasta piata sunt Colliers International, Cushman & Wakefield Romania, DTZ Echinox, Jones Lang LaSalle (care include recent si King Sturge).
170%
Conform informarilor catre presa, toate departamentele CBRE Romania au finalizat tranzactii importante sau au inregistrat o crestere semnificativa a cererii de servicii. De exemplu, departamentul de evaluare (peste 600 000 de mp evaluati in valoare de 1 miliard de lei) si departamentul de research care a depasit in primele patru luni ale anului cu aproape 170% bugetul total anual. Departamentul de cercetare a realizat studii pentru clienti internationali si nationali (dezvoltatori, banci, chiriasi), in special in domeniul retail, dar si pe cel de birouri. „Departamentul de birouri este cel mai bine dezvoltat in acest moment (cota de piata actuala este de aproximativ 40%). De asemenea, departamentul pe segmentul industrial a finalizat deja primul trimestru cu patru tranzactii consistente“, afirma oficialii.
Construiti green!
„Viitorul este verde!“, afirma fara urma de indoiala Razvan Iorgu. „Deja observam faptul ca multi dezvoltatori sunt extrem de interesati in momentul planificarii constructiei sa realizeze o dezvoltare green“. Se refera la arhitectura, solutii tehnice si organizarea santierului. Desi costurile de proiectare si de constructie pot sa fie mai mari decat in cazul unei cladiri conventionale, cladirile verzi sunt cu 25-30% mai eficiente din punct de vedere al energiei folosite. Aduc o scadere a costurilor cu electricitatea, apa, contribuie la reducerea cantitatii de gunoi menajer si ofera o calitate imbunatatita a aerului din incaperi. De asemenea, emisiile de dioxid de carbon sunt mai reduse in comparatie cu cladirile conventionale. „Toate acestea contribuie la o satisfactie si productivitate mai ridicata a angajatilor din cladirile respective. Trebuie avut in vedere intreg ciclul de viata al unei cladiri si eficienta demonstrata pe parcursul a 30-40 de ani, nu doar in primii ani de existenta a cladirilor noi“, concluzioneaza managerul.