Ce bonusuri extrasalariale aleg companiile pentru angajaţii lor
Țara care face excepție este Ungaria, unde angajatorii nu au posibilitatea să le ofere angajaților clasicele tichete de masă în format pe hârtie. Salariații ucrianeni pot primi, în schimb, o alocație individuală pentru hrană în funcție de limita pe care o pune angajatoriul și de industria în care activează compania respectivă.
Citește și Bonusuri, al 13-lea salariu și prime de loialitate. Unde se întâmplă asta
În țara noastră, conceptul de tichete de masă electronice a fost introdus spre finalul anului 2013. În luna februarie a anului 2014, a intrat în vigoare legea care permite utilizarea cardurilor de masă și, la un an distanță, în ianuarie 2015, au fost publicate și normele metodologice de aplicare a legii. Cu toate astea, angajatorii nu pot acorda încă tichete de masă pe suport electronic. La nivel de regiune, tichetele de masă sunt acordate atât în formatul clasic, pe hârtie, cât și în format electronic, sub formă de card.
Angajații din IT, cei mai răsfățați
Pe lângă tichete de masă, angajatorii români le mai acordă angajaților și alte beneficii, precum asigurări medicale sau abonamente la clinici private, concediu de odihnă suplimentar, telefon mobil, programe de teambuilding, laptop, decontarea cheltuielilor de transport, cadouri pentru copii (de 1 iunie și de Crăciun) și programe de formare profesională.
În funcție de numărul de angajați pe care îl are o companie, de domeniul în care activează și de locație, angajații pot avea parte și de alte beneficii: abonamente la săli de sport, răcoritoare/gustări gratuite, pensie privată facultativă, asigurare de viață privată, reduceri la produsele sau serviciile comercianților/partenerilor, program de lucru flexibil, facilități pentru recreere (scaun pentru masaj, biliard, mese de ping-pong, sală de relaxare), parcare gratuită pentru mașină și asigurare medicală pentru călătorii în străinătate atât pentru angajați, cât și pentru membrii familiei.
Citește și Companiile NU îşi vor mai plăti oamenii ca până acum
Cele mai multe dintre aceste beneficii sunt întâlnite în industrii precum IT, bănci și telecomunicații. Mai mult, sectorul în care sunt acordate cele mai multe beneficii angajaților este IT-ul, valabil atât pentru România, cât și pentru Republica Cehă, Ungaria, Polonia, Ucraina și Slovacia,
„Cafeteria” și „grădinița/creșa la locul de muncă” n-au ajuns încă în România
Există o serie de beneficii care nu au intrat în sistemul de beneficii acordat de către angajatorii români. Unul este „cafeteria”, existent în Ungaria și care reprezintă un meniu cu beneficii din care salariații își aleg ceea ce doresc, în limita unui buget anual. Unul dintre elementele componente este cardul de vacanță „Szechenyi”, pe care angajații îl pot folosi ca să-și plătească diferite servicii, precum cazare, masă și recreere.
Citește și Ce bonusuri primesc angajații de Paşte
Un alt beneficiu care nu este prezent în România este cel de tip „grădiniță/creșă la locul de muncă”, așa cum există deja în Republica Cehă, unde angajatorii au amenajat la locul de muncă un spațiu în care copiii salariaților să meargă la grădinițe/creșe. Astfel, angații sunt mai motivați, se reduce absenteismul și se recreează un nou echilibru între viața profesională și cea personală.