Care este obiectivul principal al directorilor de companii din România
Patru din cinci directori generali din România declară că se concentrează mai mult pe profitabilitatea pe termen lung decât pe cea pe termen scurt, iar pentru a răspunde exigenţelor tot mai diversificate, organizațiile implementează multiple schimbări în modul în care evaluează succesul şi în care comunică. 94% dintre directorii chestionați de PwC implementează schimbări în modul în care definesc şi gestionează riscurile ca răspuns la așteptările în continuă transformare ale părților implicate, iar 89% doresc să îmbunătățească activitățile de marketing, comunicare şi dezvoltare a imaginii de brand.
În România, au fost realizate 82 de interviuri cu directori generali locali pentru raportul Global CEO Survey 2016. Dintre aceștia, aproape trei sferturi declară că scopul companiilor pe care le conduc este să creeze valoare pentru toate părţile interesate, nu doar pentru acţionari, iar 79% spun că se concentrează mai mult pe profitabilitatea pe termen lung decât pe cea imediată. Aşa cum sunt definite de raport, printre părţile interesate se numără clienţii, acţionarii, angajaţii, competitorii, comunitatea locală în care companiile acţionează, mass-media, organizaţiile non-guvernamentale, instituţiile guvernamentale şi cele de reglementare.
Pentru respondenţii din România, crearea de valoare pentru părţile interesate şi profitabilitatea sunt elemente interconectate. Astfel, 57% cred că valoarea adăugată pentru toate părţile interesate ajută companiile lor să fie profitabile, în vreme ce 43% consideră că profitabilitatea ajută la oferirea de valoare pentru toate părţile interesate.
În plus, 74% dintre respondenţi arată că raportările companiei ţin cont de aspectele financiare, cât şi de cele non-financiare. Raportat la clienți, respondenţii sunt de părere că, atunci când iau o decizie de cumpărare a unor produse sau servicii, ei ţin cont mai degrabă de criterii precum preţul, uşurinţa procurării sau funcţionalitatea acestora (72%), decât de interesele tuturor părţilor interesate (28%).
Chiar dacă realitatea o contrazice, dat fiind tot mai multe nereguli din companii care apar la suprafață, directorii generali din România chestionați de PwC declară că investitorii lor sunt interesaţi în mai mare măsură de aspectele etice ale investiţiilor (52%), într-o proporţie chiar mai mare decât omologii lor globali care cred că acţionarii şi investitorii sunt interesaţi mai degrabă de venituri şi creşterea capitalului (58%).
77% dintre directorii generali anticipează că progresele tehnologice, ca mega-tendință globală, vor transforma semnificativ în următorii 5 ani așteptările pe care părțile interesate le au de la companii. De altfel, organizațiile folosesc o paletă tot mai largă de tehnologii digitale ca instrument de comunicare, relaționare și de creștere a gradului de implicare a părților interesate. 91% dintre directorii executivi spun că îmbunătățesc modul în care folosesc tehnologia pentru a înțelege şi satisface cerințele părților interesate.
38% dintre directorii generali din România declară că investesc deja într-un program concret de responsabilitate socială corporativă, iar 43% spun că responsabilitatea socială corporativă stă la baza tuturor acţiunilor companiei pe care o conduc. La acest capitol avem o diferenţă semnificativă faţă de răspunsurile directorilor generali de la nivel global care în proporţie de 64% declară că pun responsabilitatea corporativă la baza acţiunilor companiei.
Ediţia a 19-a a sondajului anual PwC Global CEO Survey a fost realizată în ultimul trimestru al anului 2015, pe baza răspunsurilor a 1409 directori de companii din 83 de ţări. La nivel local au fost realizate 82 de interviuri cu directori generali.