Bârfitorul, enervantul și linguşitorul. Cum îi înfrunți la locul de muncă
Ştim cu toţii că job-ul ne consumă o mare parte din timp şi energie, că atare, devine vital să ne derulăm activitatea într-un mediu în care să venim cu plăcere (modelul ideal) sau măcar să nu ne simţim incomod, constrânşi sau, şi mai rău, să avem efectiv repulsie faţă de locul de muncă.
În aceste condiţii şi pentru că, din păcate, o dată cu angajarea, nu ne putem alege şi echipa cu care vom lucra, este bine să avem la îndemână câteva instrumente care să ne ajute să adoptăm atitudinea potrivită.
1. Poziţionează-te corect încă de la început în cadrul echipei
Aşa cum te vei impune încă de la început, aşa vei fi perceput pe toată durata colaborării tale cu compania respectivă. Este important să îţi înţelegi rolul, să ai percepţia clară asupra ierarhiei în firma şi să ştii totodată cum trebuie definite relaţiile cu colegii tăi. Unii îţi pot fi subalterni, alţii colegi, iar alţii şefi. Este bine că toată lumea să ştie clar unde eşti tu în această ecuaţie astfel încât să îţi acorde rolul cuvenit.
2. Asigură-te că toate sarcinile tale sunt cunoscute şi că nu ajungi să faci muncă voluntară în locul altora
Este important să fim team players, însă totul are o limita. În momentul în care ajungi să îţi neglijezi sarcinile tale pentru că ai promis unui coleg că îl ajuţi sau pentru că vrei să demonstrezi echipei că eşti susţinător, deja avem o problema. Cel mai important este să îţi îndeplineşti sarcinile tale şi abia apoi, în limita timpului disponibil să oferi suport altora. Desigur, dacă avem o situaţie urgenţă la nivelul echipei şi ceea ce avem noi de făcut suportă amânare, prioritizam şi punem umărul cu toţii la succesul departamentului. Trebuie să fim atenţi şi ce fel de sarcini ne asumăm în plus. Pentru că, dacă acestea nu au nici o legătură cu job-ul nostru şi dacă oferim sprijin în stânga şi în dreapta, tuturor, poziţionarea noastră nu mai mai clară şi ne vom trezi că până şi secretara ne va cere să facem cafeaua în locul ei.
3. Cere şi arată respect
Principiul potrivit căruia aşa cum te porţi aşa se vor purta şi alţii cu ţine pare să asigure succesul în cadrul relaţiilor interdepartamentale. Cu alte cuvinte, dacă nu îţi respecţi colegii, nu oferi feedback sau, şi mai rău, nu comunici, nu trebuie să te aştepţi la alte reacţii din partea lor. Oamenii se dovedesc a fi uneori extrem de orgolioşi şi au reacţii de genul: dacă el nu salută, eu de ce aş face-o sau: nici el nu m-a ajutat dată trecută, nu o să o fac nici eu acum.
4. Înfruntă-i pe colegii “binevoitori” şi arată-le că ştii şi tu să te impui
În momentul în care vii într-o companie în care echipele sunt deja formate, este posibil să dai şi peste liderii informali din companie. Sunt acele persoane care nu au neapărat o poziţie superioară clar definită, dar care par a ştii tot, a cunoaşte pe toată lumea şi a dirija din umbră toate activităţile. În faţă lor, nu trebuie să te arăţi slab în nici un caz, însă nici nu trebuie să îi înfrunţi din prima zi. Cel mai indicat ar fi să îţi acorzi puţin timp să cunoşti organizaţia astfel încât să ştii cum să te poziţionezi. Şi nu ar strică nici să fii puţin machiavelic şi să îţi urmăreşti propriul interes. Cât despre colegii care vor să te submineze încă de la început, ai grijă să îţi îndeplineşti sarcinile aşa cum trebuie, superiorii tăi să vadă acest lucru şi să te faci remarcat.
5. Ai grijă că rezultatele tale să fie vizibile şi meritele să nu fie asumate de alţii
Laudă de sine nu aduce a bine, dar îţi scoate în evidenţă cel mai bine rezultatele şi realizările. Dacă tu nu ai grijă să te faci remarcat, atunci cine altcineva să se ocupe de PR-ul tău? Nu-ţi lasă superiorii să îşi asume meritele tale, fi diplomat şi remarcă-te.
6. Identifica tipologia de coleg dificil şi adopta strategia potrivită: delăsătorul, bârfitorul, enervantul, linguşitorul
Cu siguranţă în orice companie există tipologii diferite de oameni care îţi testează zilnic adaptabilitatea la mediul organizaţional.
• Vei găsi peste tot acele persoane care doar se prefac că muncesc, sunt lipsite de energie, sunt neglijenţi, se plâng mereu şi pozează în postura de victima – aici vei recunoaşte tipologia delăsătorului. Nu ţi-ar plăcea cu siguranţă să faci echipa cu o persoană de gen însă, dacă ai ghinionul să îi fii coleg, măcar să ştii ce ai de făcut.
• Bârfitorul este cel care are drept misiune personală zvonurile din companie. Fereşte-te de el şi nu te amăgi că, dacă intri în grupul lui, nu vei fi pe următoarea lui lista de “discuţii”. Nu-i acordă atenţie şi nu-i dezvălui nimic despre ţine sau, şi mai rău, despre proiectele tale din companie. Plăcerea unui bârfitor nu constă numai în a duce vorba dintr-o parte în altă ci şi în a distrorsiona informaţiile, încercând să obţină beneficii sau pur şi simplu, din plăcere.
• Enervantul este cel care ne testează nervii zilnic, consumând inutil foarte multă energie. Este zgomotos, neadaptat, nu ţine cont de nevoile celorlalţi şi uneori te sabotează, cu bună ştiinţă, “uitând” să te anunţe de o şedinţa importantă. Cea mai bună armă este indiferenţă. Nu-i da niciodată satisfacţie şi astfel îl lipseşti de “hrană zilnică”. Priveşte acest lucru că pe un exerciţiu excelent de autocontrol. În cele din urmă se va plictisi şi îşi va îndrepta ofensivă către altcineva.
• Linguşitorul este poate cel mai periculos dintre toţi pentru că este versat, adaptabil, fin cunoscutor de psihologie şi iscusit în a croşetă mici intrigi capabile să îi ofere avantaje competitive. Uneori pozează în victim pentru a află informaţiile de care are nevoie şi pe care ulterior le va folosi. Fereşte-te de el după ce l-ai identificat, asigura-te că ai dovezi ale discuţiilor tale cu el (e-mail) şi fii vigilent în permanentă.
Corina Diaconu – Managing Director la ABC Human Capital
Va invităm să urmăriţi aici şi alte articole ale agenţiei de recrutare ABC Human Capital.