Avem nevoie de mai mult Pepsi?
Cu un an in urma, in biroul presedintelui PepsiAmericas Romania, Mike Holmes, din Soseaua Viilor, intra directorul de dezvoltare, Constantin Melnic, cu un proiect care viza dezvoltarea afacerii in tara noastra. Americanul a chemat un inginer care s-a uitat peste lucrarile romanului si s-a pronuntat: proiectul era in beneficiul companiei. Astfel, Melnic a devenit manager de proiect pe parcursul celor 12 luni, iar acum este directorul fabricii Dragon. Un alt personaj-cheie al dezvoltarii fabricii este Jacek Petryka, vicepresedintele pe operatiunile din Europa Centrala si de Est ale Pepsi Americas. El a fost ambasadorul proiectului la cartierul general din Minnesota al companiei. "In septembrie 2008, cand economia Romaniei incepea sa inregistreze scaderi, iar celelalte corporatii pusesera pe hold proiectele aflate in derulare, am avut o noua discutie cu Petryka si conducerea companiei", isi aminteste Holmes. Emotiile au fost constructive. In cinci minute, cei doi au primit OK-ul sa continue lucrarile si sa nu inregistreze intarzieri. Ba mai mult, au obtinut inca zece milioane de dolari pentru fabrica din Covasna in vederea realizarii unor investitii.
CRESTE PRODUCTIA
Cu o capacitate de productie (in stadiul final) de aproximativ 56 milioane de navete pe an, noua fabrica va genera cresterea cu 30-35% a capacitatii de productie din Romania. Noua unitate cuprinde deja o statie de tratare si una de epurare a apei, precum si un depozit propriu. In momentul finalizarii celor trei faze de dezvoltare, va avea sase linii de productie. Astfel, in ultimele doua etape, se vor incheia lucrarile la depozit si se va realiza in totalitate transferul productiei din locatia Viilor la noua fabrica din Dragomiresti Vale. In acel moment, se estimeaza ca in fabrica vor lucra aproximativ 250 de angajati, majoritatea provenind din unitatile Pepsi deja existente. Cu toate acestea, numarul de persoane care vor lucra pentru fabrica din Dragomiresti va fi mult mai mare, deoarece serviciile conexe, precum cele de curatenie sau securitate, sunt furnizate de parteneri externi, multi dintre ei recrutati de pe plan local. "Vom consolida fabrica din Dragomiresti, dar asta nu inseamna ca vom inchide locatia din Viilor. Acest lucru il vom stabili pe parcurs", a tinut sa mentioneze Holmes.
STANDARDE STRICTE
In prezent, in fabrica functioneaza o linie aseptica de imbuteliere a bauturilor necarbonatate, care foloseste tehnologie de ultima generatie. "Este o achizitie foarte importanta pentru noi, deoarece permite imbutelierea produselor fara adaos de conservanti. Una dintre cele mai importante reguli in imbutelierea aseptica este respectarea procedurilor de igiena si sanitatie. Fabrica are standarde foarte stricte in acest sens", precizeaza Constantin Melnic, Directorul fabricii din Dragomiresti Vale. Si intr-adevar. La inaugurare, pe parcursul vizitei in interiorul fabricii, jurnalistii invitati au purtat echipament special. Unitatea din Dragomiresti Vale este de sase ori mai mare decat fabrica din Covasna si va avea capacitatea necesara pentru a produce toata gama de produse Pepsi, Lipton si Prigat in ambalaje PET. Toate produsele sunt destinate pietei din Romania. "Este adevarat ca noi cooperam cu multe tari din Europa. Uneori, ele produc pentru noi, iar noi pentru ele. Insa acest punct de lucru nu a fost proiectat ca sa produca pentru export", mentioneaza Mike Holmes.
DE PATRU ORI "DA!"
Toti cei prezenti la deschidere ne-am intrebat de ce era nevoie de o noua fabrica. Presedintele PepsiAmericas Romania a explicat ca in luarea deciziei s-a ghidat dupa cele patru intrebari care definesc filozofia grupului: "Este acest lucru util pentru clientii nostri? Aduce beneficii companiei noastre? Care este impactul pozitiv asupra angajatilor nostri? Care este impactul asupra comunitatii in care ne desfasuram activitatea?". Iar raspunsurile au fost favorabile. Americanii au incredere in economia din Romania si considera ca exista loc de crestere pe piata. Aici este, in continuare, un climat bun pentru a face afaceri, cred ei.
Aflat la conducerea companiei de la finele lui 2006, Holmes are ca tinta cresterea peste ritmul pietei. "Piata nu arata ca anii trecuti, cand inregistra o crestere de 20%-30%. Pe semestrul I al acestui an, afacerile au scazut", spune el, refuzand insa sa dezvaluie cifra de afaceri sau profitul companiei pe primul semestru. "In ianuarie, parca totul era in ceata, insa credem ca putem depasi orice dificultate. Avem incredere. Suntem rabdatori si flexibili. Piata este acum in scadere cu un ritm de o cifra, dar cred ca pana in trimestrul IV din 2010 totul va fi OK".
Criza are si partile ei bune: "Ne cere sa gandim strategii noi de crestere a businessului, iar constructia noii fabrici este una dintre ele, pentru ca ne permite sa venim cu inovatii pe piata si sa facem un upgrade al tehnologiilor de productie". Despre felul in care va lupta cu competitia, Mike spune, glumind, ca sunt multi competitori si i-ar lua cel putin o zi sa vorbeasca despre asta. "Sunt in industria soft drinks de 35 ani. Acest lucru ma ajuta sa ma gandesc la ce e mai bine pentru sectorul in care lucrez".
Din portofoliul lor, Pepsi e cel mai vandut produs, insa ar trebui sa ne asteptam la aparitia unor noi branduri: "Vom avea alte produse pe piata, dar asta nu neaparat datorita semnarii contractului cu PepsiCo. De multi ani colaboram cu ei si mergem pe aceeasi linie, deci schimbari importante nu vor exista. Insa, vom vedea produse noi datorita investitiei de fata".
Compania a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 202,3 milioane de euro, in crestere cu 12,5% fata de 2007, cand anuntasera afaceri de 195,5 milioane de euro. PepsiAmericas a intrat in Romania prin preluarea Quadrant-Amroq Beverages (QAB), fostul imbuteliator local al bauturilor PepsiCo, pentru suma de 190 milioane de dolari.
Piata bauturilor racoritoare din Romania, incluzand si apa minerala, valoreaza peste un miliard de euro, principalii jucatori fiind Coca-Cola, Pepsi Americas, European Drinks si Romaqua.