Stomatologie dupa model american
De profesie medic stomatolog, Oana Taban a terminat Facultatea de Stomatologie din Bucuresti, iar dupa finalizarea studiilor si-a deschis un cabinet individual. In anul 2000, s-a gandit ca e timpul sa se dezvolte, asa ca a hotarat sa lanseze un business maret. Alaturi de ea in aceasta afacere, cu participatie egala, se afla si omul de afaceri Nicu Hagivreta.
In planurile de start ale afacerii Dent Estet au intrat angajarea medicilor stomatologi si pregatirea lor, dar si alegerea unui sediu cat mai accesibil pentru potentialii clienti.
La inceput, activitatea nu necesita mai mult de patru angajati, insa odata cu cererea tot mai mare din partea clientilor, afacerea s-a extins cu un cabinet si in Piata Victoriei. In prezent, in Bucuresti, exista patru puncte de lucru, pentru care sunt angajati 100 de oameni.
Promovarea afacerii s-a facut in primul rand prin pozitionarea intr-o zona centrala. Oana Taban, care si-a asumat si rolul de director general al clinicii, este de parere ca vizibilitatea locatiei a fost esentiala pentru inceput. In timp, acest aspect si-a pierdut oarecum din importanta, pentru ca brandul a inceput sa fie din ce in ce mai cunoscut. „Cu celelalte locatii alese, am cautat nu neaparat sa fim foarte vizibili, ci sa fim plasati convenabil pentru clientii nostri".
In planurile de viitor intra si dezvoltarea businessului in provincie. In acest an, brandul se va extinde in Iasi. Antreprenoarea exclude, insa, o extindere a afacerii in sistem de franciza.
Personalul
Pentru Oana Taban, investitia in personal este foarte importanta atat in momentul recrutarii oamenilor, cat si atunci cand sunt platiti sau trimisi la training. Mult din succesul afacerii deriva din apropierea fata de clienti a personalului.
Angajatii au parte de traininguri constante. Nu exista an in care sa nu fie implicati in procese de pregatire. De exemplu, medicii au o educatie permanenta, iar asistentele participa la traininguri o data pe luna. Acest ultim segment este extrem de important, mai ales ca nu exista cursuri speciale pentru ele. Mai exact, trainingul consta intr-o intalnire cu un personal specializat in asistenta medicala, in cadrul careia se lucreaza la modul de interactiune a asistentelor cu pacientii. In plus, atat medicilor, cat si asistentelor li se cere sa fie tot timpul la curent cu evolutia tehnologiei.
Businessul pe care il conduce Oana Taban urmeaza modelul din SUA, acolo unde stomatologia moderna a depasit de mult faza in care un medic dentist face orice, si implantologie, si detartraj… „Medicii din ziua de azi au atatea notiuni de invatat in fiecare dintre aceste specializari incat sunt supraspecializati pe domenii stricte ale stomatologiei", spune antreprenoarea. Important este ca ei sa se reuneasca intr-o echipa si sa lucreze sub aceeasi umbrela, asa cum se intampla deja in cadrul clinicii inca de acum cinci ani. Iar clientii apreciaza cand gasesc in acelasi loc mai multi medici specializati.
Cifra de afaceri a crescut in criza
Oana Taban vede partea pozitiva a crizei. Situatia economica precara a adus un lucru bun in afacere, a responsabilizat personalul. „Am avut o stabilitate a personalului, care a privit cu mai multa seriozitate businessul", mentioneaza ea. Ca o consecinta, in plina criza, cifra de afaceri a crescut cu 38% comparativ cu 2008, ajungand la 1,8 milioane de euro, asa ca nu a fost nevoie de masuri de reducere a salariilor.
Cat despre comportamentul clientilor afectati de recesiune, antreprenoarea a observat ca acestia au fost mai precauti si si-au esalonat tratamentele pe perioade mai lungi. Numarul clientilor a crescut cu 30%, in schimb, a scazut „nota de plata".
O posibila explicatie a cresterii numarului pacientilor este lansarea acum un an a clinicii Dent Estet Kids, singura clinica stomatologica dedicata copiilor si adolescentilor din Estul Europei. In prezent, clinica se poate lauda cu un „boom" de cereri. Lansarea clinicii a fost o decizie inteleapta a managementului, mai ales ca noul business a crescut cifra de afaceri. Pregatirea afacerii a durat un an, timp in care personalul a urmat cursuri de formare, pentru ca nu existau medici cu experienta in stomatologie pediatrica.
Modelul Dent Estet Kids a fost preluat si de alte clinici din tara, insa nu exista o locatie dedicata exclusiv copiilor si adolescentilor, ci numai departamente in cadrul unor clinici pentru adulti.
Raspandirea acestei specializari o bucura pe antreprenoare mai ales ca odata ce ea se va dezvolta, va creste si gradul de informare a parintilor si a copiilor. Acestia isi vor da seama de importanta stomatologiei pediatrice.
Oana Taban isi aminteste ca s-a gandit indelung inainte de a lansa clinica pentru copii. Nu stia daca va gasi medicii care isi doresc sa lucreze numai cu copiii. Cu toate acestea, dupa un an de la inaugurare, antreprenoarea se declara multumita de directia in care merge businessul. In plus, primeste permanent cereri din partea medicilor care solicita sa lucreze la clinica stomatologica pentru copii.
Omul de afaceri e de parere ca intr-o clinica dedicata copiilor nu este suficient sa pui niste desene pe pereti, cele mai importante elemente sunt personalul, pregatirea acestuia si tehnologia.
Pe langa toate acestea, conteaza si activitatile conexe. De exemplu, clinica deruleaza programe educationale in gradinite, in scolile primare etc. Exista personal dedicat pentru acest lucru.
O zi de lucru
Ziua de lucru a directorului general incepe dimineata la 8 si se termina la 7 seara. Se afla permanent intr-unul dintre cele patru sedii. Atunci cand nu este intr-una dintre locatii, prefera sa-si petreaca timpul cu copilul cel mic. Oana Taban nu mai profeseaza stomatologia de cinci ani, de cand a trebuit sa renunte la practica pentru a se dedica exclusiv businessului. Coordoneaza insa echipa de medici si e foarte atenta la nevoile clientilor. In total, businessul ii ocupa 75% din timp. Restul il dedica familiei.
Masuri neInspirate
La capitolul actiuni neinspirate se inscrie infiintarea, impreuna cu alti medici, a unui cabinet stomatologic in cadrul Centrului de Diagnostic si Tratament „Victor Babes". Dupa o colaborare de un an s-a constatat ca lucrurile nu merg intr-o directie buna. Prin urmare, conducerea a decis sa desfiinteze cabinetul.
Revenind la afacere, pe masura ce crestea, se inmulteau si problemele. Chiar daca ele au fost coplesitoare, nu s-a pus in discutie renuntarea la business.
Concurenta
Oana Taban declara raspicat ca nu se simte amenintata de concurenta, mai ales ca inca de la lansarea afacerii clinica a introdus servicii inovative pe piata romaneasca. In prezent, antreprenoarea spune ca este obisnuita sa vada cum ideile lor sunt aplicate si in alte clinici.
Serviciile inovative se refera la certificatul de garantie pe servicii medicale – ISO -, si la munca in echipe de medici dentisti specializati. Pacientii au apreciat aceasta nisare pe domenii, spune antreprenoarea, iar sentimentul lor de siguranta a crescut in momentul in care au constatat ca beneficiaza de serviciile unor medici specializati pe diverse ramuri.
Vocatie sau un prilej de a face bani?
A fost si ramane o vocatie, afirma hotarat Oana Taban. A pornit afacerea pentru ca lucra in domeniu. „Nici nu cred ca pot sa fac alte afaceri, chiar conexe. Intre timp, s-au implicat chiar si copiii nostri in afacere. Avem o relatie buna si stabila, iar acest lucru conteaza foarte mult pentru business". Practic, este o afacere de familie. De-a lungul timpului, au primit oferte din partea unor fonduri de a cumpara participatii in cadrul afacerii, dar le-au refuzat.
Tendinte si tehnologii
Pentru ca modelul american este luat ca etalon in acest business, managementul clinicii este interconectat in permanenta cu tehnologia medicala din SUA. Un exemplu in acest sens este microscopul electronic, care conteaza pentru garantia actului medical.
Comparativ cu Europa, in SUA exista o industrie a stomatologiei pediatrice. Un trend in stomatologia dentara este accentul pus pe preventie si profilaxie, care reduc costurile atat pentru business, cat si pentru clienti.