Vorbim… dar oare și comunicăm?
Nu de puține ori întâlnim cazuri de foarte buni specialiști tehnici care întâmpină adevărate dificultăți în a se integra într-o echipă tocmai din cauza lipsei abilităților de comunicare.
Și atunci ce înseamnă comunicare eficientă?
În primul rând e necesar să facem o deosebire clară între ceea ce este informarea și ceea ce reprezintă comunicarea.
Informarea funcționează într-un singur sens, de la cel care vorbește la cel care ascultă, pe când comunicarea oferă posibilitatea fiecăruia de a-și exprima părerea, înseamnă implicarea activă a fiecărui participant.
În al doilea rând e necesară cunoașterea, integrarea și îmbinarea celor 3 tipuri de comunicare: verbală, nonverbală și paraverbală.
În cel de-al treilea rând, atunci când ne gândim la comunicare eficientă avem în vedere cel puțin 3 abilități:
- Ascultarea;
- Transmiterea informației;
- Adresarea de întrebări.
Dacă impactul comunicării verbale și beneficiile comunicării pozitive în negocieri, în discuțiile cu echipe, în orice proces de feedback sunt bine cunoscute, să ne oprim puțin asupra celorlalte două tipuri de comunicare (nonverbală și paraverbală) pentru a vedea ce înseamnă să comunicăm eficient.
Pentru comunicare folosim, evident, cuvinte, dar nu numai.
Conform studiului lui Albert Mehrabian, în procesul de comunicare, comunicarea nonverbală (gesturi, mimică, postură, distanță etc.) și comunicarea paraverbală (inflexiuni, ton, volum ale vocii) au o importanță mai mare decât comunicarea verbală. Ca și procente, 55% din mesaj este transmis de limbajul non-verbal; 38% de limbajul paraverbal și numai 7% prin cuvinte, mesaj verbal.
Uitându-ne la procentele de mai sus am putea crede că ceea ce spunem nu este important. Fals! Aceste ponderi se aplică în momentul în care vorbim de concordanță sau de neconcordanța dintre ceea ce spunem verbal și ceea ce nonverbal și paraverbal transmitem.
Dacă verbal declarăm că suntem încrezători în rezultatele pe care le vom obține cu un proiect, dar nonverbal și paraverbal trădăm nesiguranță și neîncredere, auditoriul nostru cu siguranță se va îndoi de ceea ce verbal le transmitem și va fi mult mai probabil să creadă ceea ce transmitem fără cuvinte.
Acest lucru se întâmplă doar în situația în care transmitem mesaje legate de sentimente și atitudini. În rest, mesajul transmis prin cuvinte are eficiență dacă este bine structurat și cuvintele sunt bine alese.
Cum ne ajută în business comunicarea nonverbală și paraverbală?
Informațiile despre comunicarea verbală și paraverbală pot fi utile unui leader din două puncte de vedere:
- pentru a reuși să transmită siguranță, încredere și mesaje de impact echipei, colegilor, competitorilor sau clienților;
- pentru a “citi” ceea ce ceilalți îi transmit.
Comunicarea nonverbală și paraverbală, fie că ne dăm seama, fie că nu, sunt prezente în orice moment.
La o discuție, persoanele care urmează să coopereze tind să stea unul lângă celălalt, în timp ce, cei ce se percep ca și competitori se așează față în față.
Picioarele și brațele încrucișate în timpul unei întâlniri de business pot semnifica rezistență la ideile prezentate.
Strângerile de mâna pot transmite dominanță, siguranță, sinceritate, încredere sau, dimpotrivă, lipsa lor.
Comunicarea nonverbală și paraverbală pot întări mesajul pe care îl tramitem sau îl pot contrazice.
Atunci când verbalul este întărit de gesturile pe care le facem, de tonul, volumul, inflexiunile vocii,informația este de impact, este convingatoarea și este eficientă.
Cum reușim să transmitem ceea ce ne dorim și cum putem să interpretăm ceea ce ceilalți ne spun fără cuvinte?
- Dezvoltăm abilitatea de observare – suntem atenți la tot ceea ce se întâmpla în jurul nostru, la orice gest, la orice privire;
- Dezvoltăm abilitatea de auto-observare – suntem conștienți de tot ceea ce facem, de tot ceea ce spunem și de modalitatea în care spunem;
- Analizăm – ne acordăm timp să reflectăm asupra ceea ce am observat;
- Studiem impactul – ne gândim la impactul pe care l-am avut asupra celorlalți și la ce am simțit, la trăirile noastre;
Lucrurile sunt cat se poate de ușoare, în schimb necesită antrenament și răbdare.
Așa că, înainte să devenim experți în comunicare, e bine să începem de astăzi să fim mai atenți la noi și la cei din jur, să ascultăm și nu doar să auzim, să privim nu doar să vedem și, mai mult decât atât, să nu uităm să zâmbim.
Sunt Iulia Nechita, psiholog și trainer, și cred cu tărie că oricine poate să fie și să facă orice atât timp cât își dorește suficient de mult, muncește și crede în visul său.
Experiența acumulată atât în mediul organizațional, cât și în compania de training humans m-a ajutat să creez programe în care oamenii și-au conștientizat resursele personale și potențialul, s-au dezvoltat personal și profesional și au descoperit că atitudinea este cea care face diferența și care te poate transforma într-un învingător.