Un pic altfel – Procedura noastră cea de toate zilele
O scurtă recapitulare: sens unic, mașina oprește după canalul la care vor lucra. Canalul implicit se află astfel în spatele mașinii. Adică acolo de unde vin mașinile pe sensul unic. Primul perimetru făcut din conuri este în fața mașinii.
Mă întorc la birou încercând să înțeleg ce am văzut. În fața mașinii nu o să se întâmple nimic, orice mașina care vine din spate va ocoli mașina de intervenție pe a doua bandă. Iar în fața mașinii de intervenție nu se lucrează, nu de alta, dar obiectul muncii este în spate.
În timp ce rumegam ideea încercând să găsesc un sens, sună telefonul. Colega mea mă anunță că tocmai ne-a fost livrată comanda de 500 de plicuri cu fereastra dreaptă pe care le cerusem de mai bine de o săptămână, de pe stoc, și care nu reușeau să își găsească drumul spre noi. Este însă o problemă. Nu au fereastră.
Pun la rândul meu mâna pe telefon și sun furnizorul. Îmi răspunde o domnișoară binevoitoare și binedispusă, îi spun despre ce este vorba și îmi spune candidă:
„Da, eu v-am trimis comanda. Nu mai aveam însă plicuri cu fereastră și v-am trimis ce aveam.”
„Ok, nu înțeleg de ce nu mai aveți, pentru că le-am comandat de pe stoc, mi-ați confirmat că sunt în depozit. Dar lăsând asta la o parte, de ce nu mi-ați spus ca nu aveți? De ce mi-ați trimis plicuri fără fereastră?”
„A, păi dacă nu am avut cu fereastră, procedura noastră spune să vă trimit un produs similar…..”
Conversația care a urmat a semănat în mare cu o piesă de Eugen Ionescu, eu încercând să identific cam care a fost raționamentul prin care a ajuns la concluzia că un plic cu fereastră, al cărei singur scop în viață este să lase să se vadă adresa destinatarului, ar putea fi similar cu unul fără. Nu am avut succes. Domnișoara era foarte convinsă că sunt cârcotaș, nu de alta, dar procedura spunea să îmi ofere produs similar, și ce ar putea fi mai similar cu un plic decât un alt plic?
Am închis apelul pendulând între amuzament și indignare, când m-a lovit evidența și am dezlegat misterul de mai devreme: conurile de protecție puse în fața mașinii de intervenție a companiei de utilități erau puse tot conform procedurii!
Procedurile și reglementările își au rostul lor. Nu poți desfășura o activitate constant în aceeași parametri, nu poți măsura și evalua o activitate fără un set de reguli, de proceduri care să le spună celor implicați, indiferent cine sunt și când intră în activitatea respectivă, ce și cum trebuie făcut. Mai mult, procedurile și regulile au la bază și experiențe anterioare care au dus la îmbunătățirea sau securizarea activităților.
Pe de altă parte, nicio procedură nu ar trebui livrată împreună cu o pereche de ochelari de cal. Orice regulă inventată vreodată are cel puțin o excepție.
Ideal ar fi ca în momentul în care urmăm o procedură, să și gândim ceea ce facem. Să înțelegem scopul și cum ne ajută ceea ce facem pentru a-l atinge. Și dacă vedem că este ceva în neregulă, ceva care din punct de vedere logic nu are prea mult sens, să facem minimum de efort și să întrebăm „De ce facem așa?”
Lucrez din 2009 la UniCredit Consumer Financing, ocupând în prezent funcția de Head of Commercial Management and Development Function. Am o experiență de 14 ani în companii multinaționale (Connex/Vodafone, Raiffeisen Bank, UniCredit Consumer Financing), din care mai mult de 12 ani în poziții de People Management.