Un lider știe să privească eșecul și din altă perspectivă
Drumul spre leadership presupune multă muncă, dar și multă sinceritate faţă de tine însuţi. Atunci când e necesar, trebuie să fii în stare să ieși din zona ta de confort, să te iei singur la întrebări și să faci lucruri pe care nu le-ai mai făcut până în acel moment. Trebuie să fii în stare să înveți să faci față reușitei și eșecului deopotrivă: concepte opuse care sunt, culmea, extrem de apropiate în industria noastră.
Am și o scurtă poveste de succes și eșec la pachet.
Acum șapte-opt ani, agenția a reușit să vândă unui mare client o campanie cum nu mai îndrăznise nimeni să facă până atunci. Clientul ne acordase încredere totală. Era o campanie mare, cu multe execuții TV, ce presupuneau multă cercetare, cu și despre oameni obișnuiți. Am filmat în două țări, câte șase-șapte sesiuni. După ce producția a fost gata, în cadrul unei întâlniri cu conducerea companiei respective, s-a decis ca toată munca noastră să nu mai intre în emisie. A fost un șoc imens pentru întreaga echipă: succesul se transformase într-un eșec teribil.
A doua zi am primit un brief nou şi am luat-o de la capăt, cu aceeași energie și motivație, așa încât noul proiect să iasă și mai bun ca primul. Atunci a fost una dintre primele ocazii în care am învățat ce înseamnă încrederea și spiritul de echipă. Am aflat că, dacă ştii să îţi motivezi echipa, ești răsplătit cu încredere. Iar atunci când eşuezi, după ce ai conștientizat motivele, important e să fii capabil să te aduni și să-ți susții oamenii. Un lider face tot posibilul să își cunoască echipa și să se adapteze nevoilor fiecărui membru al acestei echipe. Atunci când apelează la soluții, și nu la critici, lucrurile se conturează și mai bine și, cu siguranță, resursele şi ideile constructive nu vor înceta să apară.
De-a lungul anilor, am avut mai multe experiențe de acest tip din partea clientului, acesta fiind unul foarte pretențios. Dar lucrăm și acum cu bucurie și dedicare pentru el.
Ca lider, nu vei reuși să-ți părăsești zona de confort și să te aventurezi în proiecte îndrăznețe dacă nu ai încredere în echipa ta, de la cel mai vechi la cel mai nou om. Iar pentru noi, cei din publicitate, curajul și creativitatea sunt vitale.
Uitându-mă în urmă, cred că sunt un lider pentru echipa mea. De ce? Pentru că-i simt pulsul, simt momentul în care trebuie să iau o decizie importantă, să schimb un lucru semnificativ la mine sau în relația cu un client. Intuiesc ce simt oamenii din jurul meu, și asta mă ajută să îi susțin înainte să mi-o ceară. În Leo Burnett există numai oameni puternici și profesioniști, iar eu învăț zilnic de la ei să fiu un lider mai bun pe zi ce trece, care să motiveze și să sprijine cât mai eficient.
Un lider e capabil să o ia imediat de la capăt și poate privi eșecul și din altă perspectivă. Iar când a atins succesul știe să facă față propriului ego. Nu cred în teoria care spune că trebuie să-ți expui ego-ul și succesul în toate părțile. Rezultatul muncii tale spune cel mai mult despre tine. Şi zâmbetul de pe chipul celor din jurul tău.
Din această poziție, am învățat foarte multe despre importanța stării de spirit, „mindset-ul”, așa cum îl numesc corporatiștii. Unul pozitiv, de învingător, de antreprenor. De fapt, mindset-ul unei companii este definit de încrederea pe care oamenii o au în organizație și, implicit, în liderul care o reprezintă. Dacă ne dorim cea mai bună stare de spirit în echipele noastre, trebuie ca noi, managerii, să o trăim mai întâi de toate. E şansa de a evolua, de a ne reinventa permanent pe noi şi pe cei din jur.
În publicitate e nevoie să facem asta în fiecare zi. Spun că „e nevoie”, pentru că, dacă nu ții pasul cu schimbările, te autoelimini din această lume. Dacă nu ții pasul cu schimbările și, mai mult de-atât, dacă nu le preîntâmpini, nu-i poți oferi clientului tău cele mai bune soluții. Ca lider, repet, e necesar să-ți încurajezi echipa, să o motivezi permanent.
Eu și echipa mea reinventăm publicitatea, promovăm advertising-ul în era post advertising-ului și comunicarea în era în care Digitalul, ATL-ul, BTL-ul, shoppermarketing-ul sunt parte integrantă a comunicării, și nu doar un simplu departament sau o firmă diferită.
Andreea Boacă, Managing Director, Leo Burnett România