Trucuri in lupta cu procrastinarea
Cei mai de succes CEO ai lumii, oameni precum Bill Gates (Microsoft), Steve Jobs sau Tim Cook (Apple), Mark Zuckerberg (Facebook), Warren Buffett (Berkshire Hathaway), Robert Iger (Walt Disney) nu au nici mai mult, nici mai putin timp decat mine sau decat tine. Astfel de leaderi nu sunt fiinte ciudate inzestrate cu calitati supra-omenesti (sper sa nu ma insel), dar cred ca au invatat cu adevarat sa isi cultive vointa si un grad inalt de autodisciplina.
Intr-unul din programele sale, Brian Tracy vorbea despre autodisciplina spunand: “autodisciplina inseamna sa faci ceea ce trebuie sa faci, atunci cand trebuie sa faci, fie ca iti place sau nu”.
Adevarul este ca degeaba iti doresti sa realizezi anumite lucruri in viata, iti stabilesti obiective, iti construiesti planuri si iti planifici resursele, daca nu ai autodisciplina necesara pentru a putea duce la bun sfarsit ceea ce ai inceput. Iar o cale sigura de a esua este procrastinarea.
Cum recunosti procrastinarea?
Amanarea unor sarcini neimportante nu inseamna neaparat procrastinare, ci poate fi doar un exemplu de buna prioritizare! Procrastinarea inseamna mai degraba atunci cand:
- Constientizezi care sunt sarcinile cu adevarat prioritare dar eviti prin diverse metode sa te apuci de ele
- Nu gestionezi sarcinile importante pe care le-ai inceput, prin amanarea din diferite motive – mail-uri, discutii, telefoane etc.
Motivele procrastinarii
Intr-un mod foarte concis si concret, cred ca sunt 2 mari motive care ne duc la un astfel de comportament de procrastinare:
Fie sarcina este neplacuta (adevarul este ca in fiecare job exista anumite aspecte mai putin placute);
Fie sarcina este coplesitoare (indiferent de pregatirea si experienta pe care o ai in domeniul in care lucrezi, uneori exista lucruri care te depasesc)
Tips&tricks pentru depasirea procrastinarii
Fara exceptie, la toate training-urile pe care le sustin, indiferent de tema, nivelul topic-ului sau pozitiile ierarhice ale oamenilor din sala, apare asteptarea de genul: “invata-ne din experienta ta, cateva trucuri despre…”
Nici training-ul de Time Management pe care il livrez nu face exceptie, asa ca am sa propun aici doar cateva din trucurile despre care ii invat pe participantii mei.
Ca in cazul oricarui obicei, primul pas este constientizarea si recunoasterea procrastinarii. orice schimbare presupune efort si disconfort
1. Constientizeaza si recunoaste – Cand simti ca ocolesti o sarcina, inainte de a o amana evalueaza in mod obiectiv consecintele nerezolvarii acesteia
2. Automotiveaza-te – Daca petreci mult timp muncind la un proiect, inevitabil, vei si obosi. Gaseste-ti propriile modalitati prin care sa te automotivezi, gandeste-te ca munca ta merita o recompensa si fa-ti un moft: mergi la restaurant sau la un film, i-ati un desert delicios, citeste sau fa orice altceva ce iti bucura sufletul.
3. Lucreaza in echipa – Roaga un coleg pe care il consideri mai focusat decat tine sa iti atraga atentia asupra a ceea ce ai de facut si sa iti reaminteasca din cand in cand despre sarcina ta! Presiunea anturajului poate functiona pozitiv in astfel de situatii.
4. Imparte sarcinile – Cum mananci un elefant? Bucata cu bucata! “Sparge” proiectul in sarcini mai mici si care ti se par mai usor de gestionat
5. Elimina elementele care iti distrag atentia! – Procrastinarea poate fi eliminata, daca in timpul "cursei", nu mai opresti ca sa alimentezi. Cu siguranta vei fi mult mai productiv daca eviti distragerea atentiei, pentru asta recomand deconectarea de la retele sociale, eliminarea avertizarilor de e-mail sau sms-uri, calendare on-line sau orice fel de avertizari „binevoitoare”. Un truc pe care l-am invatat de la Alain Cardon, MCC este sa deschizi un mail doar daca esti sigur ca ai suficinet timp sa ii raspunzi pe loc. Altfel il vei inchide si redeschide de multe ori, obicei care te defocuseaza.
6. Noteaza progresele – fara sa generalizez, tind sa cred ca este o particularitate culturala a romanilor, avem tendinta sa fim atenti mai mult la greseli, nereusite, puncte slabe. Ceea ce eu ii incurajez pe participantii mei sa faca este sa fie mandri ce ceea ce pot face, de calitatile si resursele pe care le au. Cred cu tarie ca aceste sunt cele mai puternice intrumente pe care le avem fiecare pentru a realiza ceea ce ne-am propus. Asa dar, recunoaste-ti meritele, apreciaza orice realizare, oricat de mica ar fi ea. Este uimitor ca un lucru asa de simplu cum ar fi taierea de pe lista a sarcinii realizate, te poate face sa te simti foarte bine si te poate motiva sa faci mai mult.
7. Nu cauta “acel moment potrivit"!
Benjamin Franklin, unul dintre parintii fondatori ai Statelor Unite ale Americii, autor, politician, inventator si diplomat spunea:
„Iubesti viata? Atunci nu risipi ca un nesabuit timpul, caci din timp este facuta viata!”
Sunt aproape 13 ani de cand lucrez cu oamenii ca psiholog, trainer sau facilitator si in urma cu 5 ani am contribuit la fondarea companiei Humans.
Am gasit solutia prin care sa aduc concepte din psihologia adleriana in viata organizationala si implementez proiecte complexe pentru nivele de executie, middle si top management din diferite industrii: financiara, IT, asigurari, medicala, consultanta, marketing si publicitate, call center, telecom, productie si alte servicii.