Șeful meu – prietenul meu. O relație cu viață scurtă
Cum se menține o relație cât mai plăcută, amiabilă și în același timp prolifică pentru mediul de afaceri?
Relația șef-angajat: succesul sau eșecul în afaceri
„Șeful are întotdeauna dreptate”. Să fie oare aceasta pilonul pe care relația dintre angajator și subalterni ar fi una funcțională din toate punctele de vedere? O relație bună între colegi sau între șefi și angajați este unul dintre cele mai dificle lucruri de stabilit și de menținut într-o companie, mai ales când vorbim despre un număr restrâns de angajați. E o chestiune aproape utopică să conduci o instituție în care relațiile interumane să funcționeze perfect. Un prim lucru ce trebuie stabilit este ierarhia. Dacă lucrurile sunt clare încă de la început, atunci fiecare va ști cui să se adreseze atunci când are ceva de zis.
„Șeful” trebuie să dea dovadă că deține abilități de conducere și de leadership . Acesta trebuie să cunoască nevoile subalternilor și să îi ajute în dezvoltarea profesională și în stabilirea unui echilibru între viața personală și cea profesională.
De obicei, relația șef-angajat se strică în momentul în care, atât șeful, cât și subalternul nu-și mai respectă atribuțiile ce le revin. Cauzele pot fi multiple și nu întotdeauna fondate sau chiar verificate. Incompatibilitatea dintre personalități sau stilul de lucru poate duce și la apariția conflictelor la locul de muncă. Lipsa de comunicare, excesul de autoritate, rigiditatea față de propriile idei sunt motive care denaturează relația șefului cu subalternii.
Este posibilă o relație de prietenie între șef și angajat?
Există câteva motive pentru care nu este o idee prea bună să te împrietenești cu persoanele care lucrează pentru sau cu tine.
De exemplu:
- autoritatea – poziția pe care o ocupi în companie face aproape imposibilă o prietenie la locul de muncă. Ca șef, ai o anumită influență asupra angajaților tăi, iar dacă ajungi să îi concediezi, lumea lor va fi dată peste cap. Este foarte dificil ca lider să menții o relație de prietenie șef-angajat, pentru că vor fi momente în care va trebui să le evaluezi performanțele sau să le dai o veste proastă, iar acolo prietenia voastră (care a dat poate speranțe angajatului că va produce şi unele bonusuri) se va încheia.
- ai o treabă de făcut! – unul dintre rolurile tale, ca manager, este să menții echipa într-un anumit standard, pentru a atinge obiectivele stabilite. De multe ori, asta înseamnă anumite discuții, nu tocmai plăcute, iar aceste detalii pun mereu presiune pe orice tip de relație. Dacă ai un prieten apropiat ca angajat, îți va fi greu uneori să te impui în fața lui, iar asta va trage înapoi toată productivitatea echipei. De asemenea, poate că acel om se va simți jignit când îl vei provoca și totul se va transforma într-o „dramă” la locul de muncă.
- nu îți permiți să favorizezi unele persoane – chiar dacă tu crezi că poți avea un fel de prietenie cu un angajat, totul se va schimba în momentul în care vor fi discutate anumite rapoarte sau proiecte. Este posibil ca, fără să îți dai seama, să alegi noul tău “prieten” să se ocupe de unele lucruri, iar ceilalți vor considera rapid totul drept favoritism. Nu poți mereu să fii considerat un lider puternic dacă după încheierea programului de lucru ieși în oraș cu angajații. Trebuie să dai dovadă de integritate, empatie, trebuie să asculți ce au oamenii de zis, dar trebuie să nu depășești anumite limite.
- s-ar putea să nu funcționeze – ok, să zicem că te descurci să jonglezi cumva cu toate ideile de mai sus, dar deciziile grele de luat, cele care necesită un lider puternic, nu pot fi negociate cum trebuie cu un anumit angajat favorizat. Astfel, la final de zi, acel om s-ar putea să nu mai fie interesat de o relație de prietenie cu tine. Dacă se întâmplă așa ceva, nu te supăra, înțelege situația și mergi mai departe. Păstrează o relație profesionistă și calmă la birou, pentru a putea lucra împreună cu succes.
Relația șef-angajat trebuie să se bazeze în primul rând pe respect și apreciere reciprocă, să fie sinceră, prietenoasă. Dacă șeful va ști să se impună în fața subalternilor, să le arate că le înțelege problemele atât profesionale cât și personale, să-i susțină în atingerea performanțelor și să-i recompenseze financiar pe măsura muncii lor, atunci angajatul îi va satisface așteptările. Soluția cea mai potrivită pentru medierea unui conflict la locul de muncă, fie că este între șef și subaltern, fie între angajați, este de a găsi timpul necesar pentru a purta o discuție deschisă, fără prejudecăți. Bine ar fi ca această discuție să fie purtată cât mai aproape de momentul declanșării conflictului, și nu după săptămâni, timp în care angajatul își formează părerea că „șefului nu-i pasă de noi, important e să-i meargă bine afacerea".