Rolul e-mailului în cultura startup-urilor din România
Ei bine, „relația” cu Inboxul a rămas destul de puternică. Potrivit unui studiu realizat de Adobe în 2017, la care au participat peste 1.000 de americani, e-mailul reprezintă în continuare canalul de comunicare preferat la job.
În medie, 5,4 ore sunt alocate în fiecare zi lucrătoare pentru citirea și scrierea mesajelor de acest tip!
Cu toate că timpul petrecut cu e-mailurile este destul de îndelungat, față de 2016 se observă o scădere de 27%. Asta pentru că tot mai puține persoane își verifică Inboxul înainte să se dea jos din pat, preferând să lase această activitate pentru momentul în care ajung la birou, iar mulți nu se uită deloc pe e-mailul de serviciu atunci când sunt în concediu.
Şi cum tinerii sunt trendsetteri când vine vorba de comunicarea online, am vrut să aflăm de la millennialii români din startup-uri când și în ce scop folosesc acest canal.
E-MAILUL NU VA DISPĂREA PREA CURÂND
Ancu Radu, Founding Partner, Adonis Software, spune că folosește e-mailul zilnic, iar 95% din situații sunt în interes de business. El consideră că reprezintă o cale eficientă de a purta discuții care nu sunt urgente.
„E-mailul are dezavantajul de a face comunicarea mai greoaie, dar avantajul de a ajuta lumea să se organizeze mai bine, motiv pentru care nu cred că va dispărea prea curând, ci cred că se completează foarte bine cu celelalte mijloace de comunicare: live meeting, call, chat”, explică acesta.
El nu consideră că e-mailul impune în mod deosebit o formalitate mai pronunțată, căci până la urmă ești atât de formal cât îți propui să fii, în orice mijloc de comunicare. Având însă în vedere că într-un business din domeniul software viteza de execuție este în strictă corelare cu viteza de comunicare, Ancu Radu spune că ordinea preferată a canalelor de comunicare este: live meeting, call (video/audio), chat, e-mail.
Criteriile după care cei din echipa noastră aleg modalitatea de transmitere a informaţiilor ţin de statutul interlocutorului (client, membru al echipei etc.), situația în sine, urgenţa și importanța. Pentru comunicarea internă, în cadrul acestui startup se preferă live meetinguri (fie organizate, fie spontane) și chatul, unde este folosită platforma Slack, care oferă avantajul de a putea gestiona cu ușurință grupuri pentru fiecare proiect, împreună cu discuțiile și fișierele aferente.
Totuși, Ancu Radu crede că „trăim într-o perioadă în care se pune prea mult accent pe tool-uri într-un business (în special pe partea de product și project management) și mai puțin pe principiile din spate, care sunt mult mai importante în succesul produsului/businessului.”
Ancu Radu, antreprenor, Fondator & Co-Owner Adonis Software (înființată în 2011), în prezent în topul companiilor românești centrate pe dezvoltarea de aplicații mobile iOS și Android, având o echipă de 20 de oameni. Co-fondator Watercolors, joc puzzle iOS și Android, cu peste 2 milioane descărcări, featured pe App Store, apărut în publicații precum Business Insider, Washington Post, The Guardian. Co-fondator City Chef, aplicație iOS și Android pentru livrări de mâncare, vândută și rebranduită ca Foodify. Co-fondator Urban Hero, aplicație Android de responsabilizare socială pentru raportarea problemelor urbane, ce a ocupat locul 3 la Ericsson Application Awards (2013).
DISCUȚIILE LIVE IAU FAȚA E-MAILULUI
„E amuzant că până acum nu m-am gândit niciodată cum și la ce folosesc e-mailul. Răspunsul e că… depinde. Depinde, în principiu, cui și de ce mă adresez”, spune Claudiu Petria, co-fondator Questo.
Dar dacă ar fi să aleagă, în preferințele sale primează comunicarea față în față. Apoi, pe locul doi ar veni conferințele online, după care serviciile de chat. Abia la final se poziționează e-mailul, pe care îl vede mai degrabă util atunci când ai nevoie de o comunicare mai formală.
„Dar cred că, exceptând situațiile care impun o comunicare formală, cu cât ne formalizăm mai mult, cu atât pierdem mai mult timp și ne scapă din vedere obiectivul comunicării. Când vine vorba despre comunicarea online, contează foarte mult să utilizăm canalele sau instrumentele care ne permit distribuirea rapidă a informației către întreaga echipă, sortarea pe categorii, distribuirea de documente. Apoi mai contează și modul în care poate fi accesată”, punctează acesta.
Claudiu Petria are experiență de 7 ani în agenții de publicitate din România, cu clienți locali și internaționali, proiecte educaționale, implicare în International Advertising Association, Romanian Chapter for Young Professional și în multiple proiecte pro bono.
Este co-fondator Questo, aplicația care vrea să schimbe modul în care localnicii și turiștii văd orașul pe care-l străbat, în timp ce se pot implica activ în dezvoltarea comunității locale.
Evitând capcanele turistice, aceasta oferă experiențe locale autentice, cu oameni interesanți și povești inedite – toate învelite într-un concept de treasure hunt.
Aplicația a fost desemnată Best Travel App în 2017, în cadrul evenimentului eTravel Award. Anul acesta, Questo a fost unul dintre cele patru startup-uri care au primit burse la finalul unui concurs organizat de Booking.com, valoarea premiului fiind de 20.000 de euro.
UN CANAL EXCELENT DE COMUNICARE CU ABONAŢII
Teodora Rădulescu, Marketing&PR Bookster, spune că folosește zilnic e-mailul pentru job în comunicarea cu colegii, cu clienții și partenerii. Ea verifică însă doar săptămânal căsuța personală, numai pentru a fi la curent cu update-urile primite acolo.
„Folosesc e-mailul pentru discuții de tot felul. În discuțiile cu clienții și partenerii externi, poate reprezenta un instrument formal de comunicare, prin care agreăm contracte, purtăm negocieri sau trimitem diferite documente. Însă, în ceea ce privește discuțiile cu colegii, nu îl consider o cale atât de formală – ne trimitem frecvent inspirații pentru lectură, informații interesante sau haioase”, explică Teodora Rădulescu.
Pentru comunicarea internă, echipa Bookster folosește e-mailul și WhatsApp-ul: există câte un grup pe ambele platforme pentru fiecare departament în parte, ceea ce îi ajută atât la eficientizarea discuțiilor, cât și la întărirea sentimentului de apartenență la echipa respectivă, într-o oarecare măsură.
Cât despre comunicarea cu abonații bibliotecii, e-mailul e folosit cu precădere, fiind un canal excelent pentru trimiterea de recenzii și recomandări personalizate sau diverse notificări. În plus, mai folosesc pagina de Facebook și Facebook Messenger pentru rezolvarea rapidă a problemelor ce pot apărea, după cum explică Teodora Rădulescu.
Ea mai susține că, atunci când vine vorba de discuțiile online, cel mai important este să aibă o comunicare sigură și rapidă în intern, în echipă, cu clienții și partenerii lor. „În comunicarea cu abonații bibliotecii, punem accent pe automatizare și posibilitatea personalizării conținutului și a măsurării impactului mesajelor noastre. Ne dorim ca instrumentul pe care îl folosim să ne permită să comunicăm într-un stil prietenos cu booksterii noștri”, punctează Teodora Rădulescu.
Teodora Rădulescu s-a alăturat echipei Bookster în 2016, când a preluat departamentul de Marketing al bibliotecii pentru companii. Absolventă a Academiei de Studii Economice din București, ea are experiență în ramuri diverse de marketing: de la Industrial la FMCG sau ONG. În prezent, coordonează procesele cu rol de retenție a abonaților Bookster, precum campaniile de promovare a lecturii, conținutul online și offline al bibliotecii sau serviciul de relații cu clienții, dar și activitățile de PR și comunicare externă.
Bookster este prima bibliotecă pentru companii din România, ce oferă acces pe bază de abonament la cele mai bune cărți din lume. Portofoliul include peste 60.000 de cărți, articole, studii de caz și materiale video din domenii diferite, de la dezvoltare personală și profesională, la hobby-uri și beletristică. Serviciul de recomandare personalizată și livrare la birou este oferit exclusiv companiilor.
Articol preluat din numărul 246/aprilie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.