Pregateste-ti disputele!
Capacitatea de a obtine avantaje de pe urma disputelor depinde direct de abilitatile de inteligenta emotionala. NLP propune cativa pasi prin care ne putem asigura maximum de sanse intr-o disputa.
Ce face dificila comunicarea?
Incepeti prin autoevaluarea emotiilor legate de tema disputei si persoana cu care ar trebui sa va confruntati. Daca simtiti enervare la gandul de a incepe o discutie pe acel subiect, atunci inseamna ca emotiile sunt mai puternice decat ratiunea, iar acceptarea disputei este extrem de riscanta. Este esential sa parcurgeti urmatorii pasi, inainte de a va confrunta direct cu celalalt.
Ce asteptari si ce obiective am?
Indiferent de natura reactiei emotionale pe care o aveti, acceptati-o si raspundeti-va la aceste intrebari:
• Ce este important pentru mine in acest context?
• Ce vreau sa demonstrez sau sa obtin din partea celuilalt?
• Ce s-ar putea intampla daca nu as reusi sa-mi impun parerea?
• Cum as vrea sa se finalizeze disputa?
• De ce este important pentru mine sa obtin acest rezultat?
Ce asteptari si ce obiective are cealalta persoana?
Pentru cateva minute, adoptati pozitia corporala, mimica si privirea tipica celuilalt, ca un actor care intra in pielea unui personaj. Din aceasta perspectiva, cautati raspunsul la urmatoarele intrebari:
• Ce simt si ce gandesc in raport cu aceasta situatie?
• In ce fel ma lezeaza atitudinea si actiunile celuilalt?
• Ce este important pentru mine in acest context?
• Ce as putea sa schimb sau sa ofer, daca as vrea?
• Ce ar putea celalalt sa faca pentru ca sa-mi schimbe atitudinea si actiunile?
Care este cadrul optim pentru discutie?
Adoptati o perspectiva neutra, cea a unui observator care ar putea urmari mersul evenimentelor, fara a va implica. Raspundeti la intrebarile:
• In ce context cele doua persoane chiar ar putea sa discute?
• Care sunt beneficiile pe care le au, nerezolvand disputa? Care sunt riscurile?
• Care sunt valorile comune ce pot constitui baza de negociere?
• Ce alte elemente pot concura la gasirea unui compromis reciproc acceptabil?
Cum valorific aceste informatii?
Scrieti pe o hartie toate aceste informatii, pentru a va raporta la ele in momentul in care deschideti discutia. Iata cum ar putea decurge discutia:
• Discutati pe teme minore, pentru a deschide comunicarea si a stabili un minimum de incredere;
• Prezentati-va propunerea de rezolvare a problemei in disputa si mentionati beneficiile pe care le puteti obtine impreuna;
• Ascultati atent raspunsul celuilalt si identificati nevoile comune pe care le veti mentiona ca raspuns;
• Daca este cazul, enuntati si riscurile comune pe care le-ati identificat in cazul in care nu ati solutiona disputa;
• Ascultati atent raspunsul celuilalt si identificati nevoile comune, pe care le veti mentiona ca raspuns;
• In cazul in care celalalt va critica, ascultati atent, concentrandu-va pe ceea ce ar putea fi adevarat, nu pe efectele emotionale pe care incearca sa le produca. Apoi, rezumati spusele sale la timpul trecut, de genul „Deci ceea ce te deranja era faptul ca eu…“, iar pe urma lansati propunerea: „Si cum altfel ti-ai dori sa procedez?“
• Descoperiti impreuna posibilele solutii care permit satisfacerea nevoilor comune, obtinerea beneficiilor si evitarea riscurilor.
• Negociati solutia acceptabila pentru amandoi si stabiliti modul de aplicare.
Cum finalizam disputa?
Inainte a de termina discutia, faceti urmatoarea verificare:
• Sunt impacat/a cu solutia gasita?
• Cealalta persoana pare impacata cu solutia convenita?
Daca vreuna dintre parti are indoieli, discutati ce ar fi necesar pentru rezolvarea sau depasirea acestora. Apoi, programati o noua discutie, in care sa evaluati mersul situatiei si sa gasiti modalitati de imbunatatire a ei.
Daniel Bichis
Training Partner
Competent Consulting